|
Každý správný fanda do parkové železnice, který se ocitne v jihovýchodním cípu Švýcarska,
poblíž Ženevského jezera, nesmí rozhodně opomenout navštívit Swiss Vapeur Parc v Le Bouveret.
Stejně tak učinil i Jirka Polák v září letošního roku, pořídil pár fotek a přidal svůj komentář.
|
Reportáž sestavil: © Jiří Polák
|
Parková dráha vznikla v roce 1987 a od té doby je neustále upravována, doplňována
a dle možností i rozšiřována. Pravděpodobně je největší parkovou dráhou v Evropě
s celodenním provozem pro veřejnost s výjimkou zimních měsíců, kdy díky příznivému
klimatu Ženevského jezera je možno provádět rozsáhlejší práce na údržbě a rozšiřování
parku. Délka provozních kolejí představuje úctyhodných 1700 metrů doba jedné jízdy
čítá asi 15 minut. Na ploše 17000m čtverečních se nacházejí dvě občerstvení a jedna
restaurace, deset mostů, dva velké rybníky a tři nádraží. Je zde i ozubnicová dráha.
Vozový park se skládá z devíti parních lokomotiv, dvou lokomotiv elektrických a
sedmi motorových jednotek. Parní trakce je vytápěna antracitovým uhlím, jedna
lokomotiva je vytápěna plynem. Motorová a elektrická trakce je poháněna elektromotory
napájenými přes trakční měniče. Zdrojem elektrické energie jsou malé elektrocentrály.
Park je symbolicky oplocen, vchází se přes pokladnu, kde po zaplacení vstupného
můžete pobývat celý den a jezdit všemi v tom dni nasazenými soupravami do sytosti.
Na ruku dostanete razítko, které vám umožní opustit areál a později se zase vrátit.
V zadní části parku je oddechová pikniková zóna, kde můžete posedět s rodinami u
svého oběda a sledovat projíždějící soupravy. Více informací naleznete na webových
stránkách klubu
Swiss Vapeur Parc.
|
Pohled do rotundy parní trakce.
(foto © Jiří Polák)
|
Lokomotiva RhB Ge 6/6 "Crocodil" před odjezdem z nádraží
Chablais City. (foto © Jiří Polák) |
Odjezd z nádraží Chablais City.
(foto © Jiří Polák) |
Po výjezdu z tunelu projíždíme kolem rybníku do stanice La Prairie.
(foto © Jiří Polák) |
Nádraží v La Prairie. Nalevo je nástupiště ozubnicové tratě s lokomotivou MGN.
(foto © Jiří Polák) |
Po výjezdu ze stanice La Prairie jedeme na ocelový lanový most nad rybníkem.
(foto © Jiří Polák) |
Vracíme se zpět k tunelu. Druhý tubus objíždí nádraží Chablais City ze západu.
(foto © Jiří Polák) |
Projíždíme kolem nádraží Chablais City na dlouhou smyčku kolem parku.
(foto © Jiří Polák) |
Potkáváme lokomotivu MGB.
(foto © Jiří Polák) |
Nádraží La Prairie s lokomotivou HSB a zubačkou MGN.
(foto © Jiří Polák) |
Lokomotiva HSB 99 6001-4 na mostě St. Georges.
(foto © Jiří Polák) |
Vjezd do La Prairie.
(foto © Jiří Polák) |
Shození ohně na lokomotivě HSB 99 6001-4.
(foto © Jiří Polák) |
Večerní údržba.
(foto © Jiří Polák) |
Prozvody lokomotivy HSB.
(foto © Jiří Polák) |
Nádraží La Prairie se soupravou MGB.
(foto © Jiří Polák) |
Nádraží La Prairie se soupravou RhB.
(foto © Jiří Polák) |
Setkání souprav RhB a MGB na jednom z mostů.
(foto © Jiří Polák) |
Souprava TPC, která byla v loňském roce na krátký čas zcizena místním kleptomanem.
Po návratu na domácí klubové kolejiště se dočkala komplexní rekonstrukce.
(foto © Jiří Polák) |
Ozubnicová lokomotiva MGN vyjíždí z tunelu za rotundou.
(foto © Jiří Polák) |
Vozovna La Prairie pro provozní soupravy.
(foto © Jiří Polák) |
Model závěsného lanového mostu a akvaduktu, který přivádí vodu do funkčního modelu pily. Ta je zobrazena na následující fotografii.
(foto © Jiří Polák) |
Cesta akvaduktu k vodnímu mlýnku a vodní pile.
(foto © Jiří Polák) |
Vodní mlýnek.
(foto © Jiří Polák) |
Nový přírůstek. Model tradičního švýcarského seníku s uložením na plochých kamenech. Krytina je také sestavena z plochých kamenů.
(foto © Jiří Polák) |
Model vesnické kaple s vodopádem napájejícím viadukt.
(foto © Jiří Polák) |
Pohled na modelové město. Stavby jsou přístupné, nacházejí se zde prodejny suvenýrů, občerstvení a nechybí zde ani katolický kostel s chrámovou hudbou.
(foto © Jiří Polák) |
Zátiší se závorami, kostelem a knihovnou.
(foto © Jiří Polák) |
Podvečerní procházka parkem.
(foto © Jiří Polák) |
|