|
16. Echtdampf-Hallentreffen
Karlsruhe, 13. - 15. 01. 2012
|
Tak to jsme prosím my, účastníci 16. parního srazu v Karlsruhe.
(foto © Jura Sajbrt)
|
Po loňské účasti s malými parními lokomotivami jsme se také letos vydali do Karlsruhe
s tímto zahradním měřítkem. Celkem osmnáct modelů reprezentovalo klub Společnosti
Moravských Parkových Drah na již 16. mezinárodním parním srazu. Stejně jako v loňském
roce byly modelářům a návštěvníkům k dispozici haly č. 1 a 2. V hale č. 1 byla soutředěna
menší železniční měřítka, stacionární parní stroje, lodní modely a prodejní stánky.
Zdálo se nám, že oproti loňsku bylo stánků o něco méně. Ekonomická recese je vidět
i na tak silném trhu, jakým ten německý bezesporu je. A pokud je pravda, že od
příštího ročníku chce výstaviště vybírat účastnické poplatky, bude účast asi ještě menší.
V hale č. 2 opět kroužily na dvou oddělených kolejištích lokomotivy i celé vlaky
různých měřítek a provedení.
Našim důležitým úkolem byla propagace Parkové dráhy Olympia a zejména 1. Parní Olympie,
kterou chystáme ke slavnostnímu otevření hlavního nádraží. Byly připraveny tříjazyčné
informační materiály s přihláškou k účasti na olympiádě. Ty byly postupně předávány
zájemcům z řad zahraničních modelářů. Dostali jsme také pozvánku k účasti na setkání
Dampfbahn-Club Deutschland, který sdružuje německé modelářské kluby a kde Roman
odprezentoval informace o naší parkové dráze. A zdá se, že zájem mezi modeláři o novou parkovou
dráhu postupně narůstá. I když jak jsme poznali, je pro mnoho modelářů těžké identifikovat
z informačních materiálů polohu města Brna. Nejčastěji kladená otázka byla:
"Jak se k Vám vlastně z Německa dostaneme? Přes Vídeň?" Možná jsme v dnešní době
přece jen trochu přecenili používání GPS navigace. Je asi fakt, že zejména starší
"echtdampf" modeláři nemusí s těmito technologiemi zas až tak kamarádit. Když to není
na páru, tak mě to prostě nezajímá. Přihlášky k účasti však začínají postupně přicházet,
takže se návštěvníci 1. Parní olmypiády mají v červnu opravdu na co těšit.
|
Naše zázemí v hale 1.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Naše zázemí v hale 1.
(foto © Roman Šiler) |
Informační materiály o naší parkové dráze a 1. Parní Olympii.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Zúčastněné modely.
(foto © Tomáš Randýsek) |
99 1590-1 z depa Vinohrady.
(foto © Tomáš Randýsek) |
99 5603 z depa Vinohrady.
(foto © Tomáš Randýsek) |
"Karthaus" z depa Řečkovice.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
"Henriette" z depa Řečkovice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
"Slatina" z depa Řečkovice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
"Climax" z depa Soběšice.
(foto © Roman Šiler)
|
"Shay" z depa Soběšice.
(foto © Roman Šiler) |
"Triebwagen" z depa Soběšice.
(foto © Lukáš Randýsek) |
"Účko" z depa Řečkovice.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
99 211 z depa Košíkov.
(foto © Lukáš Randýsek) |
RhB No. 11 z depa Košíkov.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Pohled do levé části depa.
(foto © Lukáš Randýsek) |
Nákladní vozy.
(foto © Lukáš Randýsek) |
Osobní vozy.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Nákladní vozy.
(foto © Martin Šiler)
|
Provoz parní tramvaje "HENRIETTE":
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
Provoz parní lokomotivy "PETROV":
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Martin Šiler)
|
Provoz parní lokomotivy "VINOHRADY":
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
Provoz parního vozu "TRIEBWAGEN":
|
Zapalování plynového hořáku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Stoupání do vrchu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Dosažení vrcholu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler)
|
Provoz parní lokomotivy 99 4701:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Roman Šiler) |
Provoz parní lokomotivy 99 211:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Roman Šiler) |
Provoz parní lokomotivy "SHAY":
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler)
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
Provoz parní lokomotivy U 37:
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
Parní lokomotiva "EMMA".
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva RhB No. 11.
(foto © Roman Šiler) |
Vagon plný plyšáků. Hádejte, koho asi jsou?
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Vloni jsme zkoušeli tažnou sílu malých "Regnerek". Letos jsme využili přítomnosti
čtyř parních lokomotiv řady Betty a to KARTHAUS, LISELOTTE, PETROV a VINOHRADY.
Spřáhli jsme je dohromady a připojili k nim vlak ze všech našich vagonů. Strojvedoucí
musí být mezi sebou sladění a udržovat stabilní výkon parního stroje. Zhasnutí hořáku
u jedné lokomotivy sniží tažnou sílu celé soupravy. A zbylé lokomotivy se musí navíc
podělit o její hmotnost. Je zajímavé sledovat činnost kolem lokomotiv při plánovaném
zastavení pro doplnění vody.
|
Naše čtyři lokomotivy řady Betty.
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Jiří Polák) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Jura Sajbrt) |
(foto © Jiří Polák) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
(foto © Jiří Polák) |
(foto © Jura Sajbrt) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
(foto © Jiří Polák) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Martin Šiler)
|
V depu jsme obsadili dva stoly a dvě skupiny roztápěcích kolejí. Osmnnáct modelů lokomotiv
a k tomu nějaké ty vagony, vysílačky a nářadí - to už je potřeba pořádné místo:
|
V depu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
V depu.
(foto © Jura Sajbrt)
|
Honza doplňuje vodu do kotle.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pavel doplňuje plyn.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Honza a Pavel před jízdou.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Tomáš doplňuje parní olej.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příprava k jízdě.
(foto © Jiří Polák) |
Tomášové před jízdou.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Jura v roli fotografa má v hledáčku svůj Climax.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Roman a Martin už také za chvíli vyjedou na trať.
(foto © Jiří Polák)
|
"Že bych si taky pořídil nějakou malou mašinku?"
(foto © Jura Sajbrt) |
"Jo pánové, kdo maže, ten jede!"
(foto © Jura Sajbrt) |
"Proč ten ventil nezavírá? Asi to budu muset rozdělat."
(foto © Jura Sajbrt)
|
Když se sejdou dva jeseteři aneb kdo má lepší náladu?
(foto © Tomáš Randýsek) |
Jura zase o něčem přemýšlí.
(foto © Jiří Polák) |
"Podává se káva!"
(foto © Jiří Polák)
|
V družném rozhovoru.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Naši hoši.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ovládání lokomotivy 99 4701.
(foto © Tomáš Randýsek) |
"Máme dost tlaku?"
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Doplňování vody.
(foto © Martin Šiler) |
Doplňování vody.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Strojvedoucí Jirka.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Doplňování vody.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Někdy je potřeba lokomotivě trochu pomoci.
(foto © Jiří Polák)
|
Strojvedoucí Roman.
(foto © Martin Šiler) |
Doplňování vody.
(foto © Roman Šiler) |
Doplňování vody.
(foto © Roman Šiler)
|
Drobná úprava před odjezdem.
(foto © Martin Šiler) |
Jak jen ty vagony rozposunovat?
(foto © Jiří Polák)
|
Strojvedoucí Tomáš.
(foto © Lukáš Randýsek) |
Už to jede, už to sviští.
(foto © Martin Šiler)
|
Lukáš meditující, skoro až levitující.
(foto © Jiří Polák) |
Martin u informačního stolku.
(foto © Jiří Polák)
|
Fotograf.
(foto © Jura Sajbrt) |
Fotograf.
(foto © Jiří Polák) |
Kameraman s fotografem.
(foto © Jiří Polák)
|
Kameraman.
(foto © Martin Šiler) |
Kameraman.
(foto © Jiří Polák)
|
Chvilka na oběd. Na výstavišti pěkně vyhládne.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Po dobrém obědě trochu čoudu.
(foto © Lukáš Randýsek) |
Jirka nám zase vypráví, jak lovil ve Photoshopu jesetera.
(foto © Jiří Polák)
|
Zachytili jsme také modely ostatních modelářů, převážně v měřítku IIm.
Na vnějším okruhu kroužily dlouhé soupravy ve velikosti 0, samozřejmě s absolutní předností
v jízdě na křížení u výjezdu z naší stanice.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler)
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler)
|
Další zajímavé modely, zachycené členy klubu při prohlídce haly 1:
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Jura Sajbrt) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
Jediným českým, resp. moravským zástupcem mezi modely větších měřítek v hale 2,
byla Sičova drobná železnice. Mimo provozní lokomotivu řady 310 byl vystaven také model
nádherné rychlíkové lokomotivy řady 275:
|
Rychlíková lokomotiva řady 275.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pan Sič se svým modelem.
(foto © Jura Sajbrt) |
Jak to vlastně funguje?
(foto © Jiří Polák)
|
Parní lokomotiva řady 310 v provozu na kolejišti:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler)
|
Nákladní vůz řady Pa.
(foto © Roman Šiler)
|
Na samostatném kolejišti byla v provozu modelová lesní železnice
s ukázkami nakládky kulatiny pomocí parního navijáku na lokomotivě:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Modelů lokomotiv a vagonů všeho druhu se po kolejištích prohánělo bezpočet.
Přinášíme Vám alespoň zlomek toho, co lze každý rok v Karlsruhe vidět na vlastní oči:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Tomáš Randýsek ml.) |
(foto © Tomáš Randýsek ml.)
|
(foto © Tomáš Randýsek ml.) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek ml.) |
(foto © Tomáš Randýsek ml.)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek ml.) |
(foto © Tomáš Randýsek ml.) |
(foto © Tomáš Randýsek ml.)
|
(foto © Tomáš Randýsek ml.) |
(foto © Tomáš Randýsek ml.) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Jura Sajbrt) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Jiří Polák)
|
Malé i velké lokomobily kroužily po obou halách a proplétaly se mezi davy lidí.
Doufejme, že některé z nich budeme moci přivítat na 1. Parní Olympiádě v Brně.
Ta malá holčička obsluhující parní stroj, je úžasná, viďtě:
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
Automobilové polygony s modely funkčních stavebních strojů, mezi kterými se proháněly
dvě parní lokomotivy se stojatým kotlem:
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler)
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler)
|
Několik fotek z návštěvy stánků vystavovatelů a prodejců:
|
Společný stánek firem SOB a Garten- und Parkbahnen.
(foto © Roman Šiler) |
Stánek firmy Balson.
(foto © Roman Šiler) |
Ve stánku Club Swiss Vapeur měli určitě radost z nalezení nedávno odcizených lokomotiv.
(foto © Roman Šiler)
|
Stánek firmy Regner.
(foto © Roman Šiler) |
Model dřevařské lokomotivy.
(foto © Jura Sajbrt) |
Model lokomotivy Waldenburg.
(foto © Jura Sajbrt)
|
Model parní zubačky.
(foto © Jura Sajbrt) |
Triebwagen z dráhy k.k.St.B.
(foto © Jura Sajbrt)
|
A na závěr pár fotek ze světa lodních modelářů:
|
(foto © Jura Sajbrt) |
(foto © Jura Sajbrt) |
(foto © Roman Šiler)
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Jura Sajbrt)
|
Hlavní úkol naší návštěvy, prezentaci slavnostního otevření Parkové dráhy Olympia Brno
a 1. Parní Olympie, jsme snad splnili. Byly rozdány všechny nachystané materiály
a ohlas ostatních spolků a modelářů byl kladný. Už teď se těšíme, až je v červnu přivítáme v našem království.
Klubová atmosféra byla jako vždy vynikající. Myslím, že jsme všichni docela sehraní
a naladění na stejnou strunu. Občasné špičkování mezi členy klubu v rámci mezí snad není na škodu
a je dobře, že dotyčný to vždy bere s humorem a s nadsázkou a snaží se hned kontrovat.
Tak ať nám to dlouho vydrží a ponorková nemoc se nám vyhýbá. Jedině tak budeme mít šanci
překonávat všechny náročné úkoly, které nás s výstavbou a provozem parkové dráhy ještě čekají
a jedině tak se budeme moci těšit z každé společné akce.
|
|