|
Model parní lokomotivy 99 4701 Prignitzer Kleinbahn
|
Po účasti na několika akcích s živými parními modely jsme si i my opatřili model parní
lokomotivy od společnosti Regner. Jde o model řady 99 4701, který vychází z předlohy parní
lokomotivy na Prignitzer Kleinbahn.
|
Model je dodávan v několika krabičkách. Manometr a píšťala
jsou dodávány samostatně; plynová láhev není součástí dodávky. |
Stavební návod. |
Díly k sestavení podvozku a parních strojů. |
Díly k sestavení parního kotle a přívodu plynu. |
Kapotáž lokomotivy. |
Lokomotivní bižuterie. |
Stavbu lokomotivy jsem započal sestavováním parních strojů, které jsou umístěny v přední části,
po obou stranách lokomotivy:
|
Drážku pístu je nutné řádně vytěsnit teflonovou páskou. |
Přední víko parního stroje je připevněno 6-ti šrouby. |
Parní stroj s připevněnýmí víky. |
Pohled zepředu na parní stroj s pístem. |
Pohled zezadu na parní stroj s pístem. |
Pístnici parního stroje je nutné u zadního víka vytěsnit teflonovou páskou - cca 5 cm. |
Zkompletovaný píst parního stroje. |
Komora pro šoupátko. Závit matky pro otvor vedení šoupát- ka je nutné utěsnit teflonem. |
Parní stroj s namontovaným šoupátkem. |
Zkompletovaný parní stroj s nasazeným horním víkem. |
Spojené parní stroje připravené k montáži na rám lokomotivy. |
Dalším krokem byla kompletace podvozku lokomotivy:
|
Kola lokomotivy nasadíme na kovové osy. |
Kolo se zafixuje k ose pomocí "červíka". |
Rám lokomotivy s nápravami. |
Pojezd lokomotivy typu 0-C-0. |
Pro našroubování parních strojů na rám je nutné demontovat přední nápravu. |
Parní stroje namontované na rám podvozku. |
Montáž křižáku je nutné provést ještě před nasazením přední nápravy. |
Částečně sestavené rozvody lokomotivy - ojnice, spojnice a pravítko. |
|
|
Kola na pravé a levé straně jsou vzájemně pootočeny o 90°.
|
Jednotlivé díly kulisy před sestar>vením. |
Hrany drážek a čepů obrousíme pro hladký chod jehlovým pilníkem. |
Montáž kulisy a předstihové páky. |
Mechanické rozvody lokomotivy jsou sestaveny. |
Detail rozvodů. |
Po sestavení podvozku, ještě před montáží kotle, je doporučeno vyzkoušet jeho funkčnost.
Jako zdroj pohonu poslouží jakýkoli kompresor, který je schopen vyvinout tlak 2 at. Při běhu
podvozku "naprázdno" je nutné soustavně promazávat všechny pohyblivé spoje.
|
Zaběhávání podvozku. |
Jednotlivé díly vodoznaku. |
Teflonové těsnění na závitu šroubení ke kotli. |
Před dotažením matek musíme zajistit souměrnost otvorů.
Vypomůžeme si ocelovou kulatinou. |
Utěsnění pojistné matky teflonovou páskou.
|
Regulátor páry s parní pákou, na kterou se později připojí táhlo serva. |
Parovod s těsnícím kroužkem. |
Parovod bude umístěn v kotli, dírkou pro odběr páry směrem
nahoru. Správnou polohu si vyznačíme tužkou.
|
Parovod zasuneme do kotle dle vyznačené rysky a poté ho připevníme čtyřmi šrouby. |
Parní příruba zakončuje parovod v dýmnici. |
Parní přírubu upevní- me v dýmnici čtyřmi šrouby.
|
Díly pouzdra na olej. |
Sestavené pouzdro na olej se připevní na parní přírubu. |
Montáž trysky hořáku - opět použijeme teflonovou pásku.
|
Montáž plynového hořáku. |
Plynový hořák zasuneme do kotle a zajistíme šroubem. |
Jednotlivé díly plynové nádrže. |
Při montáži plynového kohoutu opět použijme teflonovou pásku. |
Sestavený plynový kohout. |
Sestavená plynová nádrž s plnícím ventilem a plynovým kohoutem.
|
Jednotlivé díly krytu podvozku. |
Sestavený kryt podvozku. |
Uchycení krytu podvozku k rámu. |
Usazení kotle na podvozek. |
Pomocí šestihranu přitáhneme trubku proti přehřívání
a tím částečně zafixujeme kotel. |
Detail uchycení kotle. |
Instalace plynové nádrže, manometru a ventilu píšťaly. |
Detail ovládacích prvků v kabině. |
Detail ovládacích prvků v kabině. |
Po sestavení podvozku a kotle jsem poprvé zatopil, abych se přesvědčil, že všechny spoje
jsou řádně utěsněné. Nejdříve je nutné naplnit parní soustavu vodou. K plnění jsem si objednal
originální plnící láhev od firmy Regner. Dalším důležitým prvkem pro hladký chod stroje je strojní
olej, který je nutné nalít do mazacího lisu. Nakonec jsem naplnil plynový zásobník pomocí plnící
láhve s redukcí - touto cestou děkuji Jirkovi Sajbrtovi, který mi redukci zhotovil.
|
Plnící láhve s vodou, plynem a olejem. |
Nyní následuje krátká videoukázka z prvního roztápění. Lokomotivu jsem podložil, aby se mohla
kola volně pohybovat a dal ji na pracovní stůl, jelikož z ní bude místy unikat natlakovaná vroucí voda:
|
Pro ovládání lokomotivy jsem si pořídil vysílací RC soupravu Astra DX6, která vysílá na
2.4 GHz pásmu a používá systém DSM (Digital Spread Spectrum Modulation) a Dual Link.
Při provozu vysílá současně na dvou kanálech 2.4 GHz, což poskytuje dvě cesty zabezpečení.
|
Digitální RC souprava Astra DX6. Součástí balení jsou 4 serva a přijímač. |
Servo pro odvodnění válců jsem umístil do držáku, který byl součástí stavebnice. |
Detail šroubu pro upevnění táhla. |
Držák serva je upevněn dvěma šrouby na spodní část podvozku. |
Táhlo odvodnění válců připevníme šroubem k servu. |
Na zadní část rámu přišroubuje- me čtyři svorníky. |
Na svorníky připevníme zadní čelo podvozkového rámu. |
Pod kotel v přední části vsuneme plechový kryt a zajistíme ho dvěma šrouby. |
Instalace serva pro reverz včet>ně odpružení táhla. |
Držák serva regulátoru páry. |
Servo připevníme k držáku přes gumové podložky. |
Umístění serva regulátoru v kabi>ně lokomotivy. |
Držák baterií jsem zhotovil z hliníkového plechu ... |
... a nastříkal nejdříve základní a potom červenou barvou. Držák bude umístěn ve spodní části
podvozku. |
Držák baterií je připevněn k rámu podvozku čtyřmi šrouby. |
Pro napájení přijímače jsem použil 4 Ni-Mh AA baterie 1.2V s kapacitou 2700 mAh. |
Na horní straně jsou přiletovány kabely k přepínači a ke konektorům. |
Na dolní straně packu jsou baterie vzájemně propojeny. |
Schema propojení baterií, přepínače a konektorů. |
Servo pro ovládání píšťaly. |
Na přijímač jsou připojeny konektory od serv a baterie. |
Dokompletovaná kabina strojvedoucího se všemi ovládacími prvky. |
Posledním krokem je "zakapotování" lokomotivy a instalace "bižuterie"
- je to přece jenom dáma na kolejích.
|
Bočnice lokomotivy a čelní stěna kabiny. |
Nainstalovaný parojem a písečník. |
Brzdové čelisti před sestavením. |
Nainstalované brzdové čelisti. |
Pro instalaci schůdků a injektoru je nutné demontovat bočnici. |
Stejně tak i zadní čelo - pro insta- laci spřáhla, nárazníku a háků. |
Zkompletovaná lokomotiva. |
Detail horní části. |
Pohled zepředu. |
Detail přední části. |
Detail zadní části. |
Náš první model parní lokomotivy je zkompletován.
Zkušební jízdu na zahradním kolejišti zvládl bez zjevných problémů:
|
První ostrou zkouškou budou jízdy na výstavě Modely Brno 2008.
Závěrem bych chtěl poděkovat Jirkovi Kůtovi za jeho pomoc
a odborné konzultace při sestavování modelu.
|
Po prvním dni provozu na brněnském výstavišti se ukázalo, že jízda na jedno naplnění vodou je vzhledem
ke kapacitě plynové nádrže celkem krátká. Bohužel při napouštění vody přes otvor pojistného
ventilu je nemožné doplňovat vodu za jízdy a tak se zhruba po 10 minutách (až vyvře voda) musí
lokomotiva odstavit. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl doinstalovat napouštěcí ventil, který
umožňuje doplňovat vodu z plnící láhve i za jízdy a lokomotiva tak dokáže jezdit i 30 až 40 minut.
|
Montážní sada napouštěcího ventilu. |
Vyznačení místa pro montáž. |
Napojení ventilu na okruh vody nad vodoznak. |
Napouštěcí ventil je elegantně skryt pod víkem na levé straně lokomotivy. |
Demontáž kapoty jsem využil pro instalaci postavičky strojvedoucího:
|
Na styku s rámem okna je přichycen na dvou místech epoxidovým lepidlem. |
Uvnitř kabiny je přichycen oboustrannou páskou k servu
a ke stěně. Bohužel jsem musel "zkrátit" nohy. |
|