|
Model of steam locomotive "Rocket" with gauge 5"
|
První lokomotivou pro rozchod 5" se stal velmi milý model Stephensonovy "Rakety" a obslužného
vozu 3. třídy od japonské společnosti O.S. Locomotive. Když jsme ho viděli vystavený na
"Srazu bláznů 2008",
nemohli jsme odolat. Model jsme obdrželi jako stavebnici ve dvou poměrně těžkých krabicích.
Nezbývalo nic jiného, než se dát do sestavování:
|
Stavebnice po vybalení z krabice. |
Jednotlivé díly stavebnice. |
Montážní návod. |
Sestavování a osazování rámu lokomotivy:
|
Rám lokomotivy s přišroubova- nými čelníky a opěrami přední nápravy. |
Na horní část rámu přišroubuje- me přední podpěry kotle. |
Montáž spřáhla pro obslužný vozík. |
Montáž předních závěsů pružin. |
Detail závěsu. |
Zadní závěsy pružin a opěry pro nápravu. |
Detail závěsů a opěr pro zadní nápravu. |
Zadní podpěry kotle. |
Hřídel pro ovládání směru jízdy. |
Detail zadní části rámu. |
Sestavený rám lokomotivy. |
Sestavování opláštění kotle:
|
Z tvrdé lepenky vyřežeme kružnice, které budou tvořit průměr pláště. |
Vyřezané kružnice (podpěry) a vystřižený plášť šablony. |
Plášť šablony přilepíme k podpě- rám epoxidovým lepidlem a zafixujeme gumičkami. |
Dřevěné opláštění s vyřezanými otvory. |
Dřevěné opláštění přilepíme žáruvzdorným tmelem k
měděnému plechu a pomocí lepí- cí pásky zafixujeme k šabloně. |
Opláštění kotle. |
Na plášť kotle připevníme provizorně rám kotle. |
Obrys rámu vyznačíme na dřevěném plášti ... |
... a upravíme pro usazení rámu. |
Příprava k nástřiku a nástřik dílů lokomotivy:
|
Všechny otvory se závity utěsníme smotky papíru. |
Pro nástřik kotle jsem použil žáruvzdornou topenářskou barvu ve spreji. |
Nastříkaný kotel. |
Na kotel připevníme přední přírubu. |
Kotel umístíme na rám lokomotivy. |
Na vzpěrách vytvarujeme úhel pro připevnění. |
Sestavíme přední otvor v dýmnici. |
Sestavování komína. |
Otvory v komíně opatříme nýty. |
Nýty natlučeme také do přední příruby. |
Provizorně sestavíme válce pro nástřik černou barvou. |
Díly připravené k nástřiku černou barvou. |
Všechny díly nastříkané černou žáruvzdornou barvou. |
Kola natřená základní barvou. |
Kola natřená černou barvou. |
Opláštění kotle a instalace vnějších součástí kotle:
|
Šablona pro obložení kotle keramickým papírem. |
Keramický papír pro obložení kotle s vyřezanými otvory. |
Keramický papír je na kotel přilepen silikonovým lepidlem. |
Díly regulátoru. |
Sestavený regulátor. |
Montáž regulátoru do kotle. |
Dřevěné opláštění kotle je fixováno mosaznými obručemi. |
První fixační obruč zdeformuje- me podle tvaru pláště. |
Koleno, ventily a potrubí spodní části kotle. |
Namontované díly na spodní straně kotle. |
Odkalovací ventil. |
Montáž odkalovacího ventilu. |
Sestavování zadní plošiny lokomotivy:
|
Páka ovládání směru jízdy. |
Vnitřní díly maznice. |
Sestavená vnitřní část maznice. |
Vnější díly maznice - uchycení a rozvody. |
Sestavená maznice. |
Zkouška funkčnosti maznice. |
Díly zadní plošiny. |
Sestavená zadní plošina. |
Sestavování podvozku lokomotivy:
|
Nejdříve umístíme kotel na rám. |
Kotel přišroubovaný k rámu. |
Pružiny předních kol. |
Namontované pružiny předních kol. |
Přední kola lokomotivy. |
Osa předního kola s výstředníky. |
Pružiny zadních kol. |
Úchyty pružin. |
Detail uchycení pružin. |
Částečně sestavený pojezd lokomotivy. |
Ovládání směru lokomotivy:
|
Výtlačné rameno s hřídelí. |
Výtlačné rameno spojené s osou podvozku. |
Excentrické záklopky pro ovládání směru jízdy. |
Montáž záklopek. |
Táhlo od páky ovládání směru jízdy. |
Uchycení táhla na ose kola. |
Uchycení táhla ke směrové páce. |
Směr jízdy - neutral. |
Směr jízdy - vpřed. |
Směr jízdy - vzad. |
Dvířka od topeniště. |
Dvířka namontovaná na kotel. |
Díly roštu. |
Sestavený rošt. |
Závlačka pro vysazování roštu. |
Dýmnice a trubka "bloweru". |
Instalace trubky "bloweru" v dýmnici. |
Instalace dýmnice na kotel. |
Montáž komína. |
Jednotlivé díly válce - pístnice, zadní víko a křižák. |
Montáž pístnice. |
Sestavování válce. |
Montáž šoupátkové tyče. |
Utěsňování šoupátkové tyče. |
Sestavené válce. |
Napájecí čerpadlo. |
Montáž napájecího čerpadla. |
Držák válce. |
Připevnění válce k držáku. |
Připevněné válce. |
Připevněné válce. |
Trubky pro odvod páry. |
Držák s válcem na pravé straně. |
Držák s válcem na levé straně. |
Montáž parního potrubí od regulátoru k válcům. |
Ojnice s kolíky pro upevnění. |
Ojnice namontovaná na kolo a křižák. |
Díly příčné hřídele s pákami zpětného chodu. |
Díly pro přichycení hřídele k válcům. |
Namontovaná příčná hřídel. |
Reverzní táhla. |
Instalace reverzních táhel. |
Instalace reverzních táhel. |
Detail uchycení. |
Rozvody maznice a bloweru:
|
Potrubí maznice. |
Instalace potrubí maznice. |
Instalace potrubí maznice. |
Rozvody bloweru. |
Prohnutí trubky bloweru vedoucí z kotle k ventilu. |
Přichycení ventilu bloweru. |
Instalace trubky z kotle k ventilu. |
Instalace trubky od ventilu bloweru k dýmnici - montáž k ventilu. |
Instalace trubky od ventilu bloweru k dýmnici - montáž k dýmnici. |
Vodoznak, ventil píšťaly a manometr:
|
Díly vodoznaku. |
Sestavovaní vodoznaku. |
Instalace vodoznaku. |
Díly ventilu píšťaly. |
Sestavený ventil píšťaly. |
Díly manometru. |
Nainstalovaný manometr. |
Potrubí nápravové pumpy pro přívod vody. |
Instalované potrubí. |
Potrubí nápravové pumpy pro přívod vody. |
Instalované potrubí. |
Potrubí ruční pumpy pro přívod vody. |
Trubka odpouštění vody. |
Instalace trubek pro ruční pumpu a odpouštění vody. |
Táhlo pro dávkování oleje z maznice. |
Instalace táhla. |
Vzpěry rámu. |
Namontované vzpěry. |
Píšťala. |
Přichycení k rámu vozu. |
Přidáme ještě dvě obruče na plášť kotle ... |
... a poslední část potrubí. |
Instalované potrubí. |
Pojišťovací ventil. |
Kryt pojišťovacího ventilu. |
Trubku vyústění do parního dómu utěsníme silikonovým tmelem. |
Parní dóm. |
Kryt parního dómu. |
Komínové vzpěry. |
Instalace vzpěr. |
Uchycení vzpěry na komíně. |
Maketa tlakového potrubí:
|
Hlavní část potrubí. |
Přichycení. |
Přilepení ventilu epoxidovým le>pidlem. |
Tvarování makety potrubí. |
Přilepení. |
Maketa ukazatele tlaku - nejdříve jsem natřel plech bílou matnou barvou, poté
jsem na něj přilepil papírovou šablonu a nakonec jsem vše přelakoval matným
bezbarvým lakem:
|
Maketa ukazatele tlaku. |
Přilepení makety. |
Maketa pojišťovacího ventilu:
|
Díly pojišťovacího ventilu. |
Sestavování ventilu. |
Instalace ventilu na kotel. |
Deska s nápisem je přilepená k balsovému podkladu. |
Celek je poté přilepen ke kotli. |
Vzpěry kotle. |
Závaží pro zvýšení adheze - na skutečné lokomotivě samozřejmě nebylo. |
Dokončený model lokomotivy:
|
Model vagonu se sudem na vodu:
|
Stavbu vagonu jsem započal opracováváním dřevěných dílů. Jednotlivé části byly v polotovarech,
vcelku byla pouze podlaha a desky bočnic a tak zpracování do finální verze zabralo opravdu hodně času.
|
Na podlaze jsem jehlovým pilníkem naznačil, že je sestavená z desek. |
Podlaha a bočnice se spárami. |
Jeden z trámů, který bylo nutné opracovat - zejména zkosit pří-
slušné hrany. Hezky jeden trám po druhém ... |
Opracované boční příčné trámy. |
Opracované díly bočnice. |
Sestavená bočnice. |
Lamely pro stavbu sudu. |
Fixace a sestavení lamel. |
Uprostřed sudu přelepíme lamely páskou, aby držely pohromadě. |
Nyní nastala nejtěžší část stavby. Lamely bylo nutné "umravnit", aby se dostaly horní
i dolní stranou do překližkových šablon. Jelikož se průměr sudu na každé straně
zužuje, vzniká tak velké pnutí. Už, už se zdálo, že to půjde, ale nakonec to vše
vystřelilo a byla z toho zase jen hromada desek. Podařilo se to až na několikátý pokus.
|
Lamely jsou konečně v šablonách. |
Šablona zafixovaná lepící páskou - kdyby ty lamely znovu vyskočily, tak ... |
Díly pro kompletaci víka - rám, gumová membrána a poklop. |
Zkompletované "odnímatelné" víko. |
Vložení víka do sudu ... |
... a fixace ve finální pozici. |
Polovina sudu je připravena k laminování. |
Dvousložkové lepidlo a textilní fólie pro laminování - laminujeme pouze boční stěny. |
Zalaminovaná první polovina sudu. |
Na opačné straně zafixujeme "neodnímatelný" poklop. |
V tomto případě laminujeme boční stěny i dno. |
Zalaminovaný sud. |
Šablona pro vyřezání otvorů. |
Plnící otvor. |
Vypouštěcí otvory. |
Zkompletovaný sud. |
Po zkompletování všech dřevěných částí jsme provedl povrchovou úpravu
- dřevo je 2x namořeno lihovým mořidlem odstínu palisandr, zkosené plochy jsou natřeny matnou
černou barvou a vše je 2x přetřeno matným akrylátovým lakem.
|
Povrchově upravené dřevěné části. |
V dalším kroku byla zkompletována podlaha s ventily pro čerpání vody:
|
Dřevěné a kovové části podlahy vagonu. |
Díly ventilu ruční pumpy. |
Zkompletovaný ventil. |
Zpětný ventil - tzv. "bypass". |
Ventil ruční pumpy přišroubova- ný k podlaze. |
Zkompletovaná podlaha včetně podpěr pro sud. |
Části rámu podvozku. |
Rám podvozku zkompletovaný s podlahou. |
Potrubí ruční pumpy. |
Potrubí nápravové pumpy. |
Instalace potrubí na rámu. |
Na horní část sudu přilepíme plnící otvor s poklopem (opět použijeme dvousložkový epoxid) ... |
... a zafixujeme gumičkami. |
Pomocí šablony a modelářského nože si na měděném plechu vyznačíme obrysy obručí ... |
... a obruče vystřihneme. |
Poté obruče zkrátíme dle průmě- ru sudu a na koncích je spojíme
"zaklesnutím" do sebe. Zde je nutné si všechno důkladně vyzkoušet a změřit. |
Spoj na obruči. |
Sud s plnícím otvorem a obručemi. |
Potrubí zpětného ventilu. |
Potrubí zpětného ventilu - pro návrat vody do sudu. |
Demontovatelné víko sudu. |
Kryt víka sudu, přilepený lepidlem. |
Pásky, šrouby a vruty pro přichycení sudu. |
Detail přichycení na jedné straně. |
Detail přichycení na druhé straně. |
Potrubí ruční pumpy. |
Bočnice vozu před sestavením. |
Nosník podvozku. |
Přišroubované nosníky. |
Na vnitřních stranách bylo nutné šrouby zkrátit a místa zatřít
černou barvou. |
Listové pružiny a ložiskový domek. |
Namontovaný podvozek. |
Hadičky pro napojení trubek na lokomotivě. |
Spojka. |
Spojky instalované na hadice. |
Dokončený model vagonu na vodu a lokomotiva s připojeným vagonem:
|
Model obslužného vagonu 3. třídy:
|
Poslední součástí stavebnice je obslužný vagon 3. třídy, na kterém sedí strojvedoucí.
Vůz je rozdělen příčkou na dvě části. V přední části je zásobník na uhlí, v zadní
části je umístěno sedadlo a pod ním úložný prostor.
|
Stavebnice obslužného vagonu. |
Jednotlivé díly stavebnice. |
Stavbu vagonu zahájíme sestavením rámu. |
Spodní část podélníku s odpružením nárazníků. |
Vrchní a spodní část podélníku. |
Sestavené podélníky s odpružením nárazníků. |
K podélníkům připevníme pomocí šroubů příčníky. |
Sestavený rám vagonu. |
Držáky pro upevnění kol. |
Detail držáku. |
Držáky pro upevnění korby. |
Profil pro montáž brzdy. |
Montáž nárazníku. |
Sestavený nárazník. |
Profil pro uložení pružin kola. |
Sklopná opěrka nohy pro strojvedoucího. |
Částečně sestavený rám. |
Spřáhlo pro připojení lokomotivy. |
V dalším kroku osadíme kola a brzdový systém. |
Sestavené listové pružiny. |
Osazená náprava vagonu. |
Detail nápravy s pružinami. |
Detail ložiskového domku. |
Mechanický brzdový systém. |
Detail brzdového špalku. |
Brzda pro zajištění vozu v klidovém stavu ... |
... šroub přitlačí brzdový špalek ke kolu. |
Plán montáže brzdového systému. |
Brzdové táhlo k brzdovým špalkům. |
Brzdová páka. |
Sestavená podvozková část. |
Dřevěné díly pro stavbu korby vagonu. |
Díly sedadla jsou ze silné modelářské překližky. |
Sestavený korpus sedadla. Po>vrch je namořen lihovým
mořidlem (odstín mahagon) a přetřen matným lakem. |
Sedadlo s koženkovým sedákem. |
Podlaha, čelní a boční stěny vagonu, přepážka. |
Ozdobné lišty na stěny vagonu. |
Sestavená korba vagonu. |
Lepidlo pro přilepení ozdobných lišt. |
Ozdobné lišty na čelní stěně vagonu. |
Korba vagonu s ozdobnými lištami. |
Lištu u dělící přepážky je nutné v horní části seříznout. |
Vteřinové lepidlo pro přilepení horních krycích lišt. |
Spodní krycí lišta je pro jistotu ještě přibita hřebíky. |
Další dvě vrstvy krycí lišty jsou již pouze přilepeny. |
Přilepené a zabroušené horní krycí lišty. |
Namořená korba vagonu. |
Protože u stavebnice chyběly obtisky ozdobných linek na stěnách vozu, vyrobil jsme si je sám.
Na kopírce jsem si zvětšil předlohu z návodu do potřebné velikosti. Nejdříve jsem si vyrobil podklad
z balsy tl. 1,5 mm. Potom jsem si z papíru vystřihl borduru, kterou jsem natřel matnou černou barvou
a tu jsem přilepil na odpovídající namořený podklad. Takto připravené ozdobné prvky jsem přilepil na
stěny vagonu a celý vagon jsem 2x přetřel matným lakem:
|
Výroba ozdobných prvků: podkladu a bordury. |
Hotový ozdobný prvek. |
Ozdobné prvky na stěnách vagonu. |
Lokomotiva i vagony jsou sestaveny, nyní ještě zbývá vyzkoušet funkci lokomotivy
pomocí stlačeného vzduchu a hlavně poprvé zatopit.
Připravuji pokračování ...
|
|