|
Touring by Switzerland 2010
part No. 5
|
Rigi-Bahnen je skupina dvou normálně rozchodných ozubnicových tratí v úsecích Vitznau
- Rigi Kulm (VRB), Arth-Goldau - Rigi Kulm (ARB) a lanové dráhy v úseku Weggis - Kaltbad
(LWRK) na úbočí hory Rigi, která leží nad Luzernským jezerem a tyčí se do nadmořské
výšky 1.800 metrů.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
První úsek z Vitznau na Staffelhöhe byl otevřen v roce 1871. Autorem byl
švýcarský inženýr Niklaus Rigennbach, který zkonstruoval ozubnicový systém, kdy je
ozubnice uložena mezi kolejnicemi a pohyb je zajištěn pomocí ozubeného kola umístěného
pod lokomotivou. Úsek Staffel - Rigi Kulm byl otevřen v roce 1873. V roce 1875 byl
otevřen úsek z města Arth, které leží na opačném úbočí, na vrchol Rigi. Elektrifikace
začala v roce 1906, kdy byl elektrizován úsek z Arth do Goldau. V dalším roce byl
elektrifikován úsek z Goldau do Rigi Kulm. Úsek z Vitznau byl elektrifikován
až v roce 1937. Provoz zajišťují dvě parní lokomotivy No. 16 z roku 1923 a No. 17
z roku 1925 a několik elektrických vozů. Elektrické vozy VRB jsou opatřeny červeným
nebo červeno-bílým nátěrem, elektrické vozy ARB jsou opatřeny modro-bílým nátěrem.
V roce 1996, u příležitosti 125 let zahájení provozu, byl pro letní sezónu zprovozněn
parní vůz č. 7 se stojatým kotlem. V současné době je vystaven v muzeu dopravy v Luzernu.
|
Ozubnicová parní lokomotiva H 1/2 No. 7 je vystavena v muzeu v Luzernu:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Úsek Vitznau - Rigi Kulm měří 5 kilometrů, překonává převýšení 1550 metrů a maximální
stoupání je 250‰. Úsek Arth-Goldau - Rigi Kulm měří 6.8 kilometru, překonává
převýšení 1752 metrů a maximální stoupání je 200‰.
|
První návštěva koncové stanice ve Vitznau byla při našem výletu na PilatusBahn.
Při asi půlhodinovém čekání na loď jsme pořídili pár fotek stanice a vozovny.
|
Vozovna ve stanici Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Staniční koleje částečně překrývá silniční most.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Strmé stoupání přímo za stanicí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrický vůz č. 21.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrický vůz č. 3 přijíždí ze stanice Rigi Kulm.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrické vozy ve stanici.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrický vůz č. 31 byl po svém příjezdu odstaven do vozovny:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd osobního vlaku z Vitznau do vrcholové stanice Rigi Kulm:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pomocí malé posunovací lokomotivy Ta 2/2 byla postupně sestavena
další souprava osobního vlaku:
|
Posunovací lokomotiva Ta 2/2 na točně.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Posun s osobním vozem č. 1.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Detail spřáhla.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Detail spřáhla.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Posun s osobním vozem č. 2.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ve výtopně odpočívala parní lokomotiva No. 16, která byla vyrobena v roce 1923 továrnou
Schweizerische Lokomotiv-&Maschinen-Fabrik (výrobní číslo 2871):
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vůz č. 16.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Služební jednotka č. 18.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Salonní vůz č. 11.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická jednotka č. 22.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Cisterna na naftu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Sněhová fréza.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Sněhový pluh.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Poslední den našeho putování jsme věnovali výletu na vrchol hory Rigi. Počasí nám opět přálo.
Na tento den byly navíc naplánovány jízdy parních lokomotiv a o to víc jsme se těšili.
|
Elektrická souprava je připravena k odjezdu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Stanoviště strojvedoucího.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Z Luzernu připlouvá loď, ...
(foto © Tomáš Randýsek) |
... která veze výletníky.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Opouštíme Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Traťový úsek nad Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled na Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Bürgenstock.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Nástupní ostrůvek vyžaduje přesnost strojvedoucího.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Krátký tunel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Dvoukolejný úsek trati.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Zastávka Romiti.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Oddílové návěstidlo před zastávkou Kaltbad.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Zastávka Kaltbad je také koncovou stanicí lanovky z Weggisu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odtud trať opět pokračuje jednokolejně.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Místní obyvatelé využívají železnici k přepravě mléka.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Trať z Arth-Goldau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Do stanice Staffel přijíždí elektrická souprava z Arth-Golgau.
Soupravy jezdící na této lince jsou v modrém provedení.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Rozdvojení tratí ve stanici Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Stanice Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Poslední úsek tratě.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled na stanici Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Blížíme se k vrcholové stanici.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Chvíli po nás přijíždí i vlak z Arth-Goldau.
V pozadí je vidět část Luzernu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Modré elektrické soupravy jezdí na trati z Arth-Goldau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Červená elektrické soupravy jezdí na trati z Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled z vrcholu Rigi na stanici Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Paralelní příjezd souprav ze stanice Staffel.
Modrá souprava má připojený malý plošiňák se zásobami.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Strojvedoucí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Chvilka na kávu a na pokec.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrický vůz č. 2.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vůz č. 2.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Plošina s nárazníkem.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Interiér.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Detail spřáhla.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Mezitím přijel z Vitznau další vlak a cestující zaplavili nástupiště:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická jednotka č. 14.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Řídící vůz č. 24.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Detail spřáhla.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd vlaku do Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
A to už se údolím rozléhalo pískání parní píšťaly a ze stanice Rigi Klösterli
začaly šplhat k vrcholu Rigi dva osobní vlaky tažené parními lokomotivami:
|
Stanice Rigi Klösterli.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Stanice Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vlak odjíždí ze stanice First ...
(foto © Tomáš Randýsek) |
... a šplhá ke stanici Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
A za chvíli přijel osobní vlak do stanice Rigi Kulm.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd dalšího vlaku - elektrická jednotka BDHe 2/4 č. 12 a řídící vůz č. 22.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd osobního vlaku z Vitznau s elektrickým vozem č. 5.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotivy mezitím zdolávají stoupání ke koncové stanici.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd osobního vlaku - elektrická jednotka BDHe 2/4 č. 12 a řídící vůz č. 22.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vlak se zájemci o fotografování vyjíždí naproti parním vlakům.
(foto © Tomáš Randýsek) |
První vlak v pořadí s parní lokomotivou H 17.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Druhý vlak v pořadí s parní lokomotivou H 16.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva H 16 vyrobená v roce 1923.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Topič.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva H 16.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva H 17 vyrobená v roce 1925.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva H 17.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva H 17.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Táhla a převody.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Detail ozubeného kola.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva H 17 osobními vozy.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vůz ARB č. 32.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Interiér vozu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vůz ARB č. 35.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vůz ARB č. 11.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Zadní plošina s brzdou.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva H 16 osobními vozy.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pravidelná údržba.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pravidelná údržba.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotiva H 16.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Detail zadní části.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Stanoviště strojvedoucího.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Při jízdě vlaku, kdy je lokomotiva řazená na konci,
je ze stanoviště průvodčího možno ovládat píšťalu na lokomotivě
pomocí drátěného táhla.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vůz VRB č. 5.
(foto © Tomáš Randýsek) |
"Žádáme zdvořile, neplivejte ve voze".
(foto © Tomáš Randýsek) |
Detail světla.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Dřevěná výzdoba.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Vůz III. třídy.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Průvodčí používá venkovní lávku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na cestě do stanice Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Stanice Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd do stanice Staffel.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ochlazování ozubnicových výhybek.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Po příjezdu do stanice Staffel jsme museli všichni vystoupit a nastal posun.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Zabrždění zadního vozu ruční brzdou. Vůz pojede do Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Zajištění vozu klínem vloženým do ozubnice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotiva s prvním vozem odjela na zhlaví.
(foto © Tomáš Randýsek) |
A vzápětí přijela na první kolej, kde byl osobní vůz odstaven.
Tento vůz pojede do Arth-Goldau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická souprava z Arth-Goldau čeká před vjezdem do stanice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Zajištění vozu klínem.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Poté lokomotiva přejela na druhou kolej, kde byl připojen osobní vůz do Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Souprava z Arth-Goldau si připojila odstavený vůz přejela i s ním na druhou kolej.
(foto © Tomáš Randýsek) |
My jsme mezitím popojeli směrem k odjezdovému zhlaví na Vitznau,
kde jsme čekali na příjezd souprav z protisměru.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Doplňování vody.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Doplňování vody.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Povoz pro cestující.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Strmé stoupání.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na dvoukolejném úseku míjíme protijedoucí vlak.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ve stanici Freibergen čekáme na křižování s protijedoucími vlaky.
Také nás dojely dva následné vlaky do Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ze stanice Freibergen již jedeme ve skupině.
Náš vlak nezastavuje, cestující nastupují do souprav za námi.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd do Vitznau.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva H 16.
Na kabině strojvedoucího je dobře patrná výška hladiny vody.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická jednotka zajíždí přes točnu do vozovny.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní lokomotiva zajíždí také do vozovny. Provozní den se schyluje ke konci.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ruční posun.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Replika stojatého kotle.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Staniční zvon.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Provozní den a naše putování po Švýcarsku je u konce.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Také letošní výlet do této alpské země byl plný nových zážitků a poznání. Zejména
pobyt v oblasti Luzernu byl okouzlující. Příroda, do které je město a jeho okolí zasazeno,
je prostě nádherná. Ženeva má samozřejmě také co nabídnout, ale život je zde více
uspěchaný, což je samozřejmě dáno velkou koncentrací mezinárodních institucí a obyvatel.
I když železnice nebyla prvotním cílem, nelze jí ve Švýcarsku minout. Poděkování
patří samozřejmě našim manželkám, které nám naše železniční exkurze tolerovaly
a některých se dokonce samy zúčastnily.
|
|