|
Touring by Switzerland 2010
part No. 3
|
Výlet na vrchol Pilatus jsme započali v místě našeho ubytování, v malém městečku
Vitznau, kde jsme nastoupili na pravidelnou lodní linku na jezeře Luzernsee a s
jedním přestupem jsme dopluli až do přístavu městečka Alpnachstad, které je nástupní
stanicí ozubnicové železnice Pilatus-Zahnradbahn.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
Historie ozubnicové železnice Pilatus-Zahnradbahn sahá do roku 1873, kdy se začalo uvažovat o vybudování
ozubnicové tratě s normálním rozchodem a stoupáním do 250‰, ale vzhledem k velkým pořizovacím
nákladům (delší trať se smyčkami a úvratěmi) byl tento projekt opuštěn.
Životaschopným se stal až projekt ing. Eduarda Lochera, který navrhl oboustranný ozubnicový hřeben. Do tohoto
hřebene zapadá z každé strany jedno ozubené kolo, umístěné pod vozem vodorovně s hlavami kolejnic. Díky
tomuto řešení mohlo být použito větší stoupání a celková délka tratě tím byla výrazně zkrácena. Toto technické
řešení však neumožňovalo použít klasické výhybky a tak byly zkonstruovány výhybkové přesuvny a otáčecí
výhybky.
|
Připlouváme do městečka Alpnachstad.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Nástupní stanice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Skupina vozů čeká před nástupištěm.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Vůz č. 23 čeká před vjezdem na nástupiště.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Přesuvna ve stanici Alpnachstad.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Horská ozubnicová železnice Pilatus-Zahnradbahn je nejstrmější železnicí na světě. Překonává výškový rozdíl
1.629 metrů se stoupáním až 480‰. Trať je dlouhá 4600 metrů a má rozchod 800mm. Dolní stanice
leží v malém městečku Alpnachstad u Luzernského jezera, horní stanice leží těsně pod vrcholem Pilatusu v
nadmořské výšce 2.132 metrů n.m.
Trať byla otevřena 4. června 1889 a provoz zajišťovaly parní vozy. V roce 1937 byla trať elektrifikována
stejnosměrnou napěťovou soustavou 1.550 V.
|
Příjezd vozu do stanice Alpnachstad.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Vůz č. 31 čekající na křižování v nástupní stanici.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Vůz č. 31 čekající na křižování v nástupní stanici.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled na přístaviště Alpnachstad.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Strmé stoupání za stanicí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Kamenné těleso tratě.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Vozy zde jezdí po skupinách. Za námi jel vůz č. 28.
(foto © Tomáš Randýsek) |
V oblouku je dobře patrné původní kamenné traťové těleso.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Tunel Spycher I.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled na jezero Luzernsee.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Tunel Spycher II.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Vůz č. 28.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Křižování skupin vozů ve stanici Aemsigenalp.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd vozu č. 21 do stanice Aemsigenalp.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Stanice Aemsigenalp leží v nadmořské výšce 1355 m. n. m.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Komunikace s dispečerem.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Debata mezi strojvedoucími.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd vozu č. 30 do stanice Aemsigenalp.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ve stanici začíná být trochu těsno.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Přesuvná výhybka je ve správné poloze - odjíždíme.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd ze stanice Aemsigenalp.
(foto © Tomáš Randýsek) |
"Až na vrcholky hor, kam vyjdu jenom já ..."
(foto © Tomáš Randýsek) |
Strmé stoupání k vrcholu Pilatusu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled do údolí k Luzernsee.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Za námi šplhají další dva vozy.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Krásné scenérie alpské přírody.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Panoráma Urnských Alp.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Skalní útvary.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Další stoupání na úbočí Pilatusu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled na trať pod námi ...
(foto © Tomáš Randýsek) |
... kde stoupá další vůz Pilatusbahn.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Před koncovou stanicí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Návěstidlo a překlápěcí výhybka.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd do koncové stanice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Kamenný mostek na úbočí pod vrcholem.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pracovní vůz.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled z vyhlídkové terasy na vrcholu Pilatus.
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
|