|
Elektrická lokomotiva AEG
|
Elektrickou lokomotivu jsme si pořídili jako první plnohodnotnou 5-ti palcovou
lokomotivu. Každý skalní "pětipalcař" asi ohrne nos, ale elektrický provoz má
také své výhody. Nespornou výhodou je údržba a provoz lokomotivy. Stačí k tomu
obyčejná autonabíječka a malá olejnička k občasnému namazání převodů. Také
obsluha elektrické lokomotivy je o poznání jednodušší, než obluha páry, a navíc
máte i v neznámém prostředí čas kochat se při jízdě. Vzhledem ke svému výkonu
a krátké době přípravy, je lokomotiva často nasazována pro tahání osobních vozů
při zvýšeném provozu, zejména při halových akcích.
|
Originál lokomotivy AEG se dodnes nachází v provozuschopném stavu na lokální dráze
Mixnitz - St. Erhard v Rakousku. Trať má rozchod 760mm. Dvě dochované lokomotivy
však v současné době zajišťují pouze posunovací práce ve stanici a jsou také nasazovány
při mimořádných jízdách a výročích.
|
|
|
Model lokomotivy působí na první pohled jednoduchým dojmem. Jednodílná kapota lokomotivy
je dvoubarevná. Objednali jsme si variantu červeno-bílou, aby nebyly oba exempláře stejné.
Kapota je oživena bílými linkami, nápisy a černými madly. Na střeše je jednoduchá maketa
sběrače. Na každé čelní straně jsou dva funkční reflektory a odpružený nárazník.
Na zadní straně lokomotivy je páka ruční brzdy, která přimkne čelisti k okolkům
(stačí to však pouze k zajištění stojící lokomotivy), spínač světel a konektor
pro připojení ovladače.
Ovládání lokomotivy je zajištěno pomocí multifunkčního ovladače. Ovládané funkce jsou
zapnutí/vypnutí, jízda vpřed/vzad, rychlost a houkačka. Na ovladači je také ukazatel
stavu nabití baterie.
Lokomotiva je poháněna elektromotorem o výkonu 750W, napájení zajišťují dvě sériově
zapojené 12V baterie. Pohyb lokomotivy zajišťuje řetězový převod.
Jízdní vlastnosti lokomotivy jsou poměrně dobré, překvapila nás zejména výdrž baterií.
Lokomotiva je schopna jezdit s krátkými přestávkami pro nástup a výstup skoro celý
den. Kapacitě baterií napomáhá tzv. "rekuperace" - při snižování rychlosti dochází
současně k přibrzďování a přebytečný proud slouží k dobíjení baterie za provozu.
Pro dobíjení baterií je nutná autonabíječka, která se připojuje přes konektor,
umístěný na zadní straně pod rámem lokomotivy.
V lokomotivě není z výroby instalována houkačka, která byla doplněna dodatečně,
aby bylo možné dávat zvuková znamení.
|
Měřítko: |
1:5 |
Délka: |
990 mm |
Šířka: |
330 mm |
Výška: |
550 mm |
Průměr hnacího kola: |
130 mm |
Hmotnost lokomotivy: |
60 kg |
Elektromotor: |
24 V / 750 Watt |
Baterie: |
do 70A |
Osvětlení: |
2x 2 reflektory |
Boční pohled. |
Čelní pohled. |
Pohled zezadu. |
Celkový pohled z boku. |
Spínač světel, konektor pro při- pojení ovladače a páka ruční
brzdy. |
Štítek výrobce. |
Nápisy na lokomotivě. |
Detail podvozku. |
Sběrač. |
Strojovna lokomotivy. |
Elektromotor. |
Rozvodná skříňka. |
Řetězový převod. |
Závaží a houkačka. |
Ovladač lokomotivy. |
|