Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Elektrická lokomotiva AEG

Elektrickou lokomotivu jsme si pořídili jako první plnohodnotnou 5-ti palcovou lokomotivu. Každý skalní "pětipalcař" asi ohrne nos, ale elektrický provoz má také své výhody. Nespornou výhodou je údržba a provoz lokomotivy. Stačí k tomu obyčejná autonabíječka a malá olejnička k občasnému namazání převodů. Také obsluha elektrické lokomotivy je o poznání jednodušší, než obluha páry, a navíc máte i v neznámém prostředí čas kochat se při jízdě. Vzhledem ke svému výkonu a krátké době přípravy, je lokomotiva často nasazována pro tahání osobních vozů při zvýšeném provozu, zejména při halových akcích.


Technický popis:

Originál lokomotivy AEG se dodnes nachází v provozuschopném stavu na lokální dráze Mixnitz - St. Erhard v Rakousku. Trať má rozchod 760mm. Dvě dochované lokomotivy však v současné době zajišťují pouze posunovací práce ve stanici a jsou také nasazovány při mimořádných jízdách a výročích.


Popis modelu:

Model lokomotivy působí na první pohled jednoduchým dojmem. Jednodílná kapota lokomotivy je dvoubarevná. Objednali jsme si variantu červeno-bílou, aby nebyly oba exempláře stejné. Kapota je oživena bílými linkami, nápisy a černými madly. Na střeše je jednoduchá maketa sběrače. Na každé čelní straně jsou dva funkční reflektory a odpružený nárazník. Na zadní straně lokomotivy je páka ruční brzdy, která přimkne čelisti k okolkům (stačí to však pouze k zajištění stojící lokomotivy), spínač světel a konektor pro připojení ovladače.
Ovládání lokomotivy je zajištěno pomocí multifunkčního ovladače. Ovládané funkce jsou zapnutí/vypnutí, jízda vpřed/vzad, rychlost a houkačka. Na ovladači je také ukazatel stavu nabití baterie.
Lokomotiva je poháněna elektromotorem o výkonu 750W, napájení zajišťují dvě sériově zapojené 12V baterie. Pohyb lokomotivy zajišťuje řetězový převod.
Jízdní vlastnosti lokomotivy jsou poměrně dobré, překvapila nás zejména výdrž baterií. Lokomotiva je schopna jezdit s krátkými přestávkami pro nástup a výstup skoro celý den. Kapacitě baterií napomáhá tzv. "rekuperace" - při snižování rychlosti dochází současně k přibrzďování a přebytečný proud slouží k dobíjení baterie za provozu. Pro dobíjení baterií je nutná autonabíječka, která se připojuje přes konektor, umístěný na zadní straně pod rámem lokomotivy.
V lokomotivě není z výroby instalována houkačka, která byla doplněna dodatečně, aby bylo možné dávat zvuková znamení.

Měřítko:

1:5

Délka:

990 mm

Šířka:

330 mm

Výška:

550 mm

Průměr hnacího kola:

130 mm

Hmotnost lokomotivy:

60 kg

Elektromotor:

24 V / 750 Watt

Baterie:

do 70A

Osvětlení:

2x 2 reflektory



Boční pohled.

Čelní pohled.

Pohled zezadu.

Celkový pohled z boku.

Spínač světel, konektor pro při-
pojení ovladače a páka ruční
brzdy.

Štítek výrobce.

Nápisy na lokomotivě.

Detail podvozku.

Sběrač.

Strojovna lokomotivy.

Elektromotor.

Rozvodná skříňka.

Řetězový převod.

Závaží a houkačka.

Ovladač lokomotivy.


Nahoru