|
19. halový parní sraz
Karlsruhe, 8. - 11. 01. 2015
|
Tým S.M.P.D. na 19. Echtdampf Hallentreffen.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
V návaznosti na naši loňskou premiéru v Karlsruhe, kdy jsme se poprvé zúčastnili
jako vystavovatelé, dostali jsme pro letošní rok od pořadatele parního srazu Messe
Sinsheim nabídku zvětšené výstavní plochy. Ale jak ji rozumně zaplnit a přitom
důstojně prezentovat naši parkovou dráhu? Odpověď byla celkem nasnadě - dopravit
do Karlsruhe jedno z téúček. Přípravy tedy začaly již v létě loňského roku. Protože
přepravit skoro pět set kilogramového drobečka s délkou přes tři metry na trase
sedm set kilometrů je věc po technické stránce dosti náročná. Otázka první zněla:
"V čem lokomotivu přepravit?" Ještěže si Roman pořídil do firmy novou, o
trochu větší dodávku. A délka nákladového prostoru jakoby byla šitá téúčku přímo
na míru. Otázka druhá následovala skoro ihned: "Na čem lokomotivu přepravit
a jak ji naložit resp. vyložit?" A tak se zase jednou Jura u doutníku hluboce
zamyslel a zrodil se plán na speciální konstrukci s pojezdem a jedním mobilním
kolejovým polem, která by splnila všechny tři účely - nakládku a vykládku, přepravu
a také samotné vystavení na stánku.
Nakládka lokomotivy probíhala již ve středu odpoledne a zabrala bez mála dvě hodiny.
Jedna věc je totiž lokomotivu naložit, druhá pak pořádně ji ve voze upevnit a zajistit
proti poškození. Zásoby molitanu a filtrů se nám náramně hodily. Cesta samotná
probíhala bez problémů, stejně jako vykládka a přeprava lokomotivy na stánek. Mimo
TU 47.002 jsme si samozřejmě vezli i malé modely Regnerek, abychom si v klidném
zimním období zase trochu zajezdili.
|
Nakládka lokomotivy probíhala již ve středu odpoledne:
|
Speciální konstrukce s pojezdem.
(foto © Roman Šiler) |
TU 47.002 připravená na cestu.
(foto © Roman Šiler) |
Na hydraulické plošině.
(foto © Roman Šiler)
|
Přejezd na konstrukci.
(foto © Roman Šiler) |
Přejezd na konstrukci.
(foto © Roman Šiler) |
Zajištění lokomotivy na konstrukci.
(foto © Roman Šiler)
|
Přeprava, vykládka i přejezd na stánek na výstavišti v Karlsruhe proběhly bez problémů:
|
Zajištění lokomotivy na konstrukci.
(foto © Martin Šiler) |
"Tak opatrně jedeme!"
(foto © Martin Šiler) |
Konečná stanice - téúčko je již zaparkované na stánku.
(foto © Martin Šiler)
|
Vše je připraveno.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Hlavní exponát na stánku.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Návštěvníci našeho stánku.
(foto © Martin Šiler)
|
Letošní 19. ročník Echtdampf Hallentreffen byl tentokrát soustředěn do hal číslo 3
(kolejiště 5"/7" a lokomobily) a číslo 4 (všechno ostatní), což mělo
také vliv na organizaci dopravy. Mimo návoz a odvoz modelů ve čtvrtek odpoledne
a v neděli v podvečer byl po celé tři dny vjezd do areálu striktně zakázán. K odstavení
aut sloužilo velké hlídané parkoviště vedle výstaviště. Vchod byl naštěstí poblíž
vjezdu na parkoviště a tak to nebylo do haly moc daleko. Obě velká kolejiště
nedoznala na první pohled výrazných změn. Po okraji haly byla umístěna kolejová
splítka 5" a 7". Samotné 5" kolejiště bylo umístěno uvnitř a letos bylo ještě o něco
delší než v letech minulých. Celý okruh byl veden halou třikrát tam a třikrát zpět,
takže doba jízdy byla opravdu luxusní.
No a vše ostatní včetně našeho stánku a "géčkového" kolejiště bylo umístěno v hale
č. 4. Ale vystavovatelů bylo zase o poznání méně než loni, zejména těch komerčních,
kteří si musí pronajatý prostor zaplatit. Co se týká nákupu modelářského materiálu
a nářadí, tak je stále z čeho vybírat. A tak jsme se postupně chodili odreagovávat
ke stánkům RC Machines, Wabeco, Donau Elektronik, Knupfer, MVD a ostatním. Různá
měřidla, frézovací nástroje, modelářské šroubky a profily se vždycky hodí. A sem
tam nějaká ta odborná literatura - mimochodem Eisenbahn Journal vydal v loňském
roce další publikaci o RhB.
|
Celkový pohled do haly č. 4.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Náš vozový park nedoznal od minulé návštěvy v Karlsruhe výraznějších změn. Z důvodu
pracovního vytížení se letos nezúčastnili Dudovi ani Uhlířovi a tak mohli němečtí
návštěvníci vidět naše lokomotivy ve složení parní tramvaj Henriette, dřevařské
lokomotivy Climax a Shay, parní vůz Triebwagen, parní lokomotivy U 37.002, 99 4701,
Emma, Petrov a RhB 11.
Kolejiště uspořádali pořadatelé zase trochu jiným způsobem, především samotný tvar
doznal jistých změn a také odstavná koncová nádraží byla umístěna jinak než loni.
Náš klub dostal přiděleny tři koleje na odstavném nádraží A.
|
Plánek modulového kolejiště pro rok 2015. |
A tak vypadalo kolejiště v loňském roce.
|
Část našeho vozového parku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Dřevařská lokomotiva "Shay".
(foto © Tomáš Randýsek) |
U 37.002 při průjezdu lesíkem.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Martin Šiler)
|
Obsluha parních lokomotiv vyžaduje při provozu na modulovém kolejišti poměrně značnou
pozornost a koncentraci. Zejména při doplňování vody na trati je třeba dávat pozor,
aby nebyly ohroženy ostatní projíždějící modely. Většina modelářů k tomu využívá
nevynucené přestávky, kdy před nimi zastaví některý z jiných modelů. Člověk však
musí neustále sledovat i provoz za sebou. Mnozí modeláři rozjedou své lokomotivy
příliš velkou rychlostí, pak je nestačí dobrzdit a nehoda je na světě. Takhle mi
jeden ze zúčastněných modelářů vykolejil všechny tři osobní vagóny a ulomil nově
přilepené figurky na nástupním můstku.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Letos za námi zavítal i náš příznivec za velkou louží Jeff Tomecek z Marylandu.
Jeff je majitelem několika modelů od firmy Aster. Přísné předpisy leteckých společností
mu však nedovolily, aby si přivezl některý ze svých modelů, a tak si alespoň vyzkoušel
jednu z našich Regnerek:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Ani ostatní modeláři nezůstávali pozadu a proháněli své lokomotivy po kolejišti:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Ostatní modely na modulovém kolejišti:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Na stánku společnosti Regner byly k vidění již zavedené modely
a také jedna z posledních novinek - model parní zubačkové lokomotivy George:
|
Stánek firmy Regner.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní zubačka z Rigi Bahn.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Parní zubačka z Rigi Bahn.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Poslední novinka firmy Regner - model parní zubačkové lokomotivy George.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Model tramvajové dráhy v anglickém Stockportu v měřítku 1:16 byl poprvé k vidění loni.
Letos byla novinkou také dívčí obsluha:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Zajímavé modely v měřítku 1:11,3 byly bohužel poháněny pouze stlačeným vzduchem:
|
Model první německé lokomotivy "Adler" z roku 1835.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Model kubánské lokomotivy "La Junta" z roku 1842.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Model parní lokmotivy z dílny Richarda Trevithicka z r. 1803.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Model parní lokmotivy z dílny Marca Seguina z roku 1829.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Model mobilního mlýna.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Diorámy továrních hal s parními stroji a generátory.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Pár momentek dalších stacionárních parních strojů.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Dieter Philipp si libuje v opravdových parních miniaturách.
Co by na to asi řekl Uko Ješita se svými miniaturami vystavenými na Konopišti:
|
Jak šel čas. A kam půjde dál?
(foto © Jiří Polák) |
Jednotlivé díly strojku.
(foto © Jiří Polák) |
Loňská novinka.
(foto © Jiří Polák) |
Miniaturní parní kotel.
(foto © Jiří Polák)
|
Stánek firmy Balson AG ze švýcarského Steinu:
|
Stánek firmy Balson.
(foto © Tomáš Randýsek) |
WALDENBURG.
(foto © Lukáš Randýsek) |
WALDENBURG.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
SBB A 3/5 serie 60.
(foto © Lukáš Randýsek) |
RHEIN.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Model lokomotivy STEINZ.
(foto © Lukáš Randýsek) |
Model lokomotivy V 36416.
(foto © Lukáš Randýsek) |
Inovovaná verze WDEF. Neznáme se?
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Náš angličtí přátelé Elizabeth a Graham Coolingovi přivezli mimo jiné i nový model
čtyřnápravové lokomotivy British Rail class 20 s evidenčním číslem 20 165. Nabídce
Grahama, vyzkoušet si ji jako strojvedoucí, nešlo prostě odolat. A jelikož to bylo
hned po rámu, kdy v hale č. 3 ještě nebyl moc velký provoz, byla jízda pohodová
a bez čekání:
|
British Rail class 20.
(foto © Tomáš Randýsek) |
British Rail class 20.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Prohlídka lokomotivy.
(foto © Martin Šiler)
|
Pohled do útrob.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Instrukce před jízdou.
(foto © Jiří Polák) |
Instrukce před jízdou.
(foto © Lukáš Randýsek)
|
Tak vyjíždím na trať.
(foto © Jiří Sajbrt) |
"Jen to Grahamovi neodři!"
(foto © Jiří Polák) |
"Tak nevím, nevím. Asi jsi mu měl půjčit něco staršího!"
(foto © Jiří Polák)
|
Abychom dodrželi tradici, tak Vám ještě nabídnu detailnější pohled na modely v hale číslo 3:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Jiří Sajbrt)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Na kolejích v Karlsruhe můžete opravdu potkat leccos.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Martin Šiler) |
(foto © Martin Šiler)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Také na dřevařské železnici panoval čilý ruch. Na následujících fotografiích
si můžete prohlédnout nakládku pomocí parního vrátku na lokomotivě:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Ještě pár momentek lokomobil:
|
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Lukáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek)
|
A s radostí jsme přijali pozvání Hansueliho Gassmanna alias Yetiho na jeho parní
pivo. Hansueli měl přítelkyni z Tišnova a tak pochytil mnoho českých slovíček.
Jeho "Ahoj, jak se máte? Dáte si pivo? Proč né, mám ho dobrý. A potom si dáte?"
zněly mezi všudepřítomnou němčinou opravdu skvostně. Tak snad se nám podaří oplatit
mu jeho pohostinnost na některé z příštích Parních Olympií.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Jiří Polák)
|
Čas běží neúprosně i v Karlsruhe. Najednou tu byla neděle večer a nastal čas balit:
|
Odjezd domů!
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na shledanou příští rok.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
|