|
Anglií na ostrov Man 2008
23.8. - 7.9.2008, 4. díl
|
Fotografie pořídili: © Jiří Sajbrt, Roman Šiler a Tomáš Randýsek - společnost S.M.P.D.
|
Manx Steam Railway
pátek, 29. srpna 2008 - čtvrtek, 4. září 2008
|
První snaha postavit trať z Douglasu do Peelu pochází z roku 1860. V prosinci 1870
byla zaregistrována The Isle of Man Railway Company se záměrem vybudovat železniční
síť spojující Douglas s Peelem, Ramsey a Castletownem s prodloužením z Castletownu
do Port Erinu. Mezi zakládající členy patřili vévoda ze Sutherlandu a Mr John Pender.
Železnice byla postavena s rozchodem 3 feet (914 mm). První vlak vyjel 1. května
1873. V době největšího rozmachu měla síť délku kolem 50 mil. V současné době je
v provozu pouze trať z Douglasu do Port Erinu - měří cca 15 mil (24 km) a osobní
vlak ji zvládne za hodinu. Nádražní budova v Douglasu je původní a je postavena
ve viktoriánském stylu. V činné službě zde můžete vidět původní lokomotivu No. 4 "Loch",
která byla postavena v roce 1874 a jezdí dodnes.
|
Vstup na nádraží v Douglasu. |
Nádražní budova. |
Pokladna. |
Mapa původní želez- niční a autobusové sítě. |
Mapa Manx Electric Railway. |
Nádražní budova zalitá sluncem. |
Kusá kolej s trámovým zarážedlem.
|
Pohled na nástupiště. |
Vozová souprava. |
Vozová souprava. |
Znak železnice na dveřích vozu. |
Pohled na odjezdové zhlaví, návěstidla a část výtopny. |
Detail návěstidel.
|
Stavědlo. |
Připojování parní lokomotivy No. 13 "Kissack" k vozové soupravě:
|
Cestou z Douglasu do Port Erinu:
|
Kousek za Douglasem. |
Zastávka Port Soderick. |
Na širé trati. |
Poznáte co jsou mraky a co je pára z lokomotivy? |
Přes chráněný přejezd ... |
Přijíždíme do Port Erinu. |
"Port Erin, konečná stanice, vystupovat!" |
Stanoviště strojvedoucího. |
Přepřah v Port Erinu. |
Prázdné nádraží Port Erin. |
Železniční muzeum v Port Erinu
|
Vystavený exponát - lokomotiva No.6 "Peveril". |
Stanoviště strojvedoucího. |
Detail lokomotivy. |
Další vystavený exponát - lokomotiva No.16 "Mannin". |
Doboví cestující. |
Pohled do muzea. |
Dopravní kancelář. |
Po návštěvě muzea jsme se vydali na krátkou prohlídku přístavu v Port Erinu.
Bylo slunečno a foukal poměrně studený vítr od moře. Ani to však neodradilo
místní, aby se opalovali na pláži a někteří se dokonce i koupali. Ten kontrast
- my ve svetrech a větrovkách, místní děti v plavkách - se nedá přehlédnout.
|
Zátoka s malým přístavem. |
Přístavní molo. |
Útes s kamenným majákem. |
Pláž. |
My teple oblečení a děti si polonahé běhají na pláži. |
"Není ta voda moc studená?" |
V autobuse do Castletownu. |
Tento autobus nás přivezl do Castletownu. |
Do Castletownu jsme se přesunuli autobusem, abychom ušetřili čas a mohli si v klidu nafotit
a natočit průjezd dvou vlaků stanicí, prohlédnout si město a místní hrad.
|
Nádražní budova. |
Budova výtopny. |
Odstavené nákladní vozy. |
Detail čelníku. |
Příjezd a odjezd vlaku z Port Erinu do Douglasu, taženého lokomotivou No.10 "C.H.Wood".
|
Příjezd a odjezd vlaku z Douglasu do Port Erinu, taženého lokomotivou No.13 "Kissack".
|
Videoukázka z Manx Steam Railway
|
Město Castletown a hrad Rushen
|
Castletown (v manském nářečí Balley Chashtal) patří mezi nejstarší města ostrova Man.
V minulosti býval hlavním městem ostrova, sídlila zde i vláda a důležité úřady.
Středověký hrad Rushen (v manském nářečí Cashtal Rushen) začal budovat vikingský
král Magnus III, někdy kolem roku 1250. Hrad býval sídlem vikingských králů a hrabat
z Derby, kteří vládli na ostrově Man až do roku 1800.
Hrad i nádvoří vypadá velice zachovale a udržovaně, jakoby jej obyvatelé opustili
teprve nedávno. Také interiéry jsou bohatě vybavené a dekorace působí velice
věrohodně. V černé kuchyni dokonce zapalují každý den skutečný oheň a jídlo na stolech
láká k zakousnutí. Protože ten den panovalo slunečné počasí, byl z ochozu nádherný
výhled.
|
Centrální náměstíčko s jedním ze vstupů do nádvoří. |
Uličky kolem hradu jsou docela úzké. |
Místní policejní stanice. |
Jediná bezocasá manská kočka, kterou se podařilo vyfotit. |
Nenechala se však rušit - žrádlo je zkrátka žrádlo. |
Přístav Castletown. |
The Groudle Glen Railway
pátek, 29. srpna 2008 - čtvrtek, 4. září 2008
|
Počátek The Groudle Glen Railway se datuje na počátek 90. let 19. století. V té době
byla postavena zastávka Manx Electric Railway s názvem Groudle Glen a byl zde
vybudován také hotel. V nedaleké zátoce byla zřízena přírodní rezervace, kde bylo
možné pozorovat mořské lvouny a lední medvědy. A tak vznikla myšlenka, postavit k
tomuto výletnímu místu železnici.
Stavba železnice o rozchodu 2 feet (610mm) byla zahájena na přelomu roku 1895/96 a první
vlak - parní lokomotiva "Sea Lion" a tři osobní vagony - projel po trati 23. května
1896. Oficiálně byl provoz zahájen v červnu 1896. V roce 1905 získala železnice
druhou parní lokomotivu "Polar Bear". Po první světové válce byl provoz krátce
zajišťován bateriovými lokomotivami, ale pro nespolehlivost se na trať opět vrátily
lokomotivy parní. Po druhé světové válce byla železnice otevřena pouze s lokomotivou "Polar Bear",
provoz začal postupně upadat a v roce 1962 byl zcela ukončen.
V roce 1982 začala skupina dobrovolníků s rekonstrukcí železnice Groudle Glen. Kolejový
svršek byl vybudován zcela nový, zachovaly se pouze originální části některých budov.
První část zrekonstruované tratě byla otevřena v květnu 1986. Provoz zahájily dvě
dieselové lokomotivy "Doplhin" a "Walrus". V říjnu 1987 se podařilo získat zpět
parní lokomotivu "Sea Lion". V květnu 1992 byla železnice prodloužena do původní
konečené stanice - Sea Lion Rocks. V současné době je délka železnice cca ¾ míle
(1200m).
|
Název nenechává nikoho na pochybách, k železnici vede opravdu přístup přes strž. |
Obloukový most přes údolí. Na mostě vede silnice a také Manx Electric Railway. |
Divoká říčka v údolí. |
Vodní mlýn, který sloužil pro výrobu elektřiny. |
Ne cestě k železnici. |
Blížíme se ke stanici Lhen Coan. |
Pohled do stanice Lhen Coan.
|
Zastřešené nástupiště. |
Výtopna. |
Otevřené osobní vagony pro letní sezónu. |
Lokomotiva "Sea Lion" odpočívá před jízdou. |
Detail výhybky. |
Lokomotiva "Polar Bear". |
"Sea Lion" najíždí k soupravě. |
Lokomotiva "Sea Lion". |
Osobní vlak je připraven k odjezdu. |
Osobní vlak odjíždí ze stanice Lhen Coan. |
Osobní vlak na vyhlídce Sea Lion Rocks. |
Lokomotivy "Sea Lion" a "Polar Bear". |
Detail píšťaly. |
Videoukázka z The Groudle Glen Railway
|
Laxey Wheel / Lady Isabella
pátek, 29. srpna 2008 - čtvrtek, 4. září 2008
|
Lady Isabella (nebo také Laxey Wheel) je veliké vodní kolo, které sloužilo k
čerpání vody z místních dolů a také k pohonu výtahu v dole. Vodní kolo postavil
v roce 1854 pan Robert Casement. Jméno dostalo po manželce Lieutenanta
Governora Hope, který byl v té době guvernérem ostrova.
Parametry Lady Isabelly jsou úctyhodné - kolo má průměr 72ft 6in (22.10m),
obvod 210ft 6in (64.16m), šířku 6ft (1.83m), otačí se 3 otáčkami za minutu a čerpá
cca 2.100l vody z dolu, který je vzdálený 180m a je v hloubce 460m.
Z okrajové části Laxey Vás k Lady Isabelle doveze úzkorozchodná 19-ti palcová (480mm)
železnice, která v minulosti zajišťovala přepravu v místním dole. Trať je poměrně krátká
(cca 200m), ale jízda tunelem je zajímavá a personál velice příjemný.
|
Pohled na vodní kolo "Lady Isabela" z kabiny Snaefell Mountain Railway . |
Výchozí bod The Great Laxey Mine Railway. |
Strojvedoucí a topič v jedné osobě přikládá do kotle. |
Ještě promazat rozvody a můžeme vyjet. |
Vjíždíme do tunelu. |
Průjezd tunelem. |
Geometrie trati není zcela ideální, ale hlavně že to jezdí. |
Koncová stanice. |
Detail lokomotivy. |
Detail lokomotivy. |
Odjezd soupravy. |
Kolosální vodní kolo. |
Pohled z druhé strany. |
Když před ním stojíte a díváte se vzhůru, tak se zdá ještě větší. |
Detail kola z druhého ochozu. |
Detail kola. |
Detail hřídele a ojnice. |
Tam někde vzadu končí ojnice. |
Délka ojnice je úctyhodná. |
Pilířový nosník ojnice. |
Ukončení ojnice nad důlní šachtou. |
Pohled na Lady Isabellu. |
Místní "divoká" říčka. |
Vstup do dolu. |
Důlní chodba. |
Podpěry v chodbě. |
Detail podpěr. |
"Uf, už mám konečně po šichtě." |
Orchid Line Miniature Railway
pátek, 29. srpna 2008 - čtvrtek, 4. září 2008
|
Orchid Line Miniature Railway se nachází v areálu Curraghs Wildlife Park nedaleko
osady Ballaugh. Jedná se o kolejovou splítku 3½ inches, 5 inches a 7¼
inches. Část železnice prochází dětským koutem zoologické zahrady. Stavba železnice
započala v roce 1992 (vlastníkem je spolek Manx Steam and Model Engineering) a byla
postupně rozšiřována. V současné době je délka 3000 stop (cca 915m).
Průvodce nám dělal sám prezident klubu, provedl nás po všech částech a laskavě
odpovídal na naše dotazy. Čerpali jsme inspiraci ...
|
Hlavní stanice. |
Ovládací pult. |
Jedna z bateriových lokomotiv. |
Jízda soupravy s parní lokomotivou:
|
Průjezd vlaku stanicí s postavenou vlakovou cestou:
|
Třísplítková výhybka. |
Křížení kolejí. |
Odjezdové návěstidlo. |
Jízda po trati. |
Ozubnicová parní lokomotiva v depu. |
Detail parního stroje. |
Detail přední části. |
Parní lokomotiva. |
Lokomobila Pippa. |
Lokomobila Pippa. |
Videoukázka z Orchid Line Miniature Railway
|
Při zpáteční cestě z Orchid Line Miniature Railway jsme se zastavili v pobřežním městečku Peel
a udělali pár fotek:
|
Crogga Valley Railway
pátek, 29. srpna 2008 - čtvrtek, 4. září 2008
|
Při cestě vlakem z Douglasu do Port Erinu jsme z okna zahlédli koleje parkové železnice.
Nedalo nám to, a tak jsme se po několika dnech vydali tuto železnici hledat. Vlakem
jsme se nechali dovézt do stanice Port Soderick a pak jsme si chvíli zahráli na
detektivy. To není jako u nás, jít si jen tak po kolejích. Všude na koncích nástupišť
jsou cedule s varováním, že vstup na trať je zakázán pod pokutou několika tisíců
liber. I když zákaz porušíte, tak zase nemáte jistotu, že se ze širé trati dostanete.
V Anglii jsou skoro všechny pozemky oplocené a chodit se dá pouze po veřejných
cestách. A těch zase není tolik.
Tak jsme se vydali oklikou po silnici a snažili jsme se najít to místo. Ještě že
koleje parkové dráhy vedly na okraji pozemku a byly vidět ze silnice, jinak bychom to
asi nenašli. I když byl všední den krátce po poledni, tak jsme se osmělili, vstoupili
na pozemek a zazvonili. Chvíli jsme čekali, potom se objevil majitel rezidence, prohodil
s námi pár slov a předal nás do rukou "manažera železnice", který nás provedl
po jejich 7" železnici.
|
Cestou jsme potkali vlak z Port Erinu do Douglasu:
|
Část lokomotivního parku:
|
Pohled na vozové depo. |
Výsypné vagony na štěrk. |
Pohled na vozové depo. |
Druhá část depa. |
Druhá část depa. |
Souběžná kolej tratě Douglas - Port Soderick. |
Průjezd vlaku kolem parkové železnice Crogga Valley:
|
Procházka po 7" železnici Crogga Valley:
|
Protože v dálce už houkal vlak do Douglasu a kolem železnice byl pouze malý plotek,
tak jsme to riskli a utíkali po kolejích do Port Sodericku. Po silnici bychom ten
vlak určitě nestihli. V Port Sodericku jsme ještě nafotili příjezd vlaku, který byl
tažený nejstarší lokomotivou No. 4 "Loch":
|
Přepřah lokomotivy v Douglasu:
|
Bye-bye Isle of Man
pátek, 5. září 2008
|
V pátek 5. září se nachýlil náš čas na ostrově Man a tak jsme se ráno opět nalodili na trajekt.
Ostrov se s námi loučil, pro něj typickým způsobem - nízká oblačnost, vítr a déšť:
|
Náš autobus na palubě trajektu. |
Přístavní terminál. |
Cargo na palubě trajektu. |
Přístavní molo. |
Opouštíme Douglas. |
Pohled na nábřeží v Douglasu za odlivu. |
Vyplouváme na širé moře. |
Bye-bye Isle of Man. |
Záchranný člun. |
Na otevřené palubě trajektu. |
Bar a herna na trajektu. |
Větrná elektrárna na širém moři. |
Setkání s jiným trajektem. |
Připlouváme do Heyshamu. |
Jaderná elektrárna Heysham. |
Přirážíme k molu. |
|