|
Vánoční trhy 2008
Brno, 12. - 14. 12. a 19. - 21. 12. 2008
|
Fotografie pořídil: © Tomáš Randýsek
|
V předvánočním adventním čase se v areálu brněnského výstaviště pořádaly již tradiční
Vánoční trhy. "Společnost Moravských Parkových Drah" byla přizvána jako účastník
doprovodného programu, zejména pro dětské návštěvníky.
Naše kolejiště bylo umístěno v pavilonu F a bylo koncipováno jako 250m okruh
s tříkolejným nádražím a dvěma vratnými smyčkami. Bylo to zatím nejdelší kolejiště,
které jsme stavěli. Pracnost sestavit tak rozsáhlé mobilní kolejiště je sice velká
- zabralo to skoro celý den, ale vzhledem k délce trvání celé akce (dvakrát pátek,
sobota a neděle), se to určitě vyplatilo. Pátky byly počtem návštěvníků slabší,
ale v sobotu a v neděli byl vždy zájem o svezení velký. Někteří zájemci přišli
dokonce několikrát.
|
Montáž kolejiště probíhala ve čtvrtek 11. prosince a v pěti lidech zabrala skoro celý den.
Koleje se musí naložit ve skladu a převézt, ale hlavně sestavit a sešroubovat.
|
Jirka Kůt při šroubování spojek. |
Jirka Sajbrt si vždy snaží práci zpříjemnit. Jó, sednout si při
práci je výhoda. |
Pan Příkazký - další příznivec a hlavně stavitel parní lokomotivy.
Už se těšíme na jarní premiéru. |
Pohled na nádraží. |
Pohled na nádraží. |
Pravá část kolejiště. |
Levá část kolejiště. |
Montáž nástupiště v podání Romana Šilera. |
Po sestavení kolejiště jsou nutné zkoušky průjezdnosti. |
Nové elektrické lokomotivy
|
Na Vánočních trzích si odbyly premiéru dvě nové elektrické lokomotivy od firmy
Balson. Lokomotivy byly dodány "na poslední chvíli". Už jsme ježdění s nimi vzdávali,
ale zásilková služba je doručila dva dny před začátkem akce. Obě lokomotivy byly
ihned schopny provozu a příjemně nás překvapila výdrž baterií - kapacita vystačí
na den a půl intenzivního ježdění.
|
Připojování obslužného vagonu. |
Zkušební jízda. |
Připojování lavicového vagonu. |
První jízda s cestujícími. |
Po dvou dnech ježdění se posunula ozubená kola s řetězy na převodech lokomotiv.
Bylo potřeba je "dotáhnout" a tak jsme se alespoň mohli podívat do útrob lokomotivy,
jak to vlastně všechno funguje. Po dotažení šroubů na hřídeli se naštěstí závada
již neprojevila.
|
Demontovaná kabina. |
Pohled na baterie a elektromotor. |
Vypadá to opravdu zajímavě ... |
Odbavování vlaku ve stanici. |
Moje maličkost při řízení lokomotivy. |
Strojvedoucí Tomš Randýsek ml. |
Osobní vlak vjíždí do stanice. |
Čilý ruch ve stanici. |
Čilý ruch ve stanici. |
Odbavování vlaku. |
Odjezd vlaku ze stanice. |
Videoukázka jízd elektrických lokomotiv. |
Videoukázka jízdy z pohledu cestujícího. |
Před jízdou parních lokomotivy bylo nutné polít koberec pod kolejemi vodou,
aby od odpadávajících uhlíků nezačal hořet.
|
Polévání koberece vodou. |
Polévání koberece vodou. |
Mezi již tradiční modely na akcích patří brněnské lokomotivy "Andpie" a "Topsy",
které i zde zajišťovaly parní provoz.
|
Příprava "Andpie" k jízdě. |
Příprava "Andpie" k jízdě. |
Odbavování parního vlaku. |
Odjezd parního vlaku ze stanice. |
Osobní vlak čeká na vypravení. |
Nastupujte do osobního vlaku na 1. nástupišti. |
Přípravy "Topsy" k jízdě. |
Před zkušební jízdou. |
Zkušební jízda s lavicovým vagónem. |
Příjezd do stanice. |
"Topsy" na 1. nástu- pišti. |
Osobní vlak je připrave k odjezdu. |
Videoukázka jízd Andpie. |
Videoukázka jízd Topsy. |
Na veletrhu se představily také modely brněnských Raket, "žlutá" verze v aktivní
službě na kolejišti, "hnědá" verze na statické ukázce, jelikož ještě není plně seřízena.
Jirka Kůt se opravdu snažil a pod jeho vedením se lokomotiva neúnavně proháněla po
kolejišti. I když ze začátku trochu stávkovala, ale nakonec jsme přišli na to, že jí
nechutnal antracit. Klasické černé uhlí jí však zachutnalo a dala si říci.
|
Brněnské "Rakety" na odstavné koleji. |
Příprava k jízdě. |
Zatápění pod kotlem. |
Výjezd na trať. |
"Jede jak splašená, nemám čas vůbec něco povídat." |
Jede, jede mašinka, kouří se jí z komínka ... |
Spokojené úsměvy na tváři. |
Videoukázka jízdy Rakety. |
Pozvání přijaly také dva hostující modely. Parní lokomotiva "Barbora" z lokomotivního
depa Praha-Zličín a vozová souprava s akumulátorovou lokomotivou z rakouského
depa ve Strasshofu.
|
Barbora před jízdou. |
Barbora se svojí posádkou. |
Rakouská souprava. |
Rakouská souprava na okruhu se zákazníky. |
Výměna strojvedoucích na rakouském a brněnském vlaku:
|
Videoukázka jízdy hostující lokomotivy ze Strasshofu. |
Závěrečná jízda cimbálové muziky
|
Na závěr Vánočních trhů 2008 vystupoval brněnský folklórní soubor Javorník s
cimbálovou muzikou. Po skončení jejich koncertu se cimbálová muzika projela na
našem kolejišti. Pohled na hrající a zpívající vlakovou soupravu byl skutečně
zajímavý.
|
Videoukázka jízdy cimbálové muziky Javorník. |
|