Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Vánoční trhy 2008

Brno, 12. - 14. 12. a 19. - 21. 12. 2008


Fotografie pořídil: © Tomáš Randýsek


V předvánočním adventním čase se v areálu brněnského výstaviště pořádaly již tradiční Vánoční trhy. "Společnost Moravských Parkových Drah" byla přizvána jako účastník doprovodného programu, zejména pro dětské návštěvníky.
Naše kolejiště bylo umístěno v pavilonu F a bylo koncipováno jako 250m okruh s tříkolejným nádražím a dvěma vratnými smyčkami. Bylo to zatím nejdelší kolejiště, které jsme stavěli. Pracnost sestavit tak rozsáhlé mobilní kolejiště je sice velká - zabralo to skoro celý den, ale vzhledem k délce trvání celé akce (dvakrát pátek, sobota a neděle), se to určitě vyplatilo. Pátky byly počtem návštěvníků slabší, ale v sobotu a v neděli byl vždy zájem o svezení velký. Někteří zájemci přišli dokonce několikrát.



Montáž kolejiště

Montáž kolejiště probíhala ve čtvrtek 11. prosince a v pěti lidech zabrala skoro celý den.
Koleje se musí naložit ve skladu a převézt, ale hlavně sestavit a sešroubovat.

Jirka Kůt při šroubování spojek.

Jirka Sajbrt si vždy snaží práci
zpříjemnit. Jó, sednout si při
práci je výhoda.

Pan Příkazký - další příznivec a
hlavně stavitel parní lokomotivy.
Už se těšíme na jarní premiéru.

Pohled na nádraží.

Pohled na nádraží.

Pravá část kolejiště.

Levá část kolejiště.

Montáž nástupiště v podání
Romana Šilera.

Po sestavení kolejiště jsou nutné
zkoušky průjezdnosti.



Nové elektrické lokomotivy

Na Vánočních trzích si odbyly premiéru dvě nové elektrické lokomotivy od firmy Balson. Lokomotivy byly dodány "na poslední chvíli". Už jsme ježdění s nimi vzdávali, ale zásilková služba je doručila dva dny před začátkem akce. Obě lokomotivy byly ihned schopny provozu a příjemně nás překvapila výdrž baterií - kapacita vystačí na den a půl intenzivního ježdění.

Připojování obslužného vagonu.

Zkušební jízda.

Připojování lavicového vagonu.

První jízda s cestujícími.



Po dvou dnech ježdění se posunula ozubená kola s řetězy na převodech lokomotiv. Bylo potřeba je "dotáhnout" a tak jsme se alespoň mohli podívat do útrob lokomotivy, jak to vlastně všechno funguje. Po dotažení šroubů na hřídeli se naštěstí závada již neprojevila.

Demontovaná kabina.

Pohled na baterie
a elektromotor.

Vypadá to opravdu zajímavě ...

Odbavování vlaku ve stanici.

Moje maličkost při
řízení lokomotivy.

Strojvedoucí Tomš Randýsek ml.

Osobní vlak vjíždí do stanice.

Čilý ruch ve stanici.

Čilý ruch ve stanici.

Odbavování vlaku.

Odjezd vlaku ze stanice.


Videoukázka jízd elektrických
lokomotiv.

Videoukázka jízdy z pohledu
cestujícího.



Parní lokomotivy

Před jízdou parních lokomotivy bylo nutné polít koberec pod kolejemi vodou,
aby od odpadávajících uhlíků nezačal hořet.

Polévání koberece vodou.

Polévání koberece vodou.



Mezi již tradiční modely na akcích patří brněnské lokomotivy "Andpie" a "Topsy",
které i zde zajišťovaly parní provoz.

Příprava "Andpie" k jízdě.

Příprava "Andpie" k jízdě.

Odbavování parního vlaku.

Odjezd parního vlaku ze stanice.

Osobní vlak čeká na vypravení.

Nastupujte do osobního vlaku
na 1. nástupišti.

Přípravy "Topsy" k jízdě.

Před zkušební jízdou.

Zkušební jízda s lavicovým
vagónem.

Příjezd do stanice.

"Topsy" na 1. nástu-
pišti.

Osobní vlak je připrave
k odjezdu.

Videoukázka jízd Andpie.

Videoukázka jízd Topsy.



"The Rockets"

Na veletrhu se představily také modely brněnských Raket, "žlutá" verze v aktivní službě na kolejišti, "hnědá" verze na statické ukázce, jelikož ještě není plně seřízena.
Jirka Kůt se opravdu snažil a pod jeho vedením se lokomotiva neúnavně proháněla po kolejišti. I když ze začátku trochu stávkovala, ale nakonec jsme přišli na to, že jí nechutnal antracit. Klasické černé uhlí jí však zachutnalo a dala si říci.

Brněnské "Rakety" na odstavné
koleji.

Příprava k jízdě.

Zatápění pod kotlem.

Výjezd na trať.

"Jede jak splašená, nemám čas
vůbec něco povídat."

Jede, jede mašinka, kouří se jí
z komínka ...

Spokojené úsměvy na tváři.


Videoukázka jízdy Rakety.



Hostující modely

Pozvání přijaly také dva hostující modely. Parní lokomotiva "Barbora" z lokomotivního depa Praha-Zličín a vozová souprava s akumulátorovou lokomotivou z rakouského depa ve Strasshofu.

Barbora před jízdou.

Barbora se svojí posádkou.

Rakouská souprava.

Rakouská souprava na okruhu
se zákazníky.



Výměna strojvedoucích na rakouském a brněnském vlaku:

Videoukázka jízdy hostující
lokomotivy ze Strasshofu.



Závěrečná jízda cimbálové muziky

Na závěr Vánočních trhů 2008 vystupoval brněnský folklórní soubor Javorník s cimbálovou muzikou. Po skončení jejich koncertu se cimbálová muzika projela na našem kolejišti. Pohled na hrající a zpívající vlakovou soupravu byl skutečně zajímavý.

Videoukázka jízdy cimbálové
muziky Javorník.



Nahoru