|
Parní sraz Sinsheim
11. - 13. 01. 2008
|
Ve dnech 11. až 13. ledna 2008 jsme se poprvé zúčastnili parního srazu v Sinsheimu.
Městečko s 32.000 obyvateli leží ve spolkové zemi Badensko-Württembersko asi 100 km nad
Stuttgartem. Cesta z České republiky vede přes hraniční přechod Rozvadov po dálnici 6
(mimo krátkého nedostavěného úseku u Ambergu) až do Sinsheimu a trvá necelých 7 hodin.
Sinsheim má mimo výstaviště, kde se uskutečnil parní sraz, ještě jedno lákadlo -
a to je technické muzeum. Technickému muzeu bude věnována samostatná reportáž.
|
Parní sraz byl umístěn do hlavního komplexu výstaviště - do vzájemně propojených hal č. 1 až 5:
hala č. 1 - 5" kolejiště
hala č. 2 - částečně 5" kolejiště a automobilový polygon
hala č. 3 - modely lokomotiv velkých měřítek, parní stroje a lodní modely
hala č. 4 - kolejiště pro 7" a 5" modely (kolejová splítka)
hala č. 5 - kolejiště velikostí IIm, I a 0, modelářské nářadí a materiály, literatura
|
Hala č. 5 - kolejiště velikostí IIm, I a 0, modelářské nářadí a materiály, odborná literatura
|
Hlavní kolejiště IIm/0 bylo umístěno v levé zadní části haly haly č. 5 a mělo dva paralelní okruhy
pro rozchod IIm (včetně 3 odstavných nádraží) a jeden okruh pro velikost 0. Pro deponování
modelů jsme si vybrali jedno z koncových nádraží, což se později ukázalo jako výhodné, protože
jsme měli místo a čas na zbrojení lokomotiv - na trať jsme najížděli s již připravenými
lokomotivami a soupravami vagonů. Někteří účastníci, kteří měli stanoviště podél okruhů,
museli roztápět mimo trať a roztopené modely "stavět" na koleje ručně.
|
Celkový pohled na stanoviště českého týmu a kolejiště v době
přípravy (hala je ještě prázdná). |
Kolem 11. hodiny již byla hala slušně zaplněná. |
Příprava modelů pro další jízdu - doplnit olej, vodu, plyn, natlakovat ... |
Pavel Uhlíř dozbrojuje jednu z lokomotiv vodou. |
Lokomotivní park českých vystavovatelů. |
Lokomotiva 99 633 "Maletka" je připravena k jízdě. |
U lokomotivy 99 211 se po dokončené jízdě mění olej ... |
... resp. olej se sám nevymění. Musí ho vyměnit Jirka Kůt. |
Model lokomotivy U 37, jejíž velké okamžiky na této výstavě ještě příjdou. |
Nejdřív Jirka posadil do kabiny postavičku strojvedoucího.
|
Následně vyměnil píšťalu lokomotivy. Ta původní neměla žádný zvuk. A potom jezdil a pískal a pískal a pískal. |
"Maletka" chladne po dokončené jízdě.
|
Uhlířovi přípravují lokomotivu k jízdě. |
Jirka Kůt s lokomotivou 99 211. |
Také další modeláři, převážně z Německa, měli v provozu zajímavé modely. I když taková
souprava ICE nepůsobila mezi parními modely přesvědčivě a také nad různými "kadibudkami"
a "párty" vagony se musel člověk pousmát. Zato některé modely byly propracované do detailů
včetně patiny a určitě jim jejich majitelé věnovali mnoho času a práce. To můžete nakonec
z následujících obrázků posoudit sami.
|
Souprava vedená parním strojem. |
Rychlíková souprava velikosti 0. |
Vyvrcholením provozu na "géčkovém" kolejišti byla jízda 4 spřažených lokomotiv U 37, ve
které byla zastoupeno také české "účko" Jirky Kůta. Sladit všechny modely nebylo až tak
jednoduché, ale nakonec se to podařilo a vlaková souprava majestátně kroužila po kolejišti.
|
Spřažené lokomotivy U 37. |
Spřažené lokomotivy U 37. |
Na vnitřním kolejišti byly k vidění také zajímavé modely,
které však nebyly řízeny RC soupravami, ale převážně manuálně.
|
Parní stroje různých provedení. |
Na stánku společnosti Regner byly k vidění skoro všechny její modely.
|
Stánek společnosti Regner. |
V dalších částech haly bylo umístěno několik menších kolejišť,
které většinou patřily konkrétní firmě a která zde představovala svoje produkty.
|
Různá kolejiště v hale č. 5. |
Dalším lákadlem byly stánky s modelářským nářadím, materiály, součástkami, již hotovými modely,
polotovary a literaturou. K vidění a samozřejmě ke koupi zde bylo nepřeberné množství modelářského
materiálu.
|
Hala č. 4 - kolejiště pro 7" a 5" modely (kolejová splítka)
|
Hala č. 4 byla vyhrazena pro modely o rozchodu 7"
a modely o rozchodu 5" větších měřítek, které jezdily po jedné kolejové splítce.
|
Českými zástupci na tomto kolejišti byly lokomotivy "Andpie" Romana a Martina Šilerových
a "Barbora" Petra Bauera. Obě lokomotivy vydržely neúnavně kroužit po kolejišti
a v německé převaze si vedly více než dobře.
|
Také další modely byly zajímavé. Některé lokomotivy si hravě poradily s plně obsazenými vozy.
V odpoledních hodinách byla hala již pěkně zahalená dýmem, což podbarvilo atmosféru parního provozu.
|
Příprava Andpie k večerní jízdě. |
Andpie vyráží na trať. |
Večerní jízda Andpie. |
Ostatní modely 7" lokomotiv. |
Hala č. 1 - kolejiště pro 5" modely
|
Hala č. 1 byla vyhrazena pro modely o rozchodu 5" a celková délka kolejiště byla přes 1 km.
Kolejiště částečně procházelo také halou č. 2.
|
Českým zástupcem byl Jiří Sajbrt se svojí lokomotivou "Topsy 2".
I když se lokomotiva svojí velikostí řadila k těm menším, svým výkonem se nedala zahanbit
a statečně ukrajovala metry z kilometrového okruhu.
|
Na "pětipalcovém" kolejišti vládla větší rozmanitost. K vidění bylo několik desítek různých
typů parních, dieselových i elektrických lokomotiv, osobních i nákladních vozů. V kolejišti
byly také umístěny různé drážní objekty - kontejnerové překladiště včetně portálového jeřábu,
funkční silo pro obiloviny, uhelné silo a lokomotivní depo.
|
Topsy při večerní jízdě. |
Večerní jízdy. |
Jízdy modelů v hale č. 5. |
Jízdy modelů v hale č. 5. |
Modely 5" lokomotiv. |
Hala č. 3 - modely lokomotiv velkých měřítek, parní stroje a lodní modely
|
V hale č. 3 byly vystaveny stacionární modely lokomotiv.
Některé exponáty byly skutečně impozantní, např. modely švýcarského výrobce SOB.
|
Velmi zajímavým byl model 5" úzkorozchodné lokomotivy:
|
Model 5" lokomotivy společnosti SÜDOSTBAHN. |
Ovšem i ostatní modely byly velice zajímavé. Jen je posadit na koleje a zatopit ...
|
Modely 5" a 7" lokomotiv. |
Ilustrační montáž a demontáž částí parní lokomotivy:
|
Funkční model visuté lanové dráhy:
|
Model visuté lanové dráhy. |
Stacionární parní strojky:
|
Parní stroje ve skutečné velikosti byly také zajímavé. Některé majestátně parkovaly na stojánkách,
jiné neustále kroužily po všech halách a proplétaly se mezi návštěvníky.
|
Pojízdné parní stroje. |
Lodní modelům byla vyhrazena asi třetina haly. Dominantou byl velký bazen o průměru cca 20m,
na kterém byly předváděny různé modely lodí a parníků.
|
Lodní modely. |
Hala č. 2 - automobilový polygon
|
V hale č. 2 byl umístěn automobilový polygon. Parní stroje se zde sice nevyskytovaly,
ale i tak bylo zajímavé sledovat provoz automobilů, ovládaných RC soupravami.
|
Automobilový polygon. |
Co napsat závěrem? Zatím jsem větší koncentraci parních strojů neviděl. I když to není nejblíže,
určitě všem milovníkům páry doporučuji navštívit některý z příštích ročníků. Návštěva bude
určitě stát za to.
|
|