|
Krok za krokem - rok 2007
|
Pro stavbu první etapy kolejiště jsem vybral plochu 15,2 x 3,5m, která je umístěna v levé
části vstupu do zahrady. Levá část bude propojena plánovaným tunelem s pravou částí
a trať se vrátí kolem skalky zpět, kde bude umístěno další nádraží (zatím koncové). Do
budoucna plánuji pokračování obloukem zpět do zahrady po pravé straně (etapa II) a také rozšíření
na levé straně zahrady z výhybny na hlavní trati (etapa III). Pro ilustraci poslouží
panoramatický pohled na plánovaná místa stavby.
|
Celkový pohled na místa plánovaná pro výstavbu zahradní železnice.
levo je plocha pro výstavbu části
I. etapy, na konci chodníku bude trať pokračovat tunelem do pravé části zahrady a vpravo u chodníku
by mělo být koncové nádraží I. etapy. |
Místo pro výstavbu I. etapy, zatím bez
nezbytných terénních úprav. Bude nutné zrušit a zasypat staré pískoviště, upravit okraje a
výškový profil.
|
Plánek kolejiště jsem si nejdříve načrtnul schematicky do změřené plochy 15,2 x 3,5m. Pro
detailnější zakreslení jsem použil šablonu kolejiva LGB. Výhodou je veškerý sortiment kolejí
a výhybek v měřítku 1:10, nevýhodou je velká plocha pro kreslení. Plánek I. etapy zabral
6 výkresů formátu A3.
Na internetu jsem později objevil "freeware" Right Track Software verze 7.0. Stáhnout si
jej můžete zde - velikost cca 5MB.
Jsou tam volně dostupné knihovny kolejiva, bohužel měřítko G tam není. Výhybky jsem použil
z knihovny velikosti 0 a ostatní koleje a oblouky jsem si vytvořil. V programu existuje nástroj
na vytvoření vlastních kolejí - buď rovné koleje (zadáním její délky) nebo oblouku (zadáním průměru
a příslušného stupně oblouku). Vytvořené koleje lze bez problémů spojovat, rozpojovat, otáčet,
posunovat. Program má mnoho dalších funkcí včetně práce s vrstvami a součástí je i obsáhlý
návod v angličtině.
|
Schematický plánek kolejiště vytvořený v programu RTS 7.0 |
Nejdříve bylo nutné pokácet dva stromy. Prvním stromem byl ořešák, jehož padající ořechy
by mohly ohrozit modely a stavby v kolejišti. Druhým stromem byla jabloň, která již
začala stářím usychat. Na svoji obranu uvádím, že součástí stavby zahradní železnice
bude také výsadba nových dřevin.
|
Když se kácí les, lítají třísky ... |
Stavební plocha "bez stromů". |
Součástí stavebních úprav je také doplnění jedné řady dlažby. |
V této fázi je již zasypáno písko- viště, doplněna zemina a vykolí- kovaný výškový profil. |
Pro označení výškového profilu jsem použil staré laťky - bodem 0 byl původní trávník. |
Pro zhutnění zeminy jsem použil zahradní vál. |
Stavba kolejiště - I. etapa
|
Stavební plocha je téměř připravena pro výstavbu - výška hlavního nádraží je v rovině,
ještě bude nutné dotvarovat sklon trati za nádražím a sklon lokální trati.
|
První pokládka hrubého štěrku - frakce 8-11 z kamenolomu Želešice. |
Výchozí bod - začínáme pokládat pravé zhlaví hlavní stanice.
Kontrola sklonu vodováhou. |
Pokládka kolejí a výhybek pravého zhlaví na štěrk frakce 4-8mm. |
Pravé zhlaví je téměř položeno. |
Detail pravého zhlaví. |
Pro napájení přestavníků jsem použil dvojlinku 2x0,75mm.
Dekodéry přestavníků budou umístěny ve stavědle. |
Za levým zhlavím začíná trať klesat a přecházet do oblouku. |
Pro stanovení dalšího směru trati jsem si nachystal koleje dle
výkresu. |
Koleje výhybny jsou položeny. |
Oproti plánu jsem změnil směrování kolejí. Trať povede nakonec v úrovni 0 cm. |
Stoupání v oblouku k hlavní stanici. |
Již upravený sklon stoupání trati k hlavní stanici. |
Pro sklon doporučuji 3cm na 1m trati. Původně plánovaných 5 cm jsem musel pracně
předělávat. Zkušební jízdu vyzkoušejte s nejdelší (nejtěžší) plánovanou soupravou.
Já jsem to zkoušel jen s lokomotivou a když jsem za 2 dny (po spojení okruhu) připojil
i 4 rychlíkové vozy, lokomotiva ve stoupání prokluzovala na místě.
|
Vzhledem ke změně sklonových poměrů jsem musel také trochu pozměnit plán vystavby. Původní
podúrovňový přechod pod chodníkem byl změněň na úrovňový na konci chodníku. Bylo také změněno
směrování traťových kolejí z výhybny.
|
Směrování kolejí z výhybny - pravá traťová kolej stoupá
zpět do hlavní stanice, levá kolej pokračuje dále do zahrady. |
Hloubení traťového spodku k úrovňovému přechodu. |
Trať bude přecházet do druhé části zahrady v úrovni chodníku. |
Kolejové lože přechodu je z části položeno. |
V hlavní stanici byly položeny další dvě koleje. |
Pravé zhlaví stanice s první anglickou výhybkou. |
Všechny koleje v hlavní stanici jsou téměř položeny. Zbývá už jen výtopna a vlečka. |
Detail pravého zhlaví hlavní stanice "Javorník". |
Celkový pohled na trať levé části I. etapy stavby. |
Celkový pohled na trať I. etapy stavby. |
Začátek výstavby lokální trati. |
Zpevnění svahu kameny. |
Po zkušenostech se sklonem na hlavní trati, jsem průběžně prověřoval sjízdnost. |
Postupné stoupání k zastávce. |
Pohled od budoucí zastávky. |
Pohled od budoucí zastávky. |
Lokální trať překonává hlavní trať pomocí mostů. |
Mostní pilíře zůstanou zachovány, přejezd mostu bude vyměněn. |
U mostu č. 2 je zatím také provizorní přejezd. |
Detail mostu číslo 2. |
Před prvním mostem je plánovaná zastávka "Vřesová". |
Svah mezi hlavní a lokální tratí je zpevněn kameny a osázen skalničkami. |
Terén kolem tratí je postupně upravován a osazován dřevinami. |
Výsadba na budoucí zastávce "Vřesová". |
Stoupání k mostu číslo 3. |
Svah je zpevněn položením plochých kamenů. |
Svah směrem k hlavní stanici je zpevněn kamennou stěnou. |
Budování další části od chodníku. Vzhledem k velkému sklonu
pozemku bude nutné zapustit trať do zářezu. |
Trať zapuštěná do zářezu vedle skalky. |
V další části již pokračuje trať v rovině. |
Rovná část trati před vjezdem do stanice. |
Nově zbudovaná koncová stanice, která bude mít název "Ořechov". |
Kusá kolej koncové stanice se zarážedlem. |
Celkový pohled na koncovou stanici "Ořechov". |
Po dokončení I. etapy a koncové stanice jsme si neodpustili zkušební jizdu, abychom
vyzkoušeli sklonové poměry a průjezdnost tratí. Nejdříve vykonala zkušební jízdu dieselová
lokomotiva V52 jako LV 7001 a následně s rychlíkovými vozy na zvláštním vlaku 2204.
|
Lokomotiva V52 je připravena ke zkušební jízdě ve stanici Ořechov. |
Na rovné části trati za stanicí Ořechov. |
Klesání v zářezu vedle skalky. |
Úrovňové křížení chodníku. |
Příjezd k výhybně. |
Průjezd výhybnou "Dolní Kamenice". |
Průjezd pod mostem č. 1. |
Průjezd pod mostem č. 2. |
Příjezd do hlavní stanice. |
Přípojení lokomotivy k soupravě rychlíkových vozů |
Odjezd vlaku 2204 ke zkušební jízdě. |
Klesání k výhybně pod mostem č. 2. |
Průjezd výhybnou "Dolní Kamenice". |
Úrovňové křížení chodníku. |
Stoupání podél skalky. |
Průjezd obloukem podél skalky. |
Příjezd do koncové stanice "Ořechov". |
Zkušební jízdy lokomotivního vlaku LV 7001 i zvláštního vlaku 2204 proběhly bez zjevných
problémů. Všechny výhybky, oblouky, stoupání i klesání zvládly soupravy na 100%.
|
Vysazení zakrslých dřevin budoucího lesíku. |
Budování pilířů mostu číslo 3. |
Navýšení terénu a stavba opěrné zdi u koncové stanice lokální trati. |
Pro zachování výšky trati u živé ho plotu jsem použil dřevěné palisády. |
Pokládka kolejí před koncovou stanicí. |
Oblouk před vjezdovým zhlavím koncové stanice. |
Návoz zeminy a stavba kamenné stěny koncové stanice. |
Vjezdové zhlaví koncové stanice. |
Celkový pohled na koncovou stanici. |
Dekodéry LGB pro ovládání výhybek a rozpojovacích
kolejí v koncové stanici. Kabely jsou zasypány štěrkem. |
Nádražní budova koncové stanice. Současně slouží jako úkryt pro dekodéry. |
Celkový pohled na koncovou stanici vedlejší trati. Stanice bude mít název "Smrk". |
Hloubení rýhy pro pokládku kabelů ve výhybně. |
Vlečka ve stanici "Javorník", která vede z pravého zhlaví.
Plánuji tam dřevařský (lesní) závod. |
Pohled na vlečku budoucího lesního závodu směrem do stanice. |
Budoucí výtopna (vlevo) a vlečka skladu ropných produktů. |
Pro vrchní vrstvu štěrkového lože jsem použil frakci 0-4mm.
Je nutné vyčistit vnitřní strany kolejnic a místa u jazyků, srdcovky a přídržnic výhybek. |
Detail výhybky s upraveným kolejovým ložem. Jsou
vyčistěné všechny části, které se dostávají do styku s koly vozidel. |
Zapojování přestavníků výhybek na levém zhlaví hlavní stanice "Javorník". |
Pokládka kabelů pod kolejovým svrškem. |
Kabely od přestavníků budou zakončeny ve stavědle. |
Ze zastávky "Vřesová" vznikla malá stanice, aby zde mohly křižovat vlaky. |
!!! POZOR - NEPŘÍTEL !!! POZOR - NEPŘÍTEL !!! POZOR - NEPŘÍTEL !!!
Jednoho dne se v kolejišti objevily "krtince" a podryté části trati. Jak dokumentují
následující fotografie, není to moc příjemné, protože uvést trať do původního stavu
zabere dost času a navíc se to stále opakuje a je to vždy na jiných místech.
|
Krtinec u mostního pilíře před stanicí Javorník. |
Podrytá lokální trať před stanicí Vřesová. Hloubka je asi 10 cm, které bude nutné doplnit. |
Krtinec na lokální trati před stanicí Vřesová. Zemina se
dostala i do štěrkového lože, které bude nutné vyčistit. |
Krtinec na vlečce dřevařského závodu ve stanici Javorník. |
Podrytá trať před vjezdem do výhybny Dolní Kamenice. |
Kdo by jako dítě neměl rád krtečka v kalhotách s velkými kapsami, ale již chápu rozhořčené
výhružky zahradníka: "ZNIČIT KRTKA!". Na druhou stranu je to tvor chráněný, ale ty svoje
hromádky a minitunely ať si dělá na poli. Zkusím instalovat plašiče krtků a hryzců
a o úspěchy nebo případné neúspěchy se s Vámi podělím ...
|
Asi po dvou měsících činnosti plašičů se intenzita škůdce sice snížila, ale zatím se ho
nepodařilo vypudit. Zkoušel jsem i vykuřovací patrony, pastu proti krtkům a citronové
tablety - citronový zápach prý krtek nesnáší. Nic však nepomohlo. Nyní se více soustředí
na místa mimo koleje - občas podryje nějakou rostlinu nebo stromek. Pokud objevím nový "krtinec",
tak se snažím díru pořádně upěchovat, díru v blízkosti kolejí vysypu štěrkem. Pořád doufám,
že až se navezená zemina usadí a ztvrdne, tak se krtek přestěhuje do jiné lokality.
|
Pokládka kolejí I. etapy je již u konce. Nyní budu pokračovat stavbou dalších objektů,
instalací osvětlení, doplněním figurek do kolejiště, atd.
Oproti plánu jsem kolejiště trochu předělal, aktuální stav ukazuje následující obrázek:
|
Schematický plánek kolejiště po dokončení I. etapy. Základní okruh
s hlavní stanicí Javorník, lokální trať
do stanice Smrk a trať z výhybny Dolní Kamenice do stanice Ořechov. |
A teď trochu čísel. Celková délka kolejí je cca 160m. V kolejišti je 31 výhybek
z toho: 16 výhybek levých 13 výhybek pravých 2 výhybky "anglické"
|
|