|
Pro Dítě 2009
Brno, 19. - 22. 03. 2009
|
Fotografie pořídil: © Tomáš Randýsek a Pavel Uhlíř
|
V letošním roce jsme byli pozváni k účasti na doprovodném programu k veletrhu "Pro Dítě 2009",
který se uskutečnil ve dnech 19. - 22. března v pavilonu B
brněnského výstaviště.
|
Tentokrát nám byla vyčleněna plocha na ochozu pavilonu, kde jsme položili asi 300m
kolejí a postavili také mobilní kolejiště pro "géčkové" parní modely. K dispozici
nám byl nákladní výtah s obsluhou, ale i tak jsme si pěkně "mákli". Trošku se nám
rozrostl počet velkých modelů a také přibylo pár kolejí. Stěhovat jsme začali v
9 hodin a skončili jsme po sedmé hodině večerní.
|
První várka kolejí před výtahem pavilonu. |
Nevím, co má Jirka proti fotografům. |
Nákladní výtah. |
Další část nákladu. |
Začínáme stavět. |
Plocha budoucího nádraží. |
Roman s Pavlem diskutují, jak zautomatizovat spojování kolejí.
Jinak než ručně to asi nepůjde. |
Petr Příkazký při montáži plechu pro parní lokomotivy. |
Tom při montáži kolejí. |
Montáž nástupiště. |
Martin s Tomem sestavují odjezdové zhlaví. |
V pilné práci ... |
Hotovo, smontováno, jdeme domů. |
Montáž kolejiště IIm v podání Jirků Kůtových. |
Kolejiště IIm a šťastný úsměv na tváři Jirky Kůta. |
Běžný provoz zajišťovaly dvě soupravy lavicových vagonů, které byly taženy elektrickými
lokomotivami. O víkendu nám vypomáhala jedna souprava našich přátel z rakouského
Strasshofu a jeden den byl přítomen také pan Pavlíček, se svojí lokomotivou T478.
|
Reklamní poutače. |
Křenovická "elektrika" s obslužným vagonem. |
Souprava s brněnskou "elektrikou". |
Souprava s křenovickou "elektrikou". |
První cestující. |
První cestující. |
Elektrické soupravy na nádraží. |
Nástup a odbavení cestujících. |
Odjezd. |
Na trati. |
Před nádražím. |
V pátek nás navštívila dětská školka. Děti měli svezení za odměnu a bylo jich tolik,
že jsme museli nasadit obě soupravy:
|
Také rodinní příslušníci se chtěli povozit - samozřejmě dostali slevu.
|
Roztomilá slečna strojvedoucí. |
V některých okamžicích bylo ná- draží v obležení zájemců. Ještě,
že nám vypomáhala rakouská souprava |
Část vozového parku. |
Lokomotiva řady T 478 pana Pavlíčka:
|
Na provoz parních lokomotiv jsme se všichni moc těšili. Nejen, že jsme měli roztopit
naše lokomotivy Krzenowic a Ponava, ale také Pavel Uhlíř přijel se svojí nově zakoupenou
lokomotivou Gromit a Petr Příkazký měl premiéru s vlastnoručně postavenou dřevařskou lokomotivou.
První problém nastal ve čtvrtek ráno, kdy jako první zatopil Pavel. Ihned se objevily
stížnosti vystavovatelů v přízemí pavilonu, kterým vadil kouř z lokomotivy. Antracitu
jsme měli opravdu málo a černé kovářské uhlí vykazuje při spalování větší kouř. Po hodině
vyjednávání a hledání kompromisu jsme se s organizátory dohodli, že postavíme kusou kolej
na chodbu a budeme roztápět za zavřenými dveřmi pavilonu. Tam však zase vadil kouř
zaměstnancům, kteří měli na chodbě dveře do kanceláří.
Nakonec jsme museli provoz parních lokomotiv omezit, i když zájem ze strany návštěvníků
byl značný. Jezdila vždy jen jedna lokomotiva denně a to ještě s časovým omezením.
V rámci S.M.P.D. jsme se shodli na tom, že na příští akci BVV musí být jasně stanovena pravidla
předem, nebo se již podobných akcí nebudeme zúčastňovat.
|
Lokomotiva Krzenowic s obslužným vagonem. |
Lokomotiva Krzenowic s obslužným vagonem. |
Topeniště. |
Doplňování válcového oleje. |
Příjezd do stanice. |
Čekání na odjezd. |
Detail lokomotivy. |
Když "bouchne" pojišťovací ventil. |
Odjezd ze stanice. |
Odjezd ze stanice. |
Na trati. |
Jsem spokojený - lokomotiva šlape jako hodinky. |
Měli jsme také tu čest, svézt nejstaršího cestujícího, kterým byla paní Adamcová ze Slavkova.
Při jejím úctyhodném věku 95 let, si jízdu vyloženě užívala ...
|
Martin s Tomem ve službě na lokomotivě Krzenowic:
|
Lokomotiva Ponava s obslužným vagonem. |
Lokomotiva Ponava s obslužným vagonem. |
První zatopení. |
Sledování tlaku ... |
... tlak v kotli již stoupá. |
Vyjíždíme na trať. |
Soustředění na jízdu. |
Na trati. |
I Ponava má pojišťovací ventil. |
Ve stanici. |
Na trati. |
Ponava po dokončené jízdě. |
Pavel Uhlíř se stal šťastným majitelem 5" lokomotivy s názvem "Gromit", kterou na
výstavišti poprvé zatopil. Jedná se o model kubánské úzkorozchodné lokomotivy,
která se používala k přepravě cukrové třtiny. Nejen zbarvení lokomotivy, ale hlavně
sedlový vodní tank činí lokomotivu zajímavou, na naše poměry skoro až exotickou.
Je to určitě zpestření vozového parku S.M.P.D.
|
Lokomotiva v přepravním rámu. |
V provizorním depu. |
Napouštění vody do kotle. |
Napouštění vody do kotle. |
První zatopení, aneb za kouřovou clonou. |
Ne a ne se to rozhořet. Nakonec musel pomoci stlačený vzduch. |
Gromit je připraven k první jízdě. |
Strojvedoucí Pavel. |
Na trati s plným výkonem. |
Regulace přívodu páry. |
Gromit s postrkem před nádražím. |
Dozbrojování lokomotivy. |
A už nám to zase hezky jede. |
Petr Příkazký přivezl model dřevařské lokomotivy "Klishay", kterou si sám postavil.
Lokomotiva má stojatý kotel a je to zase úplně něco jiného, než co jsme zatím na
kolejišti měli.
|
Dřevařská lokomotiva "Klishay". |
Dřevařská lokomotiva "Klishay". |
Příprava před jízdou. |
První zatopení. |
Už se kouří z komína ... |
Rozvody parního stroje v pilné práci. |
Detail rozvodů. |
Petr vyjíždí na trať. |
Už se sypu, už se sypu ... |
Jenom to přikládání za jízdy je trošku obtížnější. |
O víkendu nás navštívila spřátelená parta nadšenců z nedalekého Strasshofu. Přivezli
jednu vozovou soupravu s dieselovou lokomotivou a ruční drezínu. Vozová souprava
nám přišla vhod zejména v sobotu, kdy byl zájem návštěvníků největší a kapacita
našich 6-ti vagonů to absolutně nestíhala.
|
Rakouská souprava. |
Rakouská souprava. |
Ruční drezína. |
Thomas na ruční drezíně. |
Dobrá nálada - základ úspěchu. |
Thomas si vyzkoušel řídit jednu z našich elektrických lokomotiv. |
A šlo mu to dobře. |
Erich si zase vyzkoušel parní provoz na lokomotivě Krzenowic:
|
Kolejiště IIm měl letos na starosti Jirka Kůt. Bohužel někteří účastnící, kteří
slíbili účast a pomoc, na poslední chvíli odřekli. Ale Jirka si s tím bez problémů
poradil a i když tam byl skoro celou dobu sám, tak se provoz na kolejišti nezastavil.
V době svého volna mu vypomáhal jeho syn Jirka a v neděli přijel na pomoc Karel Duda.
|
Kolejiště IIm. |
Zájemci si mohli zakoupit startovací sadu. |
Část vozového parku. |
Parní traktor a lokomotiva RhB. |
Patinovaná souprava nákladního vlaku. |
Pohled na nákladní soupravy. |
Pracovní vůz. |
Nákladní vlak. |
Nákladní vůz s naloženým automobilem. |
Nákladní vůz s naloženým automobilem. |
Nákladní vůz s naloženým pásovým traktorem. |
Parní tramvaj "Berta" a lokomotiva "Slatina". |
Lokomotiva 99 211. |
Lokomotiva "Slatina" s nákladním vlakem. |
Lokomotiva "Stainz". |
Jirka při mazání rozvodů. |
Diváci sledují provoz na kolejišti. |
Diváci sledují provoz na kolejišti. |
Zapalování hořáku lokomotivy. |
Průjezd nákladního vlaku:
|
Modely 2007 - Brno |
Modely 2008 - Brno |
|