Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Parní sraz Sinsheim

09. - 11. 01. 2009


Fotografie pořídili: © Jiří Sajbrt, Tomáš&Tomáš Randýskovi


Také v letošním roce jsme se zúčastnili již 13. ročníku "Echtdampf-Hallentreffen" v německém Sinsheimu. Podle již potvrzených informací byl letošní ročník na sinsheimském výstavišti poslední a příští rok se má poprvé konat ve 100 km vzdáleném Karlsruhe. Takže to budeme mít zase o kousek dál.

Výstava byla rozčleněna stejným způsobem jako vloni. Kolejiště pro velké modely, splítka 5" a 7" byla umístěna v hale č. 4 (délka okruhu cca 900m), samostané 5" kolejiště bylo umístěno v halách č. 1 a 2 (délka okruhu cca 1200m). Převážnou část modelů i vystavovatelů jsme již znali od vidění z minulých ročníků, setkali jsme se také z příznivci parkové dráhy z Grazu. Také stánky firem stály na stejných místech, takže když člověk potřeboval něco dokoupit, šel celkem najisto.

Vzhledem k počtu lokomotiv a vagonů jsme museli použít dodávkový vůz a také vykládku jsme zrealizovali již ve čtvrtek večer. Abychom si to hned v pátek ráno mohli začít pořádně užívat ...

Moravský vozový park
po vyložení.

Část našeho vozového parku.


Nové brněnské "pětipalcovky"

Letošní ročník pro nás měl výjimečné kouzlo, protože jsme se zde poprvé seznámili s našimi novými 5" lokomotivami "Krzenowic" a "Ponava" z produkce švýcarské společnosti Südostbahn (SOB). Původně byl termín dodání v říjnu 2008, ale vzhledem ke zpoždění výroby, se termín expedice poněkud posunul. Mělo to však výhodu v tom, že jsme měli po ruce šéfa výroby a jeho tým, se kterým jsme mohli konzultovat naše dotazy a připomínky. Třetí lokomotivou bude "Solingen" Jirky Sajbrta, který je již v rozloženém stavu v Brně a čeká na sestavení.

Brněnská "Ponava".

Brněnská "Ponava".

Model lokomotivy "Solingen".

Model lokomotivy "Solingen".

Model lokomotivy "Krzenowic" je
připraven k převozu na kolejiště.

Lokomotiva "Krzenowic".

Martin Šiler má důvod k úsměvu.

Jak to bude asi fungovat?

Stánek SOB v obležení "Brňáků".



Nahoru

Lokomotiva "Krzenowic"

V pátek ráno jsme převezli lokomotivu ze stánku SOB na kolejiště, kde proběhlo první zatopení. Lokomotiva má robustní kotel s velkým roštem a pro zatopení bude nutný výkonný ventilátor nebo stlačený vzduch. Rozvody pro přívod vzduchu do topeniště však chybí a tak to bude nutné řešit vzduchovou tryskou přes komín. K lokomotivě je připojen obslužný vůz, na kterém sedí strojvedoucí. V přední části je zásobník na uhlí, pod sedákem je nádrž na vodu a v zadní části je odkládací prostor.



Po roztopení a vyvedení lokomotivy na trať se projevily první provozní problémy. I při plném hoření začal padat tlak a nakonec se kotel zaplnil vodou, která stříkala i z komína. Výrobní šéf SOB se ihned na mašinu posadil a začal jí domlouvat. Nakonec se ukázalo, že v kotli zřejmě zůstaly nečistoty po svařování a ty způsobily kolísání hladiny vody. Po objetí několika kol se hladina ustálila a lokomotiva již jezdila bez problémů.
Dalším problémem byl nefunkční "blower" (asi zase nějaká nečistota), se kterým si však lokomotiva, vzhledem k velikosti roštu a patřičnému tahu, naštěstí poradila sama.



Po několika zahřívacích kolech se lokomotiva stabilizovala a podávala vyrovnaný výkon. Problémem bylo spíš přetopení, kdy tlak vystoupal až na 10 PSi a "bouchly" pojišťovací ventily. To se potom projevila síla páry. Z toho vyplývá, že je nutné v topeništi udržovat vyšší hladinu žhavého uhlí. Toho dosáhneme, když budeme přikládat častěji, ale menšími dávkami uhlí.

Tomáš Randýsek ml. jako
strojvedoucí.

Jízda lesíkem.

Čekání na odjezd.

"Bouchly pojišťováky."

Jirka Sajbrt: "Vono to fakt jede!"

Přátelé z SOB si chtěli vyzkoušet
svůj výtvor.

Nálada na lokomotivě byla
výborná.

"Hele, tady je to, už jsem
to našel."

A teď si konečně zařídím ...

Přikládání uhlí ...

.. a doplňování oleje.

Jízda na okruhu.


Čištění lokomotiv po jízdě.

Dvoudílný "zahořený" rošt.

Topeniště lokomotivy.



Po ukončení jízd byla lokomotiva vyčištěna, aby mohla být převezena zpět do Švýcarska
a mohly se na ní provést požadované úpravy.



Nahoru

Ostatní "moravské" modely

Na okruhu samozřejmě jezdila také "Andpie":



A svoji sinsheimskou premiéru si vychutnaly obě brněnské "elektriky":



Poprvé se v Sinsheimu představila lokomotiva řady 310.0, zkonstruovaná panem Síčem z Ostravy,
nyní provozovaná občanským sdružením SDŽ (Síčova drobná železnice).



Nahoru

Hala č. 4 - provoz na kolejišti 5" a 7"

Na kolejové splítce jezdily samozřejmě také ostatní modely, většinou známé z předchozích ročníků.

Celkový pohled na halu č. 4.

Pohled na přesuvnu a odstavné
koleje.

Lokomotivy na odstavných
kolejích.

Pohled na trať.

Část vozového parku hlavního
pořadatele, firmy MaLu-Bahn.

Lokomotiva MaLu-Bahn.

Majitel firmy Manfred Ludwig
jako strojvedoucí jedné
z lokomotiv.



Ostatní modely:



Součástí kolejiště bylo také pár metrů kolejí "dřevařské" železnice, která si žila svým poklidným životem.
Železnice byla propojena s hlavním okruhem a tak nás občas zdržovala dlouhá dřevařská souprava.

Pohled na točnu.

Lokomotiva Christine.

Kolejový jeřáb na dřevo.

Nakládka dřeva na vagony.

Vagony dřevařské železnice.

Dřevařská souprava.



Nahoru

Hala č. 1 a 2 - kolejiště pro 5" modely

Kolejiště pro 5" modely menších měřítek bylo umístěno v hale č. 1 a 2.
Na tomto kolejišti jezdily zbývající tři moravské modely - Topsy, The Rocket a T478.

Celkový pohled do haly č. 1.



"Topsy":

Stanoviště Topsy.

Roztápění Topsy.

Roztápění Topsy.

"Dnes je uhlí obzvláště
vypečené."

Před odjezdem na trať.

Na trati.

Na trati.

Jirka zajíždí do depa.

V depu.

"To jsem ale najezdil kilometrů!"

Spokojený úsměv pana
strojvedoucího.

Na posuvně.

Vypouštění páry.

Vysypávání rozžhaveného uhlí
z roštu.



"The Rocket":

Stanoviště Rakety.

Stanoviště Rakety.

Raketa na okruhu.

Pojišťovací ventil.

Rakeťák Jirka.



Dieselová lokomotiva T 478.1 pana Pavlíčka:

Na odstavené koleji.

Až příliš skutečné ...

Majitel modelu vyjíždí z depa.



Nejen ježdění, ale i povinnosti. Jirka Sajbrt byl pořadateli vybrán jako strážce přejezdu a tak si poctivě odkroutil své dvě hodiny. Ale chodili jsme mu to zpříjemňovat. A také jsme mu nosili kávu. Protože kávy není nikdy dost.



Lokomotivy:



Vagony:



Tramvaje:



Ostatní modely:



K vidění byly dokonce celodřevěné modely parních lokomotiv, které poháněny elektromotorem,
jezdily po koleji tam a zpět:



Nahoru

Hala č. 5 - kolejiště pro modely v měřítku IIm

Letos jsme se zaměřili více na 5" modely, ale i tak jsme zde měli zástupce zahradní železnice. Stálí účastníci všech akcí - Pavel Uhlíř s rodinou a nový majitel "dvěstějedenáctky" od Regnera - Karel Duda s manželkou Lenkou:

Část výpravy s modely zahradní
železnice.

Servis za jízdy.

Pavlova "regnerka".

Roztápění lokomotivy.

Před odjezdem na okruh.

Zkouška píšťaly.

Na okruhu.

Doplňování vody.



Ostatní modely:



Nahoru

Paromobily a ostatní zajímavosti


Poslední parní sraz v Sinsheimu probíhal ve stejném duchu jako srazy předchozí. Koncentrace parních strojů byla veliká stejně jako přítomnost návštěvníků. Pro nás měl letošní ročník slavnostní nádech, protože jsme si poprvé zatopili a vyzkoušeli novou lokomotivu "Krzenowic". A bylo to opravdu skvělé, lokomotiva se jeví jako velice stabilní a také její výkon a zejména parní rezerva je dostatečná.

Tak nashledanou příští rok v Karlsruhe ...




Nahoru