|
Parní sraz Sinsheim
09. - 11. 01. 2009
|
Fotografie pořídili: © Jiří Sajbrt, Tomáš&Tomáš Randýskovi
|
Také v letošním roce jsme se zúčastnili již 13. ročníku "Echtdampf-Hallentreffen"
v německém Sinsheimu. Podle již potvrzených informací byl letošní ročník na sinsheimském
výstavišti poslední a příští rok se má poprvé konat ve 100 km vzdáleném Karlsruhe.
Takže to budeme mít zase o kousek dál.
Výstava byla rozčleněna stejným způsobem jako vloni. Kolejiště pro velké modely,
splítka 5" a 7" byla umístěna v hale č. 4 (délka okruhu cca 900m), samostané 5"
kolejiště bylo umístěno v halách č. 1 a 2 (délka okruhu cca 1200m). Převážnou část
modelů i vystavovatelů jsme již znali od vidění z minulých ročníků, setkali jsme se
také z příznivci parkové dráhy z Grazu. Také stánky firem stály na stejných místech,
takže když člověk potřeboval něco dokoupit, šel celkem najisto.
Vzhledem k počtu lokomotiv a vagonů jsme museli použít dodávkový vůz a také
vykládku jsme zrealizovali již ve čtvrtek večer. Abychom si to hned v pátek ráno
mohli začít pořádně užívat ...
|
Moravský vozový park po vyložení. |
Část našeho vozového parku. |
Nové brněnské "pětipalcovky"
|
Letošní ročník pro nás měl výjimečné kouzlo, protože jsme se zde poprvé seznámili
s našimi novými 5" lokomotivami "Krzenowic" a "Ponava" z produkce švýcarské společnosti
Südostbahn (SOB). Původně byl termín dodání v říjnu 2008, ale vzhledem ke zpoždění
výroby, se termín expedice poněkud posunul. Mělo to však výhodu v tom, že jsme měli
po ruce šéfa výroby a jeho tým, se kterým jsme mohli konzultovat naše dotazy a připomínky.
Třetí lokomotivou bude "Solingen" Jirky Sajbrta, který je již v rozloženém stavu v Brně
a čeká na sestavení.
|
Brněnská "Ponava". |
Brněnská "Ponava". |
Model lokomotivy "Solingen". |
Model lokomotivy "Solingen". |
Model lokomotivy "Krzenowic" je připraven k převozu na kolejiště. |
Lokomotiva "Krzenowic". |
Martin Šiler má důvod k úsměvu. |
Jak to bude asi fungovat? |
Stánek SOB v obležení "Brňáků". |
V pátek ráno jsme převezli lokomotivu ze stánku SOB na kolejiště, kde proběhlo první
zatopení. Lokomotiva má robustní kotel s velkým roštem a pro zatopení bude nutný
výkonný ventilátor nebo stlačený vzduch. Rozvody pro přívod vzduchu do topeniště
však chybí a tak to bude nutné řešit vzduchovou tryskou přes komín. K lokomotivě
je připojen obslužný vůz, na kterém sedí strojvedoucí. V přední části je zásobník na uhlí,
pod sedákem je nádrž na vodu a v zadní části je odkládací prostor.
|
Po roztopení a vyvedení lokomotivy na trať se projevily první provozní problémy.
I při plném hoření začal padat tlak a nakonec se kotel zaplnil vodou, která stříkala
i z komína. Výrobní šéf SOB se ihned na mašinu posadil a začal jí domlouvat.
Nakonec se ukázalo, že v kotli zřejmě zůstaly nečistoty po svařování a ty způsobily
kolísání hladiny vody. Po objetí několika kol se hladina ustálila a lokomotiva již
jezdila bez problémů.
Dalším problémem byl nefunkční "blower" (asi zase nějaká nečistota), se kterým si
však lokomotiva, vzhledem k velikosti roštu a patřičnému tahu, naštěstí poradila sama.
|
Po několika zahřívacích kolech se lokomotiva stabilizovala a podávala vyrovnaný výkon.
Problémem bylo spíš přetopení, kdy tlak vystoupal až na 10 PSi a "bouchly" pojišťovací
ventily. To se potom projevila síla páry. Z toho vyplývá, že je nutné v topeništi
udržovat vyšší hladinu žhavého uhlí. Toho dosáhneme, když budeme přikládat častěji,
ale menšími dávkami uhlí.
|
Tomáš Randýsek ml. jako strojvedoucí. |
Jízda lesíkem. |
Čekání na odjezd. |
"Bouchly pojišťováky." |
Jirka Sajbrt: "Vono to fakt jede!" |
Přátelé z SOB si chtěli vyzkoušet svůj výtvor. |
Nálada na lokomotivě byla výborná. |
"Hele, tady je to, už jsem to našel." |
A teď si konečně zařídím ... |
Přikládání uhlí ... |
.. a doplňování oleje. |
Čištění lokomotiv po jízdě. |
Dvoudílný "zahořený" rošt. |
Topeniště lokomotivy. |
Po ukončení jízd byla lokomotiva vyčištěna, aby mohla být převezena zpět do Švýcarska
a mohly se na ní provést požadované úpravy.
|
Ostatní "moravské" modely
|
Na okruhu samozřejmě jezdila také "Andpie":
|
A svoji sinsheimskou premiéru si vychutnaly obě brněnské "elektriky":
|
Poprvé se v Sinsheimu představila lokomotiva řady 310.0, zkonstruovaná panem Síčem z Ostravy,
nyní provozovaná občanským sdružením SDŽ (Síčova drobná železnice).
|
Hala č. 4 - provoz na kolejišti 5" a 7"
|
Na kolejové splítce jezdily samozřejmě také ostatní modely, většinou známé z předchozích ročníků.
|
Celkový pohled na halu č. 4. |
Pohled na přesuvnu a odstavné koleje. |
Lokomotivy na odstavných kolejích. |
Pohled na trať. |
Část vozového parku hlavního pořadatele, firmy MaLu-Bahn. |
Lokomotiva MaLu-Bahn. |
Majitel firmy Manfred Ludwig jako strojvedoucí jedné z lokomotiv. |
Součástí kolejiště bylo také pár metrů kolejí "dřevařské" železnice, která si žila svým poklidným životem.
Železnice byla propojena s hlavním okruhem a tak nás občas zdržovala dlouhá dřevařská souprava.
|
Pohled na točnu. |
Lokomotiva Christine. |
Kolejový jeřáb na dřevo. |
Nakládka dřeva na vagony. |
Vagony dřevařské železnice. |
Dřevařská souprava. |
Hala č. 1 a 2 - kolejiště pro 5" modely
|
Kolejiště pro 5" modely menších měřítek bylo umístěno v hale č. 1 a 2.
Na tomto kolejišti jezdily zbývající tři moravské modely - Topsy, The Rocket a T478.
|
Celkový pohled do haly č. 1.
|
Stanoviště Topsy. |
Roztápění Topsy. |
Roztápění Topsy. |
"Dnes je uhlí obzvláště vypečené." |
Před odjezdem na trať. |
Na trati. |
Na trati. |
Jirka zajíždí do depa. |
V depu. |
"To jsem ale najezdil kilometrů!" |
Spokojený úsměv pana strojvedoucího. |
Na posuvně. |
Vypouštění páry. |
Vysypávání rozžhaveného uhlí z roštu. |
Stanoviště Rakety. |
Stanoviště Rakety. |
Raketa na okruhu. |
Pojišťovací ventil. |
Rakeťák Jirka. |
Dieselová lokomotiva T 478.1 pana Pavlíčka:
|
Na odstavené koleji. |
Až příliš skutečné ... |
Majitel modelu vyjíždí z depa. |
Nejen ježdění, ale i povinnosti. Jirka Sajbrt byl pořadateli vybrán jako strážce
přejezdu a tak si poctivě odkroutil své dvě hodiny. Ale chodili jsme mu to zpříjemňovat.
A také jsme mu nosili kávu. Protože kávy není nikdy dost.
|
K vidění byly dokonce celodřevěné modely parních lokomotiv, které poháněny elektromotorem,
jezdily po koleji tam a zpět:
|
Hala č. 5 - kolejiště pro modely v měřítku IIm
|
Letos jsme se zaměřili více na 5" modely, ale i tak jsme zde měli zástupce zahradní
železnice. Stálí účastníci všech akcí - Pavel Uhlíř s rodinou a nový majitel
"dvěstějedenáctky" od Regnera - Karel Duda s manželkou Lenkou:
|
Část výpravy s modely zahradní železnice. |
Servis za jízdy. |
Pavlova "regnerka". |
Roztápění lokomotivy. |
Před odjezdem na okruh. |
Zkouška píšťaly. |
Na okruhu. |
Doplňování vody. |
Paromobily a ostatní zajímavosti
|
Poslední parní sraz v Sinsheimu probíhal ve stejném duchu jako srazy předchozí.
Koncentrace parních strojů byla veliká stejně jako přítomnost návštěvníků.
Pro nás měl letošní ročník slavnostní nádech, protože jsme si poprvé zatopili
a vyzkoušeli novou lokomotivu "Krzenowic". A bylo to opravdu skvělé, lokomotiva
se jeví jako velice stabilní a také její výkon a zejména parní rezerva je dostatečná.
|
Tak nashledanou příští rok v Karlsruhe ...
|
|