|
RhB (Rhätische Bahn) 2009
neděle 10. května 2009, 4. den
|
Fotografie pořídili: © Tomáš Randýsek a Jiří Sajbrt
|
Filisur - Wiesen (a dále Davos Platz)
|
Nedělní plán jsme přizpůsobili ohlášené jízdě zvláštního vlaku s parní lokomotivou
G 4/5 číslo 107 "Albula". Nejdříve jsme si naplánovali zastávku ve Wiesenu, kde jsme chtěli
nafotit viadukt, který je pohledově velice přitažlivý a navíc bylo krásné počasí.
Potom jsme se chtěli přesunout do Davosu a nafotit příjezd parního vlaku z Churu.
|
Malý vodní jeřáb. |
Točna ve Filisuru. |
Glacier Express v opačném směru:
|
Kousek za Filisurem se na chvíli ukázal Landwasserviadukt. |
Najíždíme na Wiesen viadukt. |
Odjezd vlaku z Wiesenu. |
Staniční budova Wiesen. |
Tlačítko "Zastavit na znamení", které signalizuje strojvedoucímu,
že ve stanici chtějí nastoupit cestující. |
Tato návěst signalizu- je strojvedoucímu, že má zastavit. |
Pohled na stanici Wiesen. |
Fotíme Jirku z lávky viaduktu ... |
... a Jirka zase fotí nás. |
Pohled z mostu dolů. |
Pohled z mostu dolů. |
Mostní pilíř. |
Fotíme se navzájem. |
Signalizace před viaduktem, povolující vjezd na viadukt.
|
Celkový pohled na viadukt. |
Jirka si našel svoje místo pro fotografování. |
Vlak na viaduktu. |
Kolejové lože na viduktu. |
Už nám jede vlak ... |
... nastupovat! |
Lokomotiva Ge 4/4 III číslo 624 "Susch", která nás přivezla do Davosu. |
Šli jsme naproti parnímu vlaku ... |
... a fotili jsme přijíždějící elektrickou lokomotivu ... |
... a ona potvůrka táhla parní lokomotivu i s vlakem,
aby ušetřili vodu a uhlí při prudkém stoupání do Davosu ... |
... no byl to od nich pěkný "švýcarský" žertík. |
Historické vozy na nádraží v Davosu. |
Osobní vůz III. třídy C 2012. |
Osobní vůz I. třídy A 1102. |
Parní lokomotiva G 4/5 číslo 107 "Albula" po odpřažení z vlaku ... |
... odjíždí do výtopny doplnit vodu a uhlí.
|
Detail válce a rozvodů. |
Posunovací lokomotiva Tm 2/2 číslo 116. |
Elektrická lokomotiva Ge 4/4 III číslo 645 "Tujetsch". |
Odjíždíme z Davosu do Wiesenu. Roman s Martinem zůstávají a budou natáčet páru v Davosu a Filisuru.
|
Lokomotiva Ge 6/6 II číslo 701 "Raethia". |
Kousek za Davosem. |
Podél silnice na Chur. |
Tunel před Wiesenem. |
Most přes řeku Landwasser. |
Opěrná stěna a skalní zářez. |
V oblouku před Wiesenem. |
Přijíždíme do Wiesenu. |
Lokomotiva Ge 4/4 III 645 "Tujetsch" našeho vlaku. |
Rozdělili jsme se na dvě skupiny - Jirka s Tomem šli na dopolední stanoviště ... |
... já jsem se snažil najít nějaké vhodné místo na protější stráni. |
Na protější stráni. |
Jirka s Tomem na druhé straně údolí. |
Pohled na Wiesen viadukt. |
Vlak na viaduktu směrem na Davos. |
Vlak na viaduktu směrem na Filisur.
|
A potom už na viadukt přijel dlouho očekávaný zvláštní vlak,
tažený parní lokomotivou řady G 4/5 číslo 107 "Albula":
|
Přijíždí náš poslední vlak do Filisuru. |
Přejíždíme přes most ... |
... a blížíme se k tunelu. |
Skalní zářez před Filisurem. |
Otáčení lokomotivy. |
Lokomotiva na točně. |
Strojvedoucí otevřel odvodňovací ventily ... |
... a popojíždí k vagonům. |
Údržba před odjezdem. |
Kdo maže - ten jede. |
V mezičase přijel pravidelný vlak z Churu do St. Moritze ... |
... a také vlak v opačném směru do Churu. |
Najednou byly všechny staniční koleje obsazené. |
Parní lokomotiva se dává do pohybu. |
Odvodňovací ventily jsou naplno otevřeny. |
... a zbyla jen trocha kouře.
|
Příjezd následného vlaku se zásobou vody.
|
Vlak je připraven k odjezdu. |
Stanoviště strojvedoucího. |
Čelo lokomotivy. |
Odjezd následu za zvláštním vlakem.
|
Čtyři dny strávené na RhB předčily mé očekávání. Jak jsem uvedl v úvodu reportáže,
bylo fascinující, potkávat lokomotivy, vagony i stavby, které máme na zahradní
železnici, zasazené do krásné přírody pod alpskými velikány. Také prostředí, ve
kterém jsme cestovali, bylo o poznání jiné, než na které jsme zvyklí u nás.
Všechny vlaky byly čisté, jezdily na čas. Samozřejmě, že čistota z velké míry závisí
na cestujících, ale jak bylo vidět, lze toho dosáhnout. Občas jsme také viděli
pomalované stěny od "sprejerů", ale většinou to bylo na odlehlých místech. Takto
znehodnocenou fasádu, vagon nebo lokomotivu jsem nikde neviděl. I když je pobyt
ve Švýcarsku o poznání dražší než v ostatních místech Evropy, mohu návštěvu "Rhétské dráhy"
doporučit nejen přiznivcům železnice.
|
|