|
Muzejní večer Strasshof
03. - 04. 10. 2009
|
Fotografie pořídili: © T&T Randýskovi a Pavel Uhlíř
|
Muzejní večer ve Strasshofu připadl letos na sobotu 3. října a S.M.P.D. se ho
zúčastnila v celkem hojném počtu. Návštěvu jsme zase spojili s brigádou, abychom
našim rakouským přátelům pomohli s budováním kolejiště. Počasí vůbec nepřípomínalo
začátek října. Po oba dny bylo slunečno a teplo. Večer a ráno bylo sice studenější,
ale ohřáli jsme se od kotlů našich lokomotiv.
Novinkou bylo otevření části tratě k vodárenské věži, čímž se výrazně prodloužila
jízdní doba. Délka okruhu narostla na necelý kilometr a větší počet hostujících vlaků
se tak lépe rozmístil v prostoru a nevytvářely se fronty. Kvalita železničního
svršku není nejlepší. Je to dáno použitým štěrkem. Jedná se totiž o říční těžený
štěrk, jehož oblé hrany po sobě kloužou a trať tak neustále "plave". I když se
místní snaží koleje neustále zpevňovat, plovoucí štěk jim to dost ztěžuje. A tak
se na některých místech musí jezdit opravdu krokem.
|
Ve Strasshofu měla svoji premiéru nová 7" lokomotiva AEG z produkce švýcarské firmy
Balson. Velikostně se od svých dvou starších sester neliší, jen je posazena na širším
podvozku. Celozelená barva hezky ladí s lavicovými vagony. Kluci ji hned vyzkoušeli
a ze všech vagonů sestavili služební vlak, který nás následně odvezl na údržbu tratě.
|
Bohouš Pavlíček zase přivezl nový model "Brejlovce" - dieselové lokomotivy ČSD řady T 478.3.
I když je lokomotiva vůči parním lokomotivám rozměrově menší, pěkně se pronese. Po
umístění na koleje se stala terčem zájmu všech přítomných a fotografové hledali různé
polohy, aby zachytili všechny detaily.
|
Již tradičně se zúčastňující modely lokomotiv Gromit, Krzenowic, Ponava a Topsy
samozřejmě nechyběly. Petr Příkaský přivezl opravenou lokomotivu Klishay.
|
"Happy birthday dear Erich, Happy birthday to you!"
|
Letos měla návštěva trochu slavnostnější atmosféru. Erich Leichner slavil narozeniny
a tak jsme mu přivezli malý dárek - jak jinak než stylový. Nechali jsme mu udělat
ořechové "Účko" s marcipánem a myslím, že se celkem povedlo. Erich měl radost a byl
také trochu dojatý. Na rozdíl od skutečných parních modelů v něm však nezatopil, ale
večer ho rozkrájel a všichni jsme si moc pochutnali. Mňam, mňam ...
|
Před samotnou brigádou jsme se trochu posilnili a potom pracovním vlakem hurá na trať.
Jedna část uklízela listí z kolejí a druhá (mužská) část budovala bednění pro budoucí
betonový podklad nádraží u vodárenské věže. Nejdříve jsme odnesli provizorně položené
koleje a následně jsme z trámů a latí udělali bednění na obrysu budoucího nádraží.
|
Malé občerstvení před brigádou. |
Pracovní četa na vlaku. |
Pracovní četa na vlaku. |
Nádraží u vodárenské věže. |
Demontáž kolejí. |
Demontáž kolejí. |
Vyrovnávání plovoucích kolejí. |
Vyrovnávání plovoucích kolejí. |
Při jízdě domácí soupravy došlo k mimořádné události a tak jsme ještě jednou věnovali
pozornost vyrovnání tratě. Zejména Roman Šiler vyměřoval trať i v leže, aby odhalil
zrádná místa, se kterými si ani vodováha neporadí. Následná jízda pracovního vlaku
prověřila celou trať a až na pár míst, kde jsme si pro jistotu určili pomalé jízdy,
byla trať bez problémů průjezdná.
|
Roman ležící, spící? |
Ne, Roman ležící, vyměřující. |
Vyměřování sklonu. |
Pracovní vlak přivezl další nářadí. |
"Vypadá to dobře, ale ještě to raději jednou přeměříme." |
"Tak hoši, tohle jsou přesně 2%." |
Čekání na pracovní vlak. |
Pavel Uhlíř s dcerami. |
Vodárenská věž. |
Vodárenská věž. |
Příprava a roztápění lokomotiv
|
Odpoledne nastal čas roztápět lokomotivy, aby byly připraveny na nápor cestujících, který
se očekával kolem sedmé hodiny večerní. Ti, kteří roztopili jako první, měli problémy
s použitou vodou, do které pořadatelé nalili nějaký prostředek proti korozi. Voda
neskutečně pěnila a po dosažení bodu varu doslova stříkala komínem ven. Byli jsme tedy
nuceni použít normální vodu z vodovodního řádu, ale snad nám to lokomotivy pro ten
večer prominuly.
|
Vzhledem ke zkracujícím se dnům se záhy setmělo a začal noční provoz. Večerní a noční
jízdy mají své kouzlo i když se na odlehlých místech tratě výrazně zmenšuje viditelnost.
Situaci výrazně zlepší použítí přední svítilny na lokomotivě. Důležitým prvkem jsou
však zadní červené svítilny, aby jste včas uviděli soupravu před sebou a mohli
bezpečně zastavit. Ten večer byla jasná obloha a svítil měsíc, což také výrazně
pomohlo k osvětlení krajiny a siluety vlaků byly viditelné na větší vzdálenost.
|
"Chtěl bych být nedělním ránem, ......" zpívá Pavel Bobek v jedné z mých oblíbených
písniček. A nedělní ráno se opravdu povedlo. Ranní prázdné nádraží vystřídali první
návštěvníci, kteří se začali trousit po deváte hodině. Provoz zahájila elektrická
lokomotiva AEG. Ostatní strojvedoucí zatím roztápěli parní lokomotivy.
|
Elektrická lokomotiva AEG
|
Parní lokomotiva Krzenowic
|
Dieselová lokomotiva T478.3
|
Domácí parní lokomotiva řady "U"
|
Hostující model z Rakouska
|
Exponáty muzea Heizhaus Strasshof
|
Součástí Muzejního večera ve Strasshofu byla také výstava mobilních i stacionárních
exponátů. Mezi mobilní exponáty patřily mimo domácích lokomotiv také maďarská parní
lokomotiva řady 109 a předchozího ročníku již známá slovenská parní lokomotiva řady 331.
Stacionární výstavu tvořily exponáty muzea. Některé byly již zrenovované, ale
většina na svoji renovaci teprve čeká a je otázkou, zda se najde dostatek financí,
protože chátrajících exponátů je opravdu mnoho.
|
Maďarská lokomotiva řady 109
|
Domácí lokomotiva řady 372
|
Slovenská lokomotiva řady 331
|
Nově zrenovovaná lokomotiva LICAON (vyrobená v roce 1851) se soupravou nákladních vozů
a jedním sanitním vozem pro ošetřování vojáků:
|
Ostatní exponáty parních lokomotiv
|
Exponáty elektrických a dieselových lokomotiv
|
Odstavné koleje muzea, na kterých čekají exponáty na svoji renovaci:
|
Provoz na trati Wien - Bernhardsthal Gr. / Břeclav st. hr., která prochází vedle
areálu muzea:
|
Letos asi poslední akce s modely velkých měřítek se určitě vydařila.
Je radost se dívat, jak se rodina majitelů těchto modelů úspěšně rozrůstá.
Pokud právě probíhající jednání s investorem skončí dohodou obou stran, mohla
by již začátkem příštího roku začít vyrůstat na okraji Brna nová parková železnice. Tak
se nechte překvapit ...
|
|