Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Napříč Harzskými drahami 2010

část 1.

Naši přátelé z Iron Monument Clubu v Plzni uspořádali podzimní výlet na Harzské úzkorozchodné dráhy a nabídli nám zúčastnit se výletu společně s nimi. A jelikož se několik modelů prohání také na naší zahradní železnici, nešlo nabídce odolat. Doprava byla tentokrát, vzhledem k nižšímu počtu účastníků, individuální a společně jsme se sešli až v mládežnické ubytovně na okraji malého městečka Meisdorf, kde jsme strávili nadcházející tři noci. Stravovací servis byl v režii dvojice sehraných provianťáků Mirčev - Kopal jako vždy prvotřídní. Vzdáváme hold jejich kuchařskému umění.



Počátky budování Harzských úzkorozchodných drah HSB (Harzer SchmalspurBahnen) sahají do roku 1887. První úzkorozchodná trať byla uvedena do provozu z Gernrode do Mägdesprungu 7. srpna 1887 společností Gernrode-Harzgeroder Eisenbahn. V následujících letech do roku 1892 byla trať postupně prodloužena z Mägdesprungu přes Alexisbad do Harzgerode a z Alexisbadu přes Silberhütte (Anhalt), Lindenberg (dnes Strassberg/Harz), Güntersberge a Stiege do Hasselfelde. 12. července 1897 začala společnost Nordhausen-Wernigeroder Eisenbahn provozovat první úsek z Nordhausenu do Ilfeldu. 27. března 1898 byla uvedena do provozu celá trať v úseku Nordhausen – Wernigerode i s odbočkou z Drei Annen Hohne na vrchol Brocken. Kolem roku 1899 otevřela další společnost Südharzeisenbahngesellschaft trať z Walkenriedu přes Brunnenbachsmühle do Braunlage a z Brunnenbachsmühle přes Sorge do Tanne. Tato trať byla využíváná pouze pro nákladní přepravu. V roce 1905 vybudovala společnost Gernrode-Harzgeroder Eisenbahn propojku mezi stanicemi Stiege a Eisfelder Talmühle, čímž došlo fakticky k propojení obou železnic. V roce 1913 se dohodly společnosti Nordhausen-Wernigeroder Eisenbahn a Südharzeisenbahngesellschaft na vybudování spojovací koleje ve stanici Sorge. Tím došlo k propojení všech tří železnic a oblast Harzu tak získala úzkorozchodné železniční spojení s rozchodnem 1000 mm o délce zhruba 200 km.
Celé jedno století zajišťovala Harzská úzkorozchodná železnice provoz pro místní obyvatele a podniky a zejména pro turisty, neboť tento kout v oblasti vrcholu Brocken byl vždy v zájmu cestovního ruchu. V prvních dnech po pádu železné opony, byla budoucnost Harzských drah velmi nejistá. Až když byla založena nová společnost s ručením omezeným, Harzer SchmalspurBahnen GmbH (HSB), jejímiž společníky jsou spolková země Sasko-Anhaltsko a kraje, tak se zdá, že by mohl být provoz zachován i pro léta následující.
Tak s námi nasedněte a nechte se chvíli unášet tou nádhernou atmosférou parních strojů a zakouřených nádraží ...



Stanice Gernrode


První den našeho putování jsme začali ve stanici Gernrode na Selketalbahn. Právě z této stanice byl 7. srpna roku 1887 otevřen první úsek úzkorozchodné tratě do Mägdesprungu. Až do roku 2005 to byla koncová stanice HSB. Teprve 18. dubna 2005 byl otevřen 8.5 km dlouhý úzkorozchodný úsek do Quedlinburgu. Zanedlouho byla zrušena paralelní normálně rozchodná trať. Zde jsme čekali na parní osobní vlak č. 8951, který jsme chtěli sledovat na jeho trase do Eisfelder Talmühle.

Výpravní budova.
(foto © Tomáš Randýsek)

Staniční cedule na budově výtopny.
(foto © Tomáš Randýsek)

Výtopna Gernrode.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pohled na zhlaví směren na
Quedlinburg.
(foto © Tomáš Randýsek)

Staniční domky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Staniční domek.
(foto © Martin Šiler)

Staniční budova normálně rozchodné
tratě se zachovala dodnes.
(foto © Lukáš Randýsek)

Část výpravy při ranním briefingu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hlavní kameraman Jiří Kánský.
(foto © Tomáš Randýsek)

Drážní zaměstnanci.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotivy 99 6101
a 99 247 ve výtopně.
(foto © Tomáš Randýsek)

Motorový vůz 187 012-0.
(foto © Tomáš Randýsek)

Osobní vůz KB 900-513.
(foto © Tomáš Randýsek)

Služební vůz Pw4i 904-153.
(foto © Tomáš Randýsek)



Příjezd vlaku č. 8951 taženého lokomotivou 99 5906-5 z Quedlinburgu do Gernrode:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Osobní vlak ve stanici Gernrode:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Odjezd vlaku ze stanice Gernrode:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



A potom už začalo stíhání parního vlaku, abychom jej mohli zachytit na různých místech na jeho cestě
do stanice určení. První zastávka byla na železničním přejezdu poblíž zastávky Sternhaus Haferfeld:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Stanice Mägdesprung


Ve stanici Mägdesprung jsme nafotili křižování našeho vlaku 8951 s vlakem 8960 z Harzgerode. Ten byl
tažený lokomotivou řady 99 6001-4. První úlovek z modelového vozového parku naší zahradní železnice:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Křižování vlaků v Mägdesprungu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vůz pro přepravu kol.
(foto © Martin Šiler)

Výkolejka.
(foto © Lukáš Randýsek)

Příprava na focení a filmování.
(foto © Jiří Polák)

Fotograf v plné práci.
(foto © Jiří Polák)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Stanice Alexisbad

Čekání na příjezd vlaku.
(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Stanice Silberhütte

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Stanice Stiege

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Interiér motorového vozu.
(foto © Martin Šiler)

Interiér motorového vozu.
(foto © Lukáš Randýsek)

Stanoviště strojvedoucího.
(foto © Lukáš Randýsek)


Po výstupu a nástupu cestujících se osobní vlak 8951 vydal na vratnou smyčku, která se nachází těsně za
zhlavím stanice. Na této smyčce se otočil a průjezdem přes stanici Stiege se vydal do Eisfelder Talmühle:

Odjezd na vratnou smyčku.
(foto © Martin Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Stanice Eisfelder Talmühle


Jako první přijel osobní vlak č. 8920 z Nordhausenu Nord tažený lokomotivou 99 7245-6.
Po příjezdu doplnila lokomotivní četa vodu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Druhý v pořadí přijel náš ranní vlak 8951, který ve stanici Eisfelder Talmühle končil.
Po dozbrojení vodou, promazání táhel a přepřahu lokomotivy byl vlak, nyní s číslem 8952, připraven k odjezdu do Gernrode:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Osobní vůz KB 900-441.
(foto © Tomáš Randýsek)

Osobní vůz KB 900-487.
(foto © Tomáš Randýsek)

Služební vůz KBD 902-309.
(foto © Tomáš Randýsek)

Služební vůz KDaai 905-151.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Paralelní odjezd vlaků 8952 a 8920 ze stanice Eisfelder Talmühle:

(foto © Martin Šiler)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)



Stanice Wernigerode


Do Wernigerode jsme přijeli v čase příjezdu osobního vlaku 8932 z Brockenu,
taženého lokomotivou řady 99 7243-1:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Poté byla lokomotiva 99 7243-1 dozbrojena uhlím a zařazena opět na vlak:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Pohotovostní lokomotivy v depu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)



Stanice Wernigerode Westerntor


Ve stanici Wernigerode Westerntor se nacházejí dílny HSB. Prohlídku jsme z časových důvodů nestihli, ale zato jsme prozkoumali odstavné koleje dílen, kde se také nacházejí zajímavé věci:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)



(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Trať Harzské dráhy prochází ve Wernigerode přímo středem jedné rušné křižovatky.
Automobilový provoz se vždy na chvíli zastaví a všichni se zájmem pozorují průjezd vlaku:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Fotografovat lze i z pohodlí zahrádky.
(foto © Tomáš Randýsek)



V depu ve Wernigerode mezitím skončil provozní den pro lokomotivu 99 7234-0.
Strojvedoucí doplnil vodu a provedl další nezbytné úkony, aby byla lokomotiva připravena
na svůj další turnus:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)



Odjezd prázdné soupravy do depa osobních vozů:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Parní lokomotiva 99 5902 konstrukce "Mallet", vyrobená v roce 1898, se připravovala
na sobotní jízdu historického vlaku na vrchol Brocken:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotivy v depu Wernigerode:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © L. Randýsek)



Pokračování reportáže - Napříč Harzskými drahami 2010 - část 2.


Nahoru