|
14. halový parní sraz
Karslruhe, 08. - 10. 01. 2010
|
14. ročník parního halového srazu se konal ve městě Karlsruhe, které leží asi
70 km dále od místa předchozích ročníků - Sinsheimu. Důvodem přesunu bylo omezení
výstavních ploch na sinsheimském výstavišti. Celé dění bylo soustředěno do dvou
moderních hal. Letos měla Česká republika rekordní účast. Na "velkém" kolejišti
o rozchodu 184mm a 127mm se představilo celkem šest parních a dvě bateriové
lokomotivy, na "malém" kolejišti o rozchodu 45mm se představilo sedm parních lokomotiv.
|
Koleje pětkové i sedmičkové železnice byly položeny paralelně vedle sebe (pětková
uvnitř a sedmičková vně) v hale č. 2. I když jsou haly poměrně rozsáhlé, přece jenom
není výstavní plocha srovnatelná se Sinsheimem. To se projevilo především na rozsahu
a členitosti sedmičkového kolejiště. Jednalo se jen o ovál, navíc oproti Sinsheimu délkově
zkrácený, takže jízda byla monotónní a výrazně se omezila kapacita počtu provozovaných
souprav. Nádraží pro hostující modely mělo pouze dvě průjezdné koleje, z toho jedna
byla určena pro doplňování vody. Všechny tyto okolnosti způsobovaly časté vytváření
dlouhých front, takže jsme občas jen popojížděli. V sobotu jsme byli dokonce požádáni,
abychom lokomotivy roztopili až po dvanácté hodině, kdy se v době oběda uvolní trať.
Na druhou stranu je ale halový sraz vítanou možností zajezdit si v zimním období
v krytém prostředí haly, potkat se s ostatními modeláři, nakoupit si potřebný materiál
a nářadí.
|
|
Na cestu jsem se vydali ve čtvrtek ráno, abychom ještě večer stihli vyložit lokomotivy
na výstavišti. Teplota pod bodem mrazu je totiž pro parní lokomotivy nebezpečná,
protože v některých částech zůstávají zbytky vody a hrozí tak popraskání trubek.
|
Romanova dodávka je zcela zaplněná ...
(foto © Tomáš Randýsek) |
... a to si Jirka veze lokomotivu ve svém autě.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Modely v hale po vykládce.
(foto © Roman Šiler) |
Vyhrazená místa v depu Karlsruhe.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Podvečerní debata s Manfredem Ludwigem, majitelem mobilního kolejiště.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Flotila brněnských lokomotiv.
(foto © Tomáš Randýsek) |
V pátek ráno byla jako první nasazena bateriová lokomotiva AEG:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
Mezitím se začaly roztápět parní lokomotivy a holky se chystaly na prohlídku města.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na letošním halovém srazu si odbyla svoji premiéru tříspřežní lokomotiva "SOLINGEN"
Jirky Sajbrta - mladší sestra lokomotiv Ponava a Krzenowic. Jedná se o stavebnici
od švýcarské společnosti SOB (Südostbahn) a stavba zabrala Jirkovi několik měsíců.
Se svojí prací může být nad míru spokojen, protože Solingen si počínal velice dobře
a až na malý problém s prasklým těsněním na vodoznaku (to ale Jirka promptně opravil)
statečně ukrajoval metry z okruhu.
|
Jirka začíná topit.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Drobná úprava v rozvodech.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Už začíná stoupat tlak.
(foto © Tomáš Randýsek) |
A jiskry vyletěly komínem ...
(foto © Tomáš Randýsek) |
... a píšťala pískala ...
(foto © Tomáš Randýsek) |
... a Solingen se zahalil do páry.
(foto © Tomíš Randýsek) |
Pojišťovací ventily.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Solingen jede z odstavné koleje na přesuvnu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na přesuvně.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Poslední přípravy před jízdou.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Otevřené odvodňovací ventily.
(foto © Tomáš Randýsek) |
První ujeté metry.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek) |
První cestující.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Čekání před nádražím.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Kontrola oleje v maznici.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ovládací prvky.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Solingen odpočívá po prvním provozním dnu v depu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotiva GROMIT z depa Vinohrady se na halovém srazu představila poprvé.
Pavel provedl několik technických úprav a tentokrát jezdil GROMIT bez větších
problémů. I když celou dobu jezdili s nízkou hladinou vody, lokomotivě to zjevně
vyhovovalo. Pavel také přestříkal plášť kotle a obnovil tmavě hnědé linkování.
Byla to náročná práce, ale určitě se vyplatila. Gromitu nový kabát sluší.
|
Na odstavné koleji v depu s nově přestříkaným pláštěm kotle.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příprava lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Zatápění.
(foto © Roman Šiler) |
Doplňování oleje a mazání rozvodů.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Všichni Uhlířovi na vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Honzík už je zkušený strojvedoucí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Čekání na odjezd.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Udržování rovnováhy tlaku a hladiny vody při čekání.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Iva Uhlířová umí také řídit parní lokomotivu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Gromit couvá do depa.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Denní provoz se projevil na čistotě lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotiva PONAVA byla na loňském halovém srazu pouze vystavena na stánku SOB,
nebyla však zatopena. Letos se v hale vesele proháněla po všechny tři dny
a Martin Šiler si jízdu užíval (až na ta čekání ve frontě, samozřejmě).
|
Ponava s novým číslem a moravskou orlicí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
V depu. (foto © Roman Šiler) |
Roztápění lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ponava je připravena k jízdě.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Připojovaní vozů před odjezdem.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd z depa.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Při výjezdu ze stanice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Při výjezdu ze stanice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Čekání ve frontě před stanicí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ponava vjíždí do stanice.
(foto © Roman Šiler) |
Ve stanici.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na trati.
(foto © Roman Šiler) |
Z komína se krásně kouří.
(foto © Roman Šiler) |
Lokomotiva ANDPIE již patří mezi stálice halových srazů. Letos si vyzkoušela také jízdu,
kdy byla spřažená s lokomotivou Solingen:
|
V depu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na trati.
(foto © Roman Šiler) |
Na trati.
(foto © Roman Šiler) |
Spřažené lokomotivy Andpie a Solingen.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Posledním parním zástupcem klubu S.M.P.D. byla lokomotiva KRZENOWIC,
která měla svoji první premiéru právě na loňském halovém srazu v Sinsheimu:
|
Roztápění v depu.
(foto © Roman Šiler) |
Topeniště.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Čekání ve frontě před stanicí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Doplňovaní oleje do maznice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd ze stanice.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Čekání na průjezd osobního vlaku MaLu-Bahn.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Za stanicí.
(foto © Roman Šiler) |
Po ukončení jízdy - na odstavné koleji v depu.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Do Karlsruhe dorazili i naši přátelé ze Síčovy drobné železnice
se sedmičkovým modelem lokomotivy 310.017:
|
Roztápění v depu.
(foto © Roman Šiler) |
Doplňování vody.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd z depa.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Doplňování uhlí ve stanici.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd ze stanice.
(foto © Roman Šiler) |
Odjezd ze stanice.
(foto © Roman Šiler) |
Druhým bateriovým modelem byla lokomotiva T478.3085 Bohumila Pavlíčka,
která se na halovém srazu také představila poprvé:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
Část vozového parku z České republiky:
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
Na kolejištích byly samozřejmě k vidění desítky dalších modelů, ať již parních nebo
bateriových, různé druhy osobních i nákladních vozů. Někteří modeláři na pětkové
železnici sestavovali skutečně dlouhé vlaky s až 30-ti vagony. Skladba modelů se
nijak výrazně nelišila od předchozích ročníků.
|
Nově se na halovém srazu objevil model parní lokomotivy Mh.7, který jezdil pod
hlavičkou pořadatele, firmy MaLu-Bahn a tahal osobní vlaky s návštěvníky:
|
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
I další velké lokomotivy MaLu-Bahnu zajišťovaly komerční provoz:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
A ostatní modeláři si jezdili jen tak pro radost, stejně jako my:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
V hale č. 1 byly převážně prodejní stánky, několik kolejišť pro malé parní modely
a bazén se zázemím pro provoz lodních modelů. Většina vystavovatelů nám byla známa
z předchozích srazů.
|
Druhá skupina klubu S.M.P.D. zde zajišťovala provoz malých parních modelů s rozchodem
45mm. Uhlířovi neustále přebíhali z jedné haly do druhé, jelikož obsluhovat
malé i velké parních lokomotivy dá pořádnou fušku. Jirka Kůt představil nový model
lokomotivy "Heidi" z RhB, Karel Duda zase proháněl po okruhu svůj model s novým
tendrem, který si sám vyrobil. Také na poli malých modelů jsme o sobě dali určitě
vědět.
|
Technické zázemí.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Nově přečíslovaná lokomotiva 99 4651 s tendrem - původní 99 211.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Detail lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotiva 99 5603.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotiva 99 211.
(foto © Roman Šiler) |
Lokomotiva IVK 99 1590-1.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotiva G 3/4 11 "Heidi".
(foto © Roman Šiler) |
Lokomotiva U37.002.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotiva U37.002.
(foto © Roman Šiler) |
Jirka Kůt je ve svém živlu.
(foto © Roman Šiler) |
Lokomotiva RhB G 4/5 104.
(foto © Roman Šiler) |
Lokomotiva RhB G 4/5 104 ve stoupání.
(foto © Roman Šiler) |
Doplňování vody.
(foto © Roman Šiler) |
Občas je potřeba něco seřídit ...
(foto © Roman Šiler) |
... a potom se zase může pokračovat v jízdě.
(foto © Roman Šiler) |
Doplňování provozních náplní.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Jana s Lenkou.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Lokomotivy ostatních modelářů:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
Jak již bylo uvedeno výše, byly v hale č. 1 soustředěny také prodejní stánky, ve kterých
bylo možno zakoupit široký sortiment zboží - modelářský materiál, modelářské obráběcí
stroje, modely různých kategorií, literaturu, modelářské doplňky. Skladba vystavovatelů
se od loňského roku příliš nezměnila.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
Stálicí mezi vystavovateli byla firma Regner z německého Aurachu,
jejíž modely asi u většiny modelářů malých parních lokomotiv dominují:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
Do detailu provedený model lokomotivy řady 52 100:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Objevili jsme tento robustní model lokotraktoru, který by se nám hodil pro obsluhu
pracovního vlaku při výstavbě a údržbě parkové dráhy. Lokomotiva má naftový motor
a do kabiny se vleze i dospělý člověk. Na tahání vagonů se štěrkem je jak dělaný:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
(foto © Roman Šiler) |
Na parním halové srazu nemohly samozřejmě chybět paromobily, i když letos nemohly
jezdit mezi halami. A tak jen většinou postávaly na statických ukázkách:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Část haly č. 1 byla věnována lodním modelářům:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
|