Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

14. halový parní sraz

Karslruhe, 08. - 10. 01. 2010

14. ročník parního halového srazu se konal ve městě Karlsruhe, které leží asi 70 km dále od místa předchozích ročníků - Sinsheimu. Důvodem přesunu bylo omezení výstavních ploch na sinsheimském výstavišti. Celé dění bylo soustředěno do dvou moderních hal. Letos měla Česká republika rekordní účast. Na "velkém" kolejišti o rozchodu 184mm a 127mm se představilo celkem šest parních a dvě bateriové lokomotivy, na "malém" kolejišti o rozchodu 45mm se představilo sedm parních lokomotiv.


Koleje pětkové i sedmičkové železnice byly položeny paralelně vedle sebe (pětková uvnitř a sedmičková vně) v hale č. 2. I když jsou haly poměrně rozsáhlé, přece jenom není výstavní plocha srovnatelná se Sinsheimem. To se projevilo především na rozsahu a členitosti sedmičkového kolejiště. Jednalo se jen o ovál, navíc oproti Sinsheimu délkově zkrácený, takže jízda byla monotónní a výrazně se omezila kapacita počtu provozovaných souprav. Nádraží pro hostující modely mělo pouze dvě průjezdné koleje, z toho jedna byla určena pro doplňování vody. Všechny tyto okolnosti způsobovaly časté vytváření dlouhých front, takže jsme občas jen popojížděli. V sobotu jsme byli dokonce požádáni, abychom lokomotivy roztopili až po dvanácté hodině, kdy se v době oběda uvolní trať. Na druhou stranu je ale halový sraz vítanou možností zajezdit si v zimním období v krytém prostředí haly, potkat se s ostatními modeláři, nakoupit si potřebný materiál a nářadí.


Na cestu jsem se vydali ve čtvrtek ráno, abychom ještě večer stihli vyložit lokomotivy na výstavišti. Teplota pod bodem mrazu je totiž pro parní lokomotivy nebezpečná, protože v některých částech zůstávají zbytky vody a hrozí tak popraskání trubek.

Romanova dodávka je zcela
zaplněná ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... a to si Jirka veze lokomotivu
ve svém autě.
(foto © Tomáš Randýsek)

Modely v hale po vykládce.
(foto © Roman Šiler)

Vyhrazená místa v depu
Karlsruhe.
(foto © Tomáš Randýsek)

Podvečerní debata s Manfredem
Ludwigem, majitelem mobilního
kolejiště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Flotila brněnských lokomotiv.
(foto © Tomáš Randýsek)



V pátek ráno byla jako první nasazena bateriová lokomotiva AEG:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

Mezitím se začaly roztápět parní
lokomotivy a holky se chystaly
na prohlídku města.
(foto © Tomáš Randýsek)



Na letošním halovém srazu si odbyla svoji premiéru tříspřežní lokomotiva "SOLINGEN" Jirky Sajbrta - mladší sestra lokomotiv Ponava a Krzenowic. Jedná se o stavebnici od švýcarské společnosti SOB (Südostbahn) a stavba zabrala Jirkovi několik měsíců. Se svojí prací může být nad míru spokojen, protože Solingen si počínal velice dobře a až na malý problém s prasklým těsněním na vodoznaku (to ale Jirka promptně opravil) statečně ukrajoval metry z okruhu.

Jirka začíná topit.
(foto © Tomáš Randýsek)

Drobná úprava v rozvodech.
(foto © Tomáš Randýsek)

Už začíná stoupat tlak.
(foto © Tomáš Randýsek)

A jiskry vyletěly komínem ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... a píšťala pískala ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... a Solingen se zahalil do páry.
(foto © Tomíš Randýsek)

Pojišťovací ventily.
(foto © Tomáš Randýsek)

Solingen jede z odstavné koleje
na přesuvnu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na přesuvně.
(foto © Tomáš Randýsek)

Poslední přípravy před jízdou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Otevřené odvodňovací ventily.
(foto © Tomáš Randýsek)

První ujeté metry.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek)

První cestující.
(foto © Tomáš Randýsek)

Čekání před nádražím.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kontrola oleje v maznici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ovládací prvky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Solingen odpočívá po prvním
provozním dnu v depu.
(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva GROMIT z depa Vinohrady se na halovém srazu představila poprvé. Pavel provedl několik technických úprav a tentokrát jezdil GROMIT bez větších problémů. I když celou dobu jezdili s nízkou hladinou vody, lokomotivě to zjevně vyhovovalo. Pavel také přestříkal plášť kotle a obnovil tmavě hnědé linkování. Byla to náročná práce, ale určitě se vyplatila. Gromitu nový kabát sluší.

Na odstavné koleji v depu s nově
přestříkaným pláštěm kotle.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zatápění.
(foto © Roman Šiler)

Doplňování oleje a mazání rozvodů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Všichni Uhlířovi na vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Honzík už je zkušený strojvedoucí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Čekání na odjezd.
(foto © Tomáš Randýsek)

Udržování rovnováhy tlaku
a hladiny vody při čekání.
(foto © Tomáš Randýsek)

Iva Uhlířová umí také řídit
parní lokomotivu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Gromit couvá do depa.
(foto © Tomáš Randýsek)

Denní provoz se projevil
na čistotě lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva PONAVA byla na loňském halovém srazu pouze vystavena na stánku SOB, nebyla však zatopena. Letos se v hale vesele proháněla po všechny tři dny a Martin Šiler si jízdu užíval (až na ta čekání ve frontě, samozřejmě).

Ponava s novým číslem
a moravskou orlicí.
(foto © Tomáš Randýsek)

V depu.
(foto © Roman Šiler)

Roztápění lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ponava je připravena k jízdě.
(foto © Tomáš Randýsek)

Připojovaní vozů před odjezdem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odjezd z depa.
(foto © Tomáš Randýsek)

Při výjezdu ze stanice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Při výjezdu ze stanice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Čekání ve frontě před stanicí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ponava vjíždí do stanice.
(foto © Roman Šiler)

Ve stanici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na trati.
(foto © Roman Šiler)

Z komína se krásně kouří.
(foto © Roman Šiler)



Lokomotiva ANDPIE již patří mezi stálice halových srazů. Letos si vyzkoušela také jízdu,
kdy byla spřažená s lokomotivou Solingen:

V depu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na trati.
(foto © Roman Šiler)

Na trati.
(foto © Roman Šiler)

Spřažené lokomotivy Andpie
a Solingen.
(foto © Tomáš Randýsek)



Posledním parním zástupcem klubu S.M.P.D. byla lokomotiva KRZENOWIC,
která měla svoji první premiéru právě na loňském halovém srazu v Sinsheimu:

Roztápění v depu.
(foto © Roman Šiler)

Topeniště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek)

Čekání ve frontě před stanicí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňovaní oleje do maznice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odjezd ze stanice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Čekání na průjezd osobního
vlaku MaLu-Bahn.
(foto © Tomáš Randýsek)

Za stanicí.
(foto © Roman Šiler)

Po ukončení jízdy - na odstavné
koleji v depu.
(foto © Tomáš Randýsek)



Do Karlsruhe dorazili i naši přátelé ze Síčovy drobné železnice
se sedmičkovým modelem lokomotivy 310.017:

Roztápění v depu.
(foto © Roman Šiler)

Doplňování vody.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odjezd z depa.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňování uhlí ve stanici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odjezd ze stanice.
(foto © Roman Šiler)

Odjezd ze stanice.
(foto © Roman Šiler)



Druhým bateriovým modelem byla lokomotiva T478.3085 Bohumila Pavlíčka,
která se na halovém srazu také představila poprvé:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)



Část vozového parku z České republiky:

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)



Na kolejištích byly samozřejmě k vidění desítky dalších modelů, ať již parních nebo bateriových, různé druhy osobních i nákladních vozů. Někteří modeláři na pětkové železnici sestavovali skutečně dlouhé vlaky s až 30-ti vagony. Skladba modelů se nijak výrazně nelišila od předchozích ročníků.


Nově se na halovém srazu objevil model parní lokomotivy Mh.7, který jezdil pod hlavičkou pořadatele, firmy MaLu-Bahn a tahal osobní vlaky s návštěvníky:

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)



I další velké lokomotivy MaLu-Bahnu zajišťovaly komerční provoz:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)



A ostatní modeláři si jezdili jen tak pro radost, stejně jako my:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



V hale č. 1 byly převážně prodejní stánky, několik kolejišť pro malé parní modely a bazén se zázemím pro provoz lodních modelů. Většina vystavovatelů nám byla známa z předchozích srazů.


Druhá skupina klubu S.M.P.D. zde zajišťovala provoz malých parních modelů s rozchodem 45mm. Uhlířovi neustále přebíhali z jedné haly do druhé, jelikož obsluhovat malé i velké parních lokomotivy dá pořádnou fušku. Jirka Kůt představil nový model lokomotivy "Heidi" z RhB, Karel Duda zase proháněl po okruhu svůj model s novým tendrem, který si sám vyrobil. Také na poli malých modelů jsme o sobě dali určitě vědět.

Technické zázemí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nově přečíslovaná lokomotiva
99 4651 s tendrem
- původní 99 211.
(foto © Tomáš Randýsek)

Detail lokomotivy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva 99 5603.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva 99 211.
(foto © Roman Šiler)

Lokomotiva IVK 99 1590-1.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva G 3/4 11 "Heidi".
(foto © Roman Šiler)

Lokomotiva U37.002.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva U37.002.
(foto © Roman Šiler)

Jirka Kůt je ve svém živlu.
(foto © Roman Šiler)

Lokomotiva RhB G 4/5 104.
(foto © Roman Šiler)

Lokomotiva RhB G 4/5 104
ve stoupání.
(foto © Roman Šiler)

Doplňování vody.
(foto © Roman Šiler)

Občas je potřeba něco seřídit ...
(foto © Roman Šiler)

... a potom se zase může
pokračovat v jízdě.
(foto © Roman Šiler)

Doplňování provozních náplní.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jana s Lenkou.
(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotivy ostatních modelářů:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)



Jak již bylo uvedeno výše, byly v hale č. 1 soustředěny také prodejní stánky, ve kterých bylo možno zakoupit široký sortiment zboží - modelářský materiál, modelářské obráběcí stroje, modely různých kategorií, literaturu, modelářské doplňky. Skladba vystavovatelů se od loňského roku příliš nezměnila.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)



Stálicí mezi vystavovateli byla firma Regner z německého Aurachu,
jejíž modely asi u většiny modelářů malých parních lokomotiv dominují:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)



Do detailu provedený model lokomotivy řady 52 100:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Objevili jsme tento robustní model lokotraktoru, který by se nám hodil pro obsluhu pracovního vlaku při výstavbě a údržbě parkové dráhy. Lokomotiva má naftový motor a do kabiny se vleze i dospělý člověk. Na tahání vagonů se štěrkem je jak dělaný:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Roman Šiler)



Na parním halové srazu nemohly samozřejmě chybět paromobily, i když letos nemohly jezdit mezi halami. A tak jen většinou postávaly na statických ukázkách:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Část haly č. 1 byla věnována lodním modelářům:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Nahoru