|
Putování po Švýcarsku 2010
část 4.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
Nádraží Luzern patří mezi významná švýcarská nádraží a je také jednou z mála tzv.
hlavových stanic (všechny staniční koleje jsou kusé a vlaky mohou tedy přijíždět
a odjíždět pouze jedním směrem). U nás je to Praha Masarykovo nádraží. Hlavní nádraží
je situováno ve středu města, poblíž jezera a v těsné blízkosti je terminál autobusového
a trolejbusového nádraží. Nádraží bylo ve městě otevřeno v roce 1856 jako koncová
stanice Schweizerische Centralbahn. Ještě v průběhu 19. století došlo k významnému
rozvoji nádraží, kdy byly do Luzernu přivedeny tratě z Zürichu, Bernu a také
trať Gotthardské dráhy. Luzern se také stal koncovou stanicí Brünig Bahn.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
Nové nádraží s výraznou kopulí bylo otevřeno v roce 1896. V roce 1922 došlo k elektrizaci
kolejí společně s elektrizací tratě do Oltenu. 5. února 1971 zničil budovu nádraží
požár. Podařilo se zachránit pouze vstupní portál. Na místě staré budovy byl vybudován
autobusový a trolejbusový terminál. Nová budova, jejímž autorem je španělský architekt
Santiago Calatrava, byla posunuta o několik desítek metrů dále.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
Luzern je nástupní stanicí několika tratí. Trať Luzern - Zürich se standardním
rozchodem 1435 mm patří mezi páteřní síť švýcarských železnic. Trať je elektrifikována
15 kV 16.7 Hz a je převážně dvoukolejná. Trať je rozdělena na dvě části Zürich - Zug
a Zug - Luzern. Provoz na části Zug - Luzern zajišťují soupravy Luzern S-Bahn a
Zug Light Bahn. Vlaky jezdí každých 30 minut se zastávkami v Zugu a Thallwilu.
Luzern je také jednou z výchozích stanic známé Gotthardské dráhy spojující Švýcarsko
s Itálii s nejdelším železničním tunelem na světě - 15 km. Trať vede do 19 km vzdálené
stanice Immensee, která je skutečným začátkem Gotthardské dráhy. Trať Luzern - Olten
byla otevřena již v roce 1856 a spojuje Luzern s Basilejí. Operátorem jsou Švýcarské
spolkové dráhy SBB.
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
Do Luzernu byla také v roce 1889 přivedena úzkorozchodná trať Brünig Bahn, která
byla do roku 2004 úzkorozchodnou ozubnicovou tratí SBB (na některých úsecích s vyšším
stoupáním je vybavena ozubnicovým systémem Riggenbach). Trať spojuje Luzern s Interlakenem,
které bývá výchozím bodem pro návštěvu známého horského masivu Jungfrau. Do roku
2004 byla provozována sesterskou společností Švýcarských spolkových drah
SBB Brünig. V tomto roce byla trať prodána společnosti Luzern-Stans-Engelberg-Bahn
(LSE). Fúzí těchto dvou společností vznikla společnost ZentralBahn (ZB), která
provozuje obě tratě Luzern - Meiringen - Interlaken a Luzern - Stans - Engelberg.
Původní trať Brünig Bahn je součástí turisticky atraktivního systému Golden
Pass Line na trati Lucern - Interlaken - Zweisimmen - Montreux.
|
Dvě spřažené elektrické jednotky řady RABe 521 a 523 jsou připraveny k odjezdu do stanice Sursee:
|
Jednotka RABe 521 023-2 je nasazena v čele vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezdové návěstidlo.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Jednotka RABe 523 001-6 zařazená na konci vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na začátku nástupiště na 7. koleji stojí lokomotiva SBB Re 420 (Re 4/4") No. 11299,
která přivezla express IC do Luzernu:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Vlak však pokračuje dále do stanice Locarno a tak je na konec vlaku připřažena
lokomotiva SBB Re 420 (Re 4/4") No. 11207, která poveze vlak z Luzernu.
Výměna lokomotiv se děje u vlaků, které nemají řídící vůz:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ze 7. koleje odježdí IC express do Locarna:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Ihned za odjíždějícím vlakem odjíždí také lokomotiva No. 11299 do depa:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjíždějící lokomotiva se na zhlaví míjí s právě přijíždějícím vlakem, který je tvořen
elektrickou jednotkou RABe 520 015-9. Vlak přijíždí na právě uvolněnou 7. kolej:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd meziměstské jednotky IC2000.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Za chvíli přijíždí Voralpen-Express v čele s řídícím vozem BDt 50 48 80-35 196-1.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Na konci vlaku je řazená lokomotiva Re 4/4 456.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd RABe 523 002-4.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Příjezd RABe 520 004-3.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Po příjezdu byla souprava RABe 520 004-3 spojena se soupravou RABe 520 015-9.
Pravděpodobně pro posílení večerního spoje:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd osobního vlaku společnosti BLS AG (Bern-Lotschberg-Simplon-Bahn)
na čele s elektrickou jednotkou RBDe 566 232-5:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Práce posunovací lokomotivy Ee 922 005-4:
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
Spleť kolejí a výhybek na zhlaví.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odstavné nádraží ZentralBahn.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrické jednotky společnosti ZentralBahn.
(foto © Tomáš Randýsek)
|
Elektrická lokomotiva HGe 4/4 II No. 101963-7.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická lokomotiva HGe 4/4 II No. 101968-9.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Panoramatický vůz Golden Pass.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrické jednotky ZentralBahn ABe 130 002-9, ABe 130 009-4.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická jednotka ZentralBahn ABe 130 002-9.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Řídící vůz ABt 132-7 zařazený na konci vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd osobního vlaku v čele s řídícím vozem ABt 23.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Řídící vůz ABt 22 zařazený na konci vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Odjezd elektrické jednotky ABe. Na konci je osobní vůz 943-6.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická jednotka BLS RBDe 566 240-8.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická lokomotiva řady Re 460 030-0.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Elektrická lokomotiva řady Re 460 070-6.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pracovní vozidlo Te 2/2 199 společnosti ZentralBahn.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pracovní vozidlo Te 2/2 171 společnosti ZentralBahn.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Patrně již vyřazená elektrická lo- komotiva HGe 4/4 I No. 1992,
původně v majetku SBB Brünig Bahn. Nyní bez označení.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Osobní vůz duhé třídy v původním zeleném nátěru.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Příjezd osobního vlaku na čele s lokomotivou SBB Re 420 (Re 4/4").
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled na část nádražního komplexu, kde jsou umístěny garáže.
(foto © Tomáš Randýsek) |
Pohled na část odstavného nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
|