|
Waterfront of steamlovers
Hradec Kralove, 29. 08. 2009
|
Již 7. ročník srazu všech příznivců parních strojů "Nábřeží paromilů 2009" se
uskutečnil poslední prázdninovou sobotu - 29. září. V loňském roce jsme se vzhledem
k pobytu na aglických železnicích nemohli zúčastnit, ale čest našich parních
lokomotiv hájili Uhlířovi - jejich reportáž si můžete prohlédnout
zde.
Společnost S.M.P.D. byla pořadateli oslovena, aby zajistila provoz "pětipalcových"
modelů. Jelikož máme mezi sebou také "géčkaře", přivezli jsme i mobilní kolejiště
pro malé parní lokomotivy. Tak velké množství materiálu si vyžádalo opravdu velké
nákladní auto. Ještě že má Roman Šiler firemního Mana. I tak byl ložný prostor
beze zbytku využit. Do Hradce jsme vyrazili již v pátek dopoledne, abychom mohli
v klidu obě kolejiště postavit. A zabralo to skoro celý den - zkušební jízdy proběhly
v podvečerních hodinách. Přes noc byl park pod ochranou bezpečnostní služby a tak
jsme si mohli dát po namáhavém dni pivko a v klidu se vyspat.
|
Na korbě nákladního automobilu. |
Vykládka kolejí. |
Jirka při přenášení kolejí. |
Vykládka dílů "géčkového" kolejiště. |
Karel a Lenka odnášejí díly kolejiště. |
Rozmísťování kolejí. |
Nejnáročnější část stavby - spojování kolejových polí. |
Jirka Sajbrt při montáži záchytného plechu. |
Jirka Polák. |
Montáž staničních kolejí. |
Roman Šiler dotahuje šrouby na kolejovém spoji. |
Martin s Tomem při montáži rovného úseku trati. |
Celkový pohled na stanici. |
Odstavné koleje. |
Po ukončení stavby okruhu parkové železnice jsme provedli zkušební jízdy. Podloží
pod kolejemi nebylo ideálně rovné a v horní části docházelo k vykolejení vagonů.
Koleje jsme museli na přechodu s chodníkem na mnoha místech vypodložit. Nevypadalo to
profesionálně, ale účel to splnilo. I tak jsme v těchto místech museli zavést
"pomalou jízdu".
|
Stavba mobilního kolejiště v podání Lenky a Karla Dudových. Šlo jim to pěkně od ruky.
V závěru se k nim ještě přidal Jirka Dalecký, který přijel odpoledne.
|
V podvečer přivezli na podvalníku parní válec z Brna.
Na následujících fotografiích je zachycen jeho příjezd a vykládka po vlastní ose.
|
Parková a zahradní železnice S.M.P.D.
|
Sobotní ráno nás přivítalo uplakaným počasím a zpočátku to vypadalo, že bude
pršet až do večera. Kolem deváté hodiny déšť ustal a před polednem vykouklo sluníčko.
Odpoledne již bylo slunečné a od parních kotlů bylo začalo být pořádné horko.
|
Také Uhlířovi přijeli se svým Gromitem, i když byl Pavel krátce po operaci menisku.
Ale volání páry je jako volání divočiny ...
|
Příjezd Uhlířů. |
Iva Uhlířova na "zá- vodním mamutovi". |
Nasazování lokomoti- vy Gromit na koleje. |
Nábřeží paromilů 2009 bylo zahájeno. |
Před zatopením parních lokomotiv zajišťovaly provoz obě brněnské elektrické lokomotivy AEG:
|
Odjezd prvního vlaku. |
Již od rána panoval ve stanici čilý ruch. |
Odjezd dalšího vlaku. |
Odbavování vlaku před odjezdem. |
Osobní vlak vedený křenovskou AEG se blíží do stanice. |
Strojvedoucí Iva za brněnskou AEG. |
Jako první zatopil Jirka Sajbrt svojí "Topsy":
|
Roztápění "Topsy". |
Topsy vyjíždí z depa. |
Také Topsy umí rozparádit pojišťovací ventil. |
"Ahoj, ono to jede úplně samo." |
Před stanicí. |
Vzácný náklad - pan Chudoba s manželkou. |
"Jenom je prosím nevyklop. Pan Chudoba má na našich
zahradních kolejištích ještě moc práce." |
"Neboj, tady jsou jak v bavlnce. Jenom je trochu očoudím." |
Čekání na odejzd. |
Parní lokomotiva "Gromit":
|
Pavel zatápí pod kotlem ... |
... přikládá uhlí ... |
... a čeká na tlak páry. |
Před vyjetím na trať. |
Zkušební jízda. |
Zkušební jízda. |
Jízda s cestujícími. |
Odjezd ze stanice. |
Na trati. |
Na trati. |
Čekání na odjezd. |
Jana Uhlířová zkušeně ovládá parní lokomotivu. |
Setkání strojvedou- cích a lokomotiv dvou generací. |
Parní lokomotiva "Ponava":
|
Zatápění pod kotlem. |
Roman Šiler při zkušební jízdě. |
Jiří Polák jako strojvedoucí. |
Čekání na odjezd. |
Odjezd ze stanice. |
Roman Šiler vyjíždí z depa se svojí Ponavou. |
Také Petr Příkazký si vyzkoušel roli strojvedoucího. |
Parní lokomotiva "Krzenowic":
|
Příprava před jízdou. |
Tom zkušeně vede vlak na nepříliš rovné trati. |
Vjezd do stanice. |
Přikládání uhlí ve stanici. |
Čekání na odjezd. |
Odjezd! |
Za obloukem s pomalou jízdou následovala dlouhá rovinka, na které to šlo trochu rozjet. |
Před vjezdem do stanice. |
Čekání na odbavení vlaku. |
Čekání na odbavení vlaku. |
Druhý oblouk s pomalou jízdou. |
Ponava a Krzenowic ve stanici. |
Ne všichni malí cestující si jízdu užívali. Tenhle chlapeček chtěl
strašně svojí maminku. |
Pan Hamáček z Hradce Králové představil svoji vlastnoručně postavenou lokomotivu "Julinka":
|
Provoz parních lokomotiv v zahradním měřítku na přenosném kolejišti:
|
Diváci u předváděcího kolejiště. |
Diváci u předváděcího kolejiště. |
Vždy usměvavý Jirka Kůt. Jako by za sebou neměl náročný den
a dlouhou pracovní noc. |
Lokomotiva Slatina právě veze nákladní vlak. |
Karel Duda doplňuje plyn do své lokomotivy 99 211. |
Lokomotiva 99 4701 Jirky Daleckého. |
Jirka Dalecký a Karel Duda. |
Jirka Dalecký. |
Přátelé ze spolku SDŽ (Sičovy Drobné Železnice) se svým "účkem":
|
Parní válec Zettelmeyer. |
Parní válec Zettelmeyer. |
Parní nákladní automobil Škoda Sentinel. |
Nákladní automobil Praga. |
Lokomobila. |
Lokomobila. |
Dětský parní kolotoč. |
Dětský parní kolotoč. |
Model The Rocket. |
Model The Rocket. |
Parní kolo. |
Parní traktor. |
Parní stroj se dá využít i pro rožnění. |
Model parního stroje. |
Lodní modely. |
Člun s parním pohonem. |
Vyhlídkové plavby po Labi. |
Vyhlídkové plavby po Labi. |
Historické parní stříkačky
|
Na protějším břehu na Eliščině nábřeží byly k vidění historické parní stříkačky:
|
Eliščino nábřeží. |
Expozice parních stříkaček. |
Parní stříkačka. |
Parní stříkačka. |
Parní stříkačka Smékal, která údajně hasila požár Národního
divadla v roce 1881. Je schopna pracovat po 10 minutách od zatopení. |
Hasičská stříkačka Smékal z roku 1909. |
Parní stříkačka Smékal v.č. 59 dobrovolného sboru hasičů z obce Roztoky u Jilemnice. |
Detail stříkačky. |
Další parní stříkačka roztockých hasičů. |
Parní stříkačka Smékal vyrobená v roce 1908 pod číslem 62. |
Parní stříkačka Smékal v.č. 62. |
Parní stříkačka Smékal v.č. 62. |
Parní stříkačka Smékal v.č. 52 vyrobená v roce 1904. |
Parní stříkačka Smékal v.č. 52. |
"Kdo dostříkne dál bude král!" |
Ukončení akce a úklid kolejiště
|
Vše má svůj konec a tak jsme údrem 18. hodiny ukončili provoz a začali uklízet:
|
Roman při čištění lokomotivy "Ponava". |
Roman při čištění lokomotivy "Ponava". |
Vypouštění natlakované vody z kotle lokomotivy "Krzenowice". |
Rámy na lokomotivy. |
Úklid kolejí. |
Úklid kolejí. |
Nakládka. |
Naloženo, zajištěno. |
Realizační tým S.M.P.D. |
Po ukončení 7. ročníku Nábřeží paromilů zbývá pár řádek na závěrečné hodnocení.
Tato jednodenní akce je asi největším srazem příznivců párních strojů všeho druhu
v České republice. K vidění jsou zde exponáty i modely všeho druhu a člověk má
tedy možnost, alespoň na chvíli, vrátit se v čase zpět do dob našich dědečků a
pradědečků.
Nakládka, vykládka a sestavení kolejí pro parkovou železnici v takovém rozsahu zabere
hodně času a práce. I z tohoto důvodu jsme pro nakládku a přepravu do Hradce obětovali
celý pátek. Určitě bychom přivítali, kdyby se akce mohla protáhnout na dva dny.
Jak je vidět, ve srovnání s rokem 2007, tak jsme se trochu rozrostli a přibylo také
pár nových modelů. A to ještě absentovala parní lokomotiva Klishay Petra Příkazkého,
motorová T478 Bohouše Pavlíčka a nedostavěná lokomotiva Solingen Jirky Sajbrta.
Děkujeme všem organizátorům za milé přijetí a uspořádání celé akce. A jak jsme zaslechli
v kuloárech, prý se Hradečáci chystají ke stavbě vlastní parkové dráhy. Takže v příštím
roce bychom mohli přijet už jen s parními lokomotivami? Uvidíme ...
|
|