|
Opening of the season 2009
Knittelfeld, 21. - 24. 05. 2009
|
Fotografie pořídili: © Tomáš Randýsek, Jiří Sajbrt
|
V letošním roce jsme byli pozváni do malého městečka Knittelfeldu v rakouském
Štýrsku. "Eisenbahn museum" se nachází v prostorách lokomotivního depa a dílen
a jeho součástí je také parková železnice o rozchodu 5". Svojí délkou se sice
řadí k těm menším, ale je situována v parku vedle muzea, takže vzrostlé stromy
poskytují dostatečnou ochranu před sluníčkem. A to svítilo po dobu naší návštěvy
každý den.
Pořadatelé byli velice přátelští a snažili se nám poskytnout co nejlepší servis.
Měli jsme teplé jídlo 2x denně, nápoje v průběhu celého dne a k dispozici jsme
měli jejich klubovnu (tu jsme ale stejně moc nevyužívali, protože jsme jezdili a
jezdili a jezdili). Takže ještě jednou díky za příjemně strávené čtyři dny.
|
Parková železnice má tříkolejné nádraží, odkud vychází dvě traťové koleje. Pravá
kolej vede po hlavním okruhu rovinkou k celkem příkrému stoupání v oblouku (zde měly
lokomotivy s naloženými vagony "plné válce" resp. "plná kola" práce). Levá kolej
vede uhlopříčně přes první část okruhu a na hlavní trať se napojuje před nechráněným
přejezdem se silnicí. Za přejezdem je výhybna, kde se nejčastěji doplňuje voda a
provádějí se drobné "provozní" opravy. V zadní části tratě je průjezdná odbočka do
prostoru malého depa. Odtud ústí kusá kolej do uzamykatelné garáže, v garáži je ještě
jedna výhybka a tudíž dvě odstavné koleje.
Pro místní členy je asi kapacita dostačující, protože nemají moc rozsáhlý vozový
park. Při větší koncentraci účastníků nastal občas problém se na kolej v depu
vměstnat. Nakonec se to vždy vyřešilo. Už nám také bylo jasné, proč nás pořadatelé
několikrát dopředu upozorňovali, abychom přivezli maximálně dvě lokomotivy a čtyři
vagony.
|
Obě moravské lokomotivy "KRZENOWIC" a "PONAVA" byly v provozu každý den a většinou
tvořily dvě soupravy se dvěma vozy. Zájem návštěvníků o svezení byl velký a soupravy
si ihned získaly obdiv nejen dětských návštěvníků.
|
Mezi ostatními lokomotivami figurovaly modely parních, motorových i elektrických
lokomotiv. Některé tváře a modely jsme znali ze setkání v Grazu a Sinsheimu.
Všechny však byly v menším měřítku (normálně rozchodné) a tak naše dvě lokomotivy
s osobními vagony působily jako skuteční obři. Byl zde také starší manželský pár
z Anglie s parní a dieselovou lokomotivou a soupravou roztomilých nákladních vozů.
|
Parní lokomotiva řady 112.02 s uspořádáním 1A1:
|
Místní lokomotiva s motorem z benzínové sekačky byla celkem hlučná a zůstávalo
po ní hodně zplodin:
|
Parní lokomotiva řady 64 265 s uspořádáním 1C1:
|
Model elektrické lokomotivy řady E94 080:
|
Model elektrické lokomotivy DB řady 152 008-1:
|
Modely posunovacích lokomotiv:
|
Velkým lákadlem pro děti byl vozík na ruční pohon "Jonny", který se uváděl do pohybu
točením kliky. Měl tři rychlostní stupně a zpětnou brzdu. Pro některé z malých
strojvedoucích byl okruh nad jejich síly, zůstávali stát na trati a tak jsme je
občas postrkovali parními lokomotivami.
|
Ve sváteční dny měl službu výpravčí ve stylovém stejnokroji. Jen ten způsob vypravování vlaků
(mávání terčem ze strany na stranu) byl pro nás celkem zvláštní. No jiný kraj, jiný mrav ...
|
Chvíle odpočinku pro službu na provizorním stavědle odjezdového zhlaví:
|
Bohužel také došlo k mimořádné události - vykolejení lavicového vozu. Jeden z cestujících
se tak dlouho vykláněl ze strany na stranu, až vypadnul z vagónu. A to tam mají
cestující napsané ve dvou jazycích.
Někteří jsou však nepoučitelní. Ihned nastoupila pracovní četa a začala upravovat
trať a niveletu kolejnic. V tomto úseku pak byla chvíli nutná pomalá jízda.
|
Průjezd po traťovém okruhu z pohledu cestujícího:
|
Depo Knittelfeld s parní lokomotivou řady 52.4984 "Eberhard":
|
Ostatní lokomotivy v depu:
|
Drezíny v depu (ta žlutá vozila zájemce po jedné koleji sem a tam):
|
V místním železničním muzeu bylo několik zajímavých exponátů.
Hned u vchodu byl lokomotivní simulátor, kde si mohli nejen malí zájemci vyzkoušet řízení lokomotivy.
Zajímavé byly také vitríny s uniformami drážních zaměstnanců:
|
|