Number of visitors:


Optimized for browser:

Locations of visitors to this page

RhB (Rhätische Bahn) 2009

Thursday 7th May 2009, 1st day


Fotografie pořídili: © Tomáš Randýsek a Jiří Sajbrt


Po loňské "krátké" návštěvě MGB (Matternhorn-Gotthard-Bahn) jsme se letos vrátili a věnovali celé 4 dny železnici RhB. Je to totiž naše srdeční záležitost. Tady můžeme vidět skutečné předlohy modelů, které nám jezdí na zahradě. No prostě báječný zážitek, zvláště pro provozovatele zahradní železnice LGB. Privátní železnice RhB o rozchodu 1000 mm protíná kanton Graubünden od Disentisu, přes Landquart až do italského Tirana. Historie sahá do konce 19. století, kdy RhB vznikla sloučením několika menších drah.

Schematická mapa RhB.



Chur - hlavní město kantonu Graubünden

Naše první cesta vedla přes krátkou zastávku v Landquartu do Churu
- hlavního města kantonu Graubünden.

Členové výpravy diskutují o
denním plánu.

Nad městem se tyčí zasněžené
vrcholky Alp.

První úlovek - lokomotiva Ge 4/4
I č. 604 "Calanda" na odstavné
koleji nádraží v Churu.

Procházka městem.

Procházka městem.

Procházka městem.

Místní kostel.

Také našim drahým polovičkám
se v Churu líbí.

Cestou podél trati Chur - Arosa,
která vede po ulicích města.

Čekáme na vlak.

Zasněžené vrcholky Alp.



Tak už konečně jede - Arosa Express ve směru Chur - Arosa.

Arosa Express míjí automobily
jedoucí v protisměru.

Lokomotiva Ge 4/4 II č. 631
"Untervaz".

Vlak projíždí v těsné blízkosti
chodníku.

Řídící vůz na konci soupravy.

Arosa Express nám mizí
v zatáčce.


Budova vozovny RhB v Churu.
Právě zde probíhala úprava
traťového svršku.

Odstavené nákladní vozy.

Nízkostěnný vůz řady Kk-x 7324.



Asi za půl hodiny jel vlak v opačném směru, tentokrát tažený lokomotivou Ge 4/4 II č. 619 "Samedan"
a souprava byla bez řídícího vozu.


Malý vodopád podél
trati.

Rozkvetlý jírovec.



Up


Landquart - návštěva depa a dílen

Měli jsme také domluvenu prohlídku depa a dílen v Landquartu.
Tyto dílny jsou největší na RhB a dělají se zde skoro všechny opravy.

Dílny pro opravy lokomotiv.

Jedna z opravovaných
lokomotiv řady Gm 4/4.

Lokomotiva Gm 4/4.

Montážní klíče zde mají opravdu
velké.

Oprava elektrické jednotky
Be 4/4 č. 511.

Zdemontoaný podvozek.

Oprava externí lokomotivy
na zakázku.

Dílna s obráběcími stroji.

Oprava nákladního vozu.

Lokomotiva Tm 2/2 na
reprofilaci kol.

Lokomotiva je trochu nadzved-
nuta nad temenem kolejnice.

Uchycení lokomotivy.

Samotná reprofilace, která se
provádí po cca 120.000km, ži-
votnost kola je cca 900.000km.

Již hotová kola - tato jsou na
nízkopodlažní vozy pro přepravu
automobilů.

Detail opracovaných kol.

Odstraňování starého nátěru.

Vůz s novým nátěrem.

Vůz s novým nátěrem.

Čalounická dílna.

Stolařská dílna.

Přípravna motorů.

Demontovaná lokomotiva
Ge 4/4 III "Fideris".

Podvozek lokomotivy.

Práce na motoru.

Náš průvodce dílnami a depem.



Model nové dvousystémové jednotky Allegra, která by měla být uvedena do provozu v roce 2010:



Posuvna:



V další části prohlídky jsme se dostali do rotundy lokomotivního depa, kde byly k vidění provozní lokomotivy z minulosti i současnosti. V části parních lokomotiv bylo málo prostoru kolem lokomotiv a také tam nebylo moc světla. Fotografie tak nejsou moc kvalitní.

Parní lokomotiva G 3/4 číslo 1
"Rhätia".

Detail přední části.

Zadní část se vstupem
do kabiny.

Strojvedoucí.

Parní lokomotiva G 4/5 číslo 107
"Albula".

Detail tendru.

Na stanovišti strojvedoucího
je celkem plno.


Elektrická lokomotiva Ge 4/6 číslo 353.

Stanoviště
strojvedoucího.

Stanoviště strojvedoucího I.

Stanoviště strojvedoucího II.

Strojovna lokomotivy.

Strojovna lokomotivy.

Strojvedoucí Tom.


Lokomotiva Ge 4/4 I číslo 602 "Bernina".

Čelní pohled.

Dveře do kabiny.

Stanoviště strojvedoucího.

Výhled z kabiny.


Vnitřní část rotundy.

Elektrická lokomotiva Ge 4/4 III
číslo 641 "Maienfeld".


Řídící vůz ABDt číslo 1714.

Čelní pohled.

Stanoviště strojvedoucího.


Motorový vůz ABe 4/4 číslo 501.



Zachytili jsme také pár momentek z točny
- konkrétně lokomotivy Ge 4/4 II 602 "Arosa" a Ge 4/4 I 601 "Albula" po ukončení denní služby.



Sněhová fréza, kterou lze otáčet o 180° na rámu podvozku - není tedy nutné otáčet celou lokomotivu:



Nové panoramatické vozy "Glacier Expressu":



Expresní vozy "Alpine Classic Pullman Express":



Z depa v Landquartu mají pěkný výhled:



Po návštěvě depa jsme se ještě na chvilku zastavili na nádraží. Stála zde souprava historických vozů RhB:

Vůz II. třídy B 2246.

Bufetový vůz B 2133

Vůz I. třídy A 1102.

Vůz III. třídy C 2012.

Služební vůz D 4052.

Souprava vozů.


Odstavné koleje nádraží
v Landquartu.

Odstavené vagony.

Kluci u řídícího vozu BDt 1753.

Odjezd soupravy.

Řídící vůz Be 4/4 číslo 514.

Posun soupravy.

Posun soupravy.



Up

Filisur - naše základna

Ubytovaní jsme byli v malém městečku Filisur, v útulném hotelu Schöntal. Cestou do hotelu jsme se ještě zastavili u viaduktu Landwasser, abychom nafotili vlaky na asi nejkrásnějším kamenném mostě. K našemu nemilému překvapení probíhala na mostě rekonstrukce a ten byl zpola zahalen červenými plachtami. Ale nějaké snímky jsme přece jen pořídili.

Viadukt Landwasser z roku 1902
je právě v rekonstrukci.

"Tak kdy už to pojede?!"



Průjezd vlaku ve směru Chur - Filisur:



Průjezd vlaku ve směru Filisur - Chur:



Hotel Schöntal.

Hotel Schöntal.

Pohled na Filisur
z hotelového balkonu.

Osvěžení po náročné cestě.

Úsměv do objektivu.

Vlak fotografovaný z hotelového
balkónu.



Pokračování reportáže - RhB (Rhätische Bahn) 2009, 2. den



Up