|
RhB (Rhätische Bahn) 2009
Saturday 9th May 2009, 3rd day
|
Fotografie pořídili: © Tomáš Randýsek a Jiří Sajbrt
|
Filisur - Reichenau-Tamins
|
V sobotu jsme se vypravili na druhý konec RhB. Naplánovali jsme si výlet na MGB
(Matternhorn-Gotthard Bahn) resp. do jedné z vrcholových stanic této dráhy - až
sem nám totiž platila pásmová jízdenka z RhB:
|
Účastníci zájezdu. |
Už se objevil náš vlak ve stráni nad Filisurem. |
Vlak nad Filisurem. |
Vlak vjíždí do stanice. |
Příjezd k I. nástupišti. |
Příjezd vlaku z Davosu. |
Příjezd vlaku z Churu. |
Příjezd vlaku z Churu. |
Přejezd přes Landwasserviadukt.
|
Mezi Filisurem a Tiefencastelem. |
Tiefencastel. |
Nádraží Tiefencastel. |
Přijíždíme do stanice Thusis. |
Lokomotiva Ge 6/6 II 705 "Pontresina/Puntraschigna". |
Lokomotiva Ge 6/6 II 705 "Pontresina/Puntraschigna". |
Řídící vůz ABDt 1716. |
Odjezd naší soupravy ze stanice Reichenau-Tamins. |
Lokomotiva Tm 2/2 číslo 119. |
Krytý vůz Gak-v 5403. |
Příjezd vlaku z Thusisu do Churu. |
Řídící vůz ABDt 1716 na konci vlaku. |
Vlak Chur - Thusis s řídícím vozem ABDt 1712. |
Odjezd vlaku do Thusisu. |
Příjezd našeho vlaku z Churu do Disentis/Mustér. |
Reichenau-Tamins - Disentis/Mustér
|
Odjíždíme z Reichenau-Tamins. |
Odbočení tratí na Thusis a Disentis/Mustér. |
Ocelový most přes řeku Vorderrhein. |
Stanice Trin. |
Staniční budova Trin. |
Souprava pracovního vlaku. |
Sádrovcové skály podél řeky a trati:
|
Jeden malý přítok zbarví řeku do šeda. |
Krásný výhled z okna vlaku. |
Křižování ve stanici Castrisch. |
Stanice Rueun. |
Stanice Waltensburg/Vuorz. |
Místní architektura s kostelem. |
Další ocelový most přes řeku Rein Anteriur. |
Zasněžené vrcholky hor. |
Stanice Trun. |
Nově zpevněný násep. |
Stanice Sumvitg-Cumpadials. |
Rozkvetlé louky. |
Vjíždíme do Disentis/Mustér. |
Benediktinský klášter. |
Souprava MGB. |
Disentis/Mustér - Oberalppasshöhe-Calmot a zpět
|
Náš strojvedoucí u lokomotivy HGe 4/4 II "Furka". |
Zase máme vagon pro sebe. Je vidět, že ještě nezačala sezóna. |
Zatím jsme ještě na adhezním úseku trati. |
Nyní už jedeme po ozubnici. |
A zase chvíli po adhezním úseku. |
Ostré křižování ve stanici Mompé Tujetsch
(ani jeden z vlaků, jedoucích proti sobě nezastaví, pouze podle potřeby přibrzdí):
|
Příjezd do stanice Sedrun. |
V Sedrunu nám připojili vozy s osobními automobily, které
byly převezeny přes průsmyk. Silnice byla v té době ještě uzavřená. |
Vozítko, kterým se popotahují a připojují nákladní vozy s automobily k vlakům.
|
Odjíždíme ze stanice Sedrun. |
Průjezd skalní soutěskou byl opravdu těsný:
|
Když se pokácí strom, vyrostou na pařezu hříbky. |
Zase jedeme po ozubnici. |
Vodní nádrž uprostřed skal. |
Detail hráze. |
Stoupáme k vrcholu ... |
Protilavinová galerie. |
Skalní masiv u trati. |
Toto ještě není Matternhorn, ten je o pár kilometrů dále. |
Při kontrole jízdenek se nás průvodčí ptal, kam že to vlastně jedeme. Když jsme
mu řekli, že do stanice Oberalppasshöhe-Calmot, kde budeme čekat asi hodinu na
zpáteční vlak, protože ten křižující nestihneme, tak se jen pousmál, co tam budeme
tu hodinu mezi závějemi sněhu dělat. A tak zavolal strojvedoucímu protijedoucího vlaku,
aby na nás chvíli počkal, než si přestoupíme. A on skutečně počkal. No dovedete
si to představit u nás?
|
Vjíždíme do vrcholové stanice Oberalppasshöhe-Calmot přímo z tunelu - 2044 m nad mořem. |
Přestupujeme do protijedoucího vlaku. |
Odjezd zase přímo do tunelu. |
Na druhou stranu přes průsmyk odjíždí náš původní vlak. |
Klesáme zpět do údolí. |
Silnice Oberalpstrasse byla ještě uzavřená. |
Horská vesnice na skalním výběžku. |
Klesáme zpět do údolí. |
Ozubnice ve stanici Tschamut-Selva. |
Detail ozubnice. |
Přechod na ozubnici. |
Podjíždíme lyžařskou sedačkovou lanovku. |
Stanice Sedrun. |
Kamenný most se železnou lávkou pro pěší. |
Úložiště štěrku. |
Vlečka do místní štěrkovny - také ozubnicová. |
Napojení vlečky na trať. |
Začátek/konec ozubnice na vlečce. |
Blížíme se ke konečné stanici. |
Švýcarská Milka - fialový kabát nosí asi jen v neděli. |
Disentis/Mustér. |
Benediktinský klášter. |
Přijíždíme do koncové stanice Disentis/Mustér. |
Restaurační vůz WR 3811 "GOURMINO".
|
Disentis/Mustér - Chur - Landquart
|
Na zpáteční cestě. |
Poslední ohlédnutí k Disentisu. |
Křižování ve stanici Rabius-Surrein:
|
Krásné pasáže podél řeky:
|
Vjezdové návěstidlo do stanice Reichenau-Tamins na trati z Thusisu. |
Kolejová splítka 1000/1435mm z Reichenau-Tamins do Churu. |
Stanice Domat/Ems. |
Protijedoucí vlaky se míjí i rychlostí 90 km/h. |
Blížíme se k Churu. |
Soupravy švýcarských státních drah SBB. |
Paralelně přijíždějící vlak SBB. |
Vlaková souprava RhB v Churu. |
Řídící vůz ABDt 1711. |
Jirka. |
Martin. |
František. |
Lokomotiva Ge 6/6 II číslo 705 "Pontresina/Puntraschigna". |
Připřahání k vlaku. |
Řídící vůz ABDt 1716. |
Odjíždíme z Churu. |
Paralelní trať SBB 1435 mm. |
Předjíždí nás souprava SBB. |
Stanice Untervaz-Trimmis. |
Nádržkové vozy na cement. |
Prudké stoupání za zhlavím. |
Stanice Igis. |
Vlečka v Landquartu pro oba rozchody. |
Odstavné koleje v Landquartu. |
Odstavné koleje v Landquartu. |
Řídící vůz BDt 1755 na konci vlaku do Davosu. |
Jedeme podél silnice a dokonce předjíždíme auta. Fíra se s tím
nepárá - zase jedeme přes 90. |
Reklamní lokomotiva na čele vlaku. |
Kolej zapadlá sněhem ve stanici Cavadürli. |
Že by rovina? Jev, zde vskutku neobvyklý. |
Blížíme se k Davosu. |
Lokomotiva Ge 4/4 II číslo 627 "Reichenau-Tamins". |
Lokomotiva Ge 4/4 III číslo 648 "Susch". |
Restaurační vůz WR-S 3821. |
Posunovací lokomotiva Tm 2/2 číslo 116. |
Davos Platz - 1. nástupiště. |
Stanice Davos Platz. |
Skladiště s rampou. |
Hotel u nádraží - bohužel nevařili, takže oběd se nekonal. |
Kostel v Davosu. |
Zde jsme se rozdělili na dvě skupiny.
První "kulturnější" skupina se rozhodla podívat se po Davosu a vrátit se přímo do Filisuru.
Druhá skupiny ("RhB blázni") si cestu vlakem ještě prodloužila a odjela poznávat další kilometry tratí.
|
Skupina č. 1 - Prohlídka Davosu a návrat do Filisuru
|
Procházka ulicemi Davosu. |
Pozemní lanová dráha Schatzalpbahn - obdoba naší lanovky na Petříně. |
Výjezd z dolní stanice. |
Na trati. |
Výhled na Davos. |
Blížíme se k výhybně. |
Protijedoucí kabina. |
Výhled na Davos. |
Pohled na Davos z výšky asi 1800m. |
Jede se zase dolů. |
Výhybna. |
Cestou zpět projíždí vlak stanicí Davos Monstein. |
Přejíždíme přes Wiesener viadukt. |
Skupina č. 2 - Davos - Klosters-Platz - Ardez
|
Pohled na Klosters při cestě z Davosu. |
Dieselová lokomotiva Gmf 4/4 číslo 243.
|
Dieselová lokomotiva Tmf 2/2 číslo 85. |
Řídící vůz BDt 1758 se soupravou do Landquartu. |
Přijíždí náš vlak do Scuol-Tarasp. |
Křižování ve stanici Lavin. |
Stanice Guarda. |
Stanice Ardez. |
Zřícenina nad Ardezem. |
Trať mezi stanicemi Ardez a Scuol-Tarasp byla bohužel v rekonstrukci.
Náhradní autobusovou přepravu jsme nevyužili a chvíle do odjezdu vlaku jsme využili
k pořízení forografií ve stanici Ardez.
|
Přepřah lokomotivy Ge 4/4 II s číslem 624 "Celerina/Schlarigna"
po příjezdu našeho vlaku. |
Lokomotiva již na druhém konci vlaku. |
Příjezd vlaku ze stanice Pontresina. |
Zachytil jsme stahování sběrače u lokomotivy Ge 4/4 II 633 "Zuoz", která zůstává
na konci vlaku. Na druhém konci vlaku je řídící vůz:
|
Vytažený druhý sběrač. |
Řídící vůz BDt 1754.
|
Lokomotiva Ge 4/4 II číslo 624 "Celerina/Schlarigna. |
Vlakové soupravy jsou připraveny k odjezdu. |
Stylová budova transformátoru.
|
Spojení kolejnic. |
Detail kolejnicové spojky - stejné máme na zahradě od Thielu. |
Odjíždíme z Ardezu. |
Blížíme se k Lavinu. |
Ještě jednou stanice Lavin. |
Mraky nad horami. |
Projíždíme stanicí Saglians. Před námi je vidět vjezd do tunelu,
který na druhé straně masivu končí až ve stanici Klosters. |
Pro nás kultovní stanice Susch - předloha naší první stavebnice na zahradní
železnici:
|
Projíždíme stanicí Zermez. |
Obytné domy v městečku Zuoz. |
Křižování s vlakem taženým lokomotivou Ge 4/4 II číslo 618 "BERGÜN/BRAVUOGN"
(také naší srdeční záležitostí) ve stanici Zuoz:
|
Staniční budova Madulain s nakládací rampou. |
Přijíždíme do přestupní stanice Samedan |
Odjezdové zhlaví směrem na Pontresinu a St. Moritz. |
Elektrická lokomotiva Ge 4/4 III číslo 652 "Vaz/Obervaz Lenzerheide-Valbella":
|
Posunovací lokomotiva Ge 3/3 číslo 214 s osobním vozem II. třídy BD 2471. |
Řídící vůz BDt číslo 1722. |
Osobní vůz pro přepravu kol řady WS 3914. |
Osobní vůz I./II. třídy AB 1569. |
Lokomotiva Ge 4/4 I číslo 605 "Silvretta". |
Nákladní vůz řady Skl 8408. |
Posunovací lokomotiva Ge 3/3 číslo 214. |
Odjezdové zhlaví směrem na Filisur a Sagliains. |
Souprava otevřených panoramatických vozů. |
Panoramatický vůz B 2093. |
Panoramatický vůz B 2094. |
Panoramatický vůz B 2091. |
Panoramatický vůz B 2101. |
Krytý vůz 5615. |
Krytý vůz 5615. |
Cestou zpět ze Samedanu do Filisuru se rapidně zhoršilo počasí a tak se vydařilo jen pár fotek:
|
Křižování ve stanici Preda. |
Sjíždíme ke stanici Bergün/Bravuogn. |
Kamenný most. |
Bergün/Bravuogn. |
|